وضعیت مطالعه در كشور مطلوب نیست/ والدین مشوق هایی مهم برای مطالعه

تهران- ایرنا- نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی وضعیت مطالعه در كشور را نامطلوب دانست و گفت: مردم از خرید و یا مطالعه كتاب به دلایل مختلف گریزان هستند.

سید افشین طباطبایی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: در قرآن كریم 322 بار ماده كتابت در 37 صیغه مختلف به كار رفته، برای مثال 263 بار لفظ كتاب، كتب و مكتوبات در این كتاب آسمانی آمده است.
وی ادامه داد: سوره حمد را فاتحه الكتاب می خوانند، در ابتدای دومین سوره قرآن نیز لفظ كتاب به كار رفته و باز در جایی از این كتاب عظیم، خداوند متعال وصف كتابت را به خود منصوب كرده است.
این نویسنده با بیان اینكه احادیث متعددی درباره اهمیت كتاب و كتابخوانی در سیره معصومین (ع) وجود دارد، اظهار داشت: معصومین كتابخوانی و مطالعه و تفكر را در حد فریضه برای امت می دانند.
وی یادآور شد: اهمیت كتاب و كتابخوانی بر كسی پوشیده نیست و در همه دنیا آموزش و تحصیل و كسب اطلاعات مبتنی بر خواندن متون مختلف از طریق كتاب، نشریه، روزنامه، مقاله است.
طباطبایی با بیان اینكه استفاده از اینترنت و فضای مجازی نیز، متكی بر اصل استفاده از متون نوشتاری است، اضافه كرد: گرچه تكنولوژی تحولی عظیم در این عرصه ایجاد كرده ولی همچنان روش های كلاسیك و سنتی عرصه اطلاعات و دانش، كتاب و نشریه و روزنامه، جایگاه رفیع خود را حفظ كرده و از اهمیت آنها كاسته نشده است.

** كمرنگ شدن نقش فرهنگ مطالعه
به گفته این نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی، آنچه در این میان، به نظر می رسد كه در حال كمرنگ شدن و آسیب دیدن است، نقش فرهنگ مطالعه است.
طباطبایی ادامه داد: چرخیدن و پرسه زدن در فضای مجازی و خواندن مطالب متفرقه اساسا فرهنگ مطالعه محسوب نمی شود،
توسعه شبكه های اینترنتی، علاقه مندان به مطالعه و تحقیق را از كتاب بی نیاز نمی كند زیرا هر چه جای خود را دارد.
به گفته وی، ترویج فرهنگ تالیف، انتشار كتاب و كتابخوانی در جامعه با هدف بالا بردن آگاهی و سطح فرهنگ جامعه، امری زیربنایی است.
طباطبایی كتابخوانی را یكی از شاخص‌های توسعه برشمرد و گفت: مطالعه وضعیت مطلوبی در ایران ندارد و عمدتا مردم از خرید و یا مطالعه كتاب به دلایل مختلف گریزانند.
وی با اشاره به نقش موثر خانواده در ترویج فرهنگ كتابخوانی، افزود: روش تربیتی و آموزشی والدین، طرز تفكر و نگرش آنان، وجود كتب و نشریات قابل دسترس و همچنین سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده، نقش بسزایی در تقویت عادات مطالعه ایفا می كنند.

** ذخائر غنی ادبی در كشور
این پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: ذخائر غنی ادبی، نویسندگان و شاعران درخشانی كه در كشور وجود دارد، می توانند پشتوانه محكمی برای برنامه ریزان، ناشران، مولفان و نویسندگان جوان باشد تا آنها با رویكردهای جدید درصدد یافتن قالب هایی نو و جذاب یعنی زبان ادبی تازه برآیند و سیل مخاطبان و مشتاقان را به سوی مطالعه كتاب راه اندازند.
وی درباره دلیل جذب كاربران جوان به فضاهای مجازی توضیح داد: این فضاها با محتوایی زیبا و دلچسب عرضه می شود ازاین رو اگر یك نویسنده هم با برداشت های تازه دست به ابتكارهای نوینی در عرصه های دینی، ادبی و تاریخی بزند و جذابیتی درخور و شیرین به مطالب خود دهد، قدر مسلم خوانندگان زیادی مشتاق خواندن و مطالعه خواهند شد.
طباطبایی توصیه كرد: برای ایجاد شوق و انگیزه مطالعه باید از كودكی به این كار اقدام كرد البته پدر و مادر، بهترین معلمانی هستند كه باید اشتیاق مطالعه را در انسان تقویت كنند.
به گفته این نویسنده ، اگر افراد بزرگتر خانواده به مطالعه علاقمند باشند، فرزندان نیز، در اثر الگوبرداری از آنان با كتاب، بیشتر و بهتر آشنا شده و به مطالعه و كتابخوانی، عادت می كنند.
فراهنگ **1880 ** 1569