۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۵۱
کد خبر: 81877654
T T
۰ نفر
شمارشیعیان قربانی حملات ارتش نیجریه به صدها تن افزایش یافت

تهران – ایرنا – جنبش شیعیان نیجریه روز دوشنبه اعلام كرد كه نیروهای ارتش این كشور صدها عضو این جنبش را در شهركی در شمال نیجریه به قتل رسانده اند.

.به گزارش آسوشیتدپرس از ایالت كادونا در نیجریه، این كشتارها روز شنبه در شهرك زیارا هنگامی رخ داده است كه به ادعای منابع نظامی، این گروه قصد ترور فرمانده كل ارتش را با سنگباران كاروان حامل وی داشته است.
قربانیان حملات نیروهای ارتش نیجریه به شیعیان، شامل همسر و دو پسر ابراهیم زكزاكی رهبر جنبش شیعیان نیجریه می شود.
به گفته یك شاهد، شیعیان هنگام نزدیك شدن كاروان حامل ژنرال توكور بوراتی فرمانده كل ارتش در روز شنبه، یك جاده اصلی را با موانع و سوزاندن لاستیك بستند و سپس به سوی خودروی حامل وی سنگ پرتاب كردند.
سرهنگ سانی عثمان سخنگوی ارتش، این اقدام را تلاشی عمدی برای ترور این فرمانده ارتش توصیف كرد.
اما ابراهیم موسی سخنگوی این جنبش گفت: نیروهای ارتش با كشتار كوركورانه و بی هدف شیعیان تلافی كرده اند.
به گزارش ایرنا، شیعیان نیجریه كه سهم قابل توجهی از جمعیت شیعیان قاره آفریقا را تشكیل می دهند، در 2 روز گذشته هدف حمله ارتش به یك حسینیه شیعیان و خانه شیخ ابراهیم زكزاكی رهبر جامعه شیعیان این كشور در شهر زاریا در ایالت كادونا قرار گرفته اند.
در حالی كه ارتش نیجریه مدعی شده است كه شیعیان آغازگر این حمله بوده و قصد ترور فرمانده ارتش را داشتند، اما این روایت ارتش از رخدادهای اخیر مورد انتقاد شدید جامعه شیعیان نیجریه قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری مسلم نیوز ، گروه جنبش اسلامی ادعای ارتش درباره توطئه ترور را اتهامی جعلی و دروغین خوانده است.
این گروه در بیانیه ای كه بر روی وبسایت خود منتشر كرد، نوشت: حمله به مردم بی دفاع توسط ارتش اقدامی بی دلیل بود.
سخنگوی این گروه گفت: اعضای جنبش اسلامی در حسینیه بقیه الله زاریا مشغول بالابردن پرچم به مناسبت حلول ماه ربیع بودند كه نیروهای ارتش به آنجا حمله كردند.
به گفته وی، ارتش پیش از این حوادث، شایعاتی را درباره قصد شیعیان برای انتقام گیری و یا قتل سربازان انتشار داده بود تا اقدام ننگین روز شنبه را توجیه كند.
سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه تصریح كرد: ارتش كه بی شرمانه جنبش اسلامی را به توطئه متهم می كند، بداند كه هنوز قتل عام 34 نفر از اعضای جنبش اسلامی از جمله سه نفر از فرزندان شیخ زكزاكی و حمله به كاروان شیخ به دست ارتش را فراموش نكرده ایم.
به گفته شاهدان عینی ، نیروهای امنیتی در این عملیات دفاتر مركزی شیعیان را هدف قرار دادند.
برخی منابع خبری به نقل از عبدالعزیز عبدالعزیز روزنامه نگار برجسته نیجریه اعلام كردند كه شیخ محمد محمود توری روحانی برجسته شیعیان در حمله نیروهای ارتش به منزل زكزاكی در بامداد روز یكشنبه كشته شده است.
به گفته عبدالعزیز، شیخ توری یك روحانی عادی نبود، بلكه عضو بانفوذ جامعه شیعیان و جانشین زكزاكی محسوب می شد.
هارون البناوی تحلیلگر و عضو جنبش مذكور نیز كشته شدن این روحانی شیعه به دست نظامیان را تایید كرد.
علاوه بر ارتش، گروه های تروریستی از جمله بوكوحرام نیز شیعیان نیجریه را هدف قرار داده اند.
یك مهاجم انتحاری در ماه گذشته با حمله به تجمع شیعیان عزادار امام حسین (ع)، 15 نفر را كشت. در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) نیز، 3 نفر از جامعه شیعی نیجریه در حمله ای انتحاری كشته شدند.
نیجریه یكی از مناطق مهم تمركز جمعیت مسلمانان شیعه در قاره آفریقا است. هرچند آمار دقیق و جدیدی از جمعیت مسلمانان نیجریه در دست نیست، اما برآوردها حاكی از آن است كه 85 میلیون نفر از جمعیت 170 میلیونی نیجریه مسلمان هستند و گفته می شود كه شیعیان حدود 5 درصد آن را تشكیل می دهند.
بیشتر شیعیان نیجریه در شمال غربی این كشور و در ایالت های كادونا ،كانو و سوكوتو ساكن هستند.
خاورم**1486**1010