۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۱۷
کد خبر: 81880820
T T
۰ نفر
آینده نگری محور پژوهش های آموزش و پرورش قرار گیرد

تهران- ایرنا- مدیركل آموزش و پرورش شهر تهران با تأكید بر اهمیت پژوهش در نظام تعلیم و تربیت گفت: آینده نگری باید محور پژوهش های آموزش و پرورش قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا اسفندیار چهاربند روز چهارشنبه در آیین تجلیل از معلمان پژوهنده شهر تهران افزود: همه دولت ها، ملت ها و جوامع برای دستیابی به آینده ای مطلوب تلاش می كنند.
وی گفت: امروز باید مقدمه ای برای آینده باشد و نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت مهمترین نهاد برای برنامه ریزی آینده است.
چهاربند با اشاره به اهمیت تربیت صحیح دانش آموزان افزود: دانش آموزان باید در آینده چرخه های اقتصادی، اجتماعی را به دست گیرند و سربلندی كشور به دست دانش آموزان است، پس باید دانش آموزان را به گونه ای تربیت كنیم كه در آینده نقشی تأثیرگذار در جامعه داشته باشند.
مدیركل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: كشورهای دیگر تلاش می كنند كه نسلی توانمند، شجاع و خودباور تربیت كنند، هرچند این جریان در كشور ما نیز آغاز شده اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.
وی با تاكید بر نقش معلمان در ایجاد و توسعه پژوهش در میان دانش آموزان گفت: مسئله شناسی، تكنیك جمع آوری اطلاعات، فرضیه ساختن در قالب شایستگی های پژوهش باید توسط معلمان در میان دانش آموزان ایجاد و تقویت شود.
چهاربند افزود: برگزیده شدن دانش آموزان تهرانی در جشنواره های خوارزمی و جابربن حیان نشان دهنده این است كه آموزش در مدارس مبتنی بر پژوهش است.
مدیركل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینكه نظام تعلیم و تربیت دیده بان آینده هر جامعه است، اظهار كرد: رویكرد در آموزش و پرورش باید آینده پژوهی و آینده نگاری باشد و شهروندان مولد را برای آینده تربیت كنیم.

*انجام بیش از 2هزار طرح اقدام پژوهی توسط معلمان شهر تهران
ابوالقاسم حدادی معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این آیین با ارایه گزارشی از وضعیت اقدام پژوهی و درس پژوهی در این نهاد گفت: سال گذشته یك هزار و 700 طرح اقدام پژوهی توسط 2هزار و 240 معلم انجام شد و امسال این آمار رشد 40 درصدی داشته و 2هزار و393 طرح توسط 3 هزار و 919 معلم انجام شده است.
وی افزود: معلمان مناطق هفت، پنج و سه به ترتیب 367، 224 و 204 بیشترین فعالیت های پژوهشی را در سال جاری انجام داده اند كه هر یك از این مناطق نیز صاحب رتبه های برتر شدند.
حدادی با اشاره به وضیعت درس پژوهی در مدارس شهر تهران گفت: در حوزه درس پژوهی نیز مناطق 5 و 16 تنها مناطق شهر تهران بودند كه 39 طرح درس پژوهشی را انجام داده اند.
وی با تاكید بر توسعه پژوهش در نظام آموزش و پرورش گفت: انجام پژوهش به خصوص پژوهش های كاربردی از جمله اقدام پژوهی و درس پژوهی از جمله زیروظایف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و براین اساس معلمان باید به دنبال پژوهش گری آموزش و مسئله محور كردن پژوهش باشند.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: معلمان باید با بهره گیری از پژوهش محوری باید یادگیری را در دانش آموزان عمیق تر كنند.
حدادی توسعه فرهنگ پژوهش و كاربست نتایج پژوهش در فرایند تدریس را از برنامه های آموزش و پرورش عنوان كرد و گفت: براین اساس 1200 مدرسه را برای اجرای این طرح مشخص كردیم كه طرح های پژوهشی معلمان در شورای معاون مدارس مطرح و انتخاب می شوند.
وی آینده پژوهی را از دیگر برنامه های آموزش و پرورش شهر تهران برشمرد و افزود: فراخوان این طرح پژوهشی به تمامی مدارس ارسال شده و از برگزیدگان این طرح در هفته معلم تجلیل خواهد شد.
در پایان این مراسم از معلمان پژوهنده و دانش آموزان برگزیده جشنواره های خوارزمی و جابربن حیان شهر تهران تجلیل شد.
تهرام/7245/9353//1348
۰ نفر