۲۶ آذر ۱۳۹۴، ۲۱:۴۴
کد خبر: 81883044
T T
۰ نفر
اتلاف وقت و آلودگي هوا دو معضل مهم ترافيك كلانشهر مشهد

مشهد-ايرنا- مدير عامل سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي گفت: اتلاف وقت و آلودگي هوا هم اكنون دو معضل مهم ترافيك در كلانشهري مانند مشهد است.

به گزارش ايرنا علي سيفي پنجشنبه شب در همايش حمل ونقل و ترافيك افزود: هم اكنون بخش زيادي از وقت مردم و متخصصان كلانشهر مشهد كه مي تواند در كارهاي مهم صرف شود، در ترافيك سنگين تلف مي گردد.
وي اظهار كرد: از سوي ديگر آلودگي هواي حاصل از ترافيك شهرها از اهميت بسزايي برخوردار است، به طوريكه اكنون تهران حالت بحراني دارد و در سال گذشته در شهر مشهد 50 روز پرخطر و آلوده داشته ايم.
سيفي خاطر نشان كرد: راهكارهاي رفع معضل ترافيك در كلانشهر مشهد بايد به همت دست اندركاران در حمل ونقل شهري بررسي و سنجيده شود.
وي هوشمند سازي در مديريت شهر مشهد و ارائه خدمات نوين حمل و نقل مانند احداث قطار شهري و اتوبوس هاي تندور را از كارهاي بزرگي عنوان كرد كه تاكنون از سوي مسوولان مربوطه انجام شده اما كافي نيست.
رئيس سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي گفت : هم اكنون 120 مهندس ترافيك عضو نظام مهندسي خراسان رضوي هستند كه اين تعداد پتانسيل بالايي براي مديريت شهر مشهد محسوب مي شود.
سيفي اظهار كرد: اعضاي نظام مهندسي استان خراسان رضوي در هفت رشته مهندسي فعاليت دارند كه در رشته هاي مكانيك، برق، معماري و عمران تاكنون خدمات زيادي به دليل وجود متعدد متخصصان و تعريف مشخصي از خدمات ارائه شده است.
به گفته وي، اما در رشته هاي نقشه برداري، ترافيك و شهرسازي به دليل كمبود متخصص و عدم تعريف شرح خدمات، تاكنون آن چنان كه شايسته است خدمات به جامعه ارائه نشده است.
دبير نهمين همايش حمل ونقل و ترافيك نيز گفت: همايش هاي حمل ونقل و ترافيك از سال 1386 تاكنون با هدف تبيين و ارائه راهكارها در زمينه معضل ترافيك مشهد در حال برگزاري است .
احمد منصوريان افزود: محور امسال همايش حمل ونقل و ترافيك در مشهد، بازبيني ارتباط موثر محيط زيست و آلودگي هوا بر ترافيك در كلانشهر مشهد است.
وي تصريح كرد: اكنون نقش محيط زيست در دنياي مدرن از اهميت بسزايي برخوردار است و از شاخص هاي اصلي در شهرهاي هوشمند به شمار مي رود.
وي در ادامه گفت: پياده سازي ايده هاي نو همانند شهرهاي هوشمند و توسعه ضريب نفوذ مجازي در مشهد به عنوان يكي از كلانشهرهاي پيشگام در كشور مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته وي، به دليل جايگاه مشهد مقدس به عنوان دومين كلانشهر مذهبي مسلمانان و حضور زائران ،كمتر از نيمي از خدمات حمل ونقل شهري مورد استفاده مجاوران و شهروندان مشهدي قرار مي گيرد.
دبير نهمين همايش حمل ونقل و ترافيك خاطر نشان كرد: محورهاي همايش هاي حمل ونقل و ترافيك به بيان وضعيت موجود پرداخته و مسائل و مشكلات موجود را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهد.
منصوريان با نام بردن عناوين همايش هاي گذشته حمل ونقل و ترافيك در مشهد گفت: هر يك از اين همايش ها با صدور بيانيه و نتيجه گيري پاياني همراه بوده است، اما با كمال تاسف توجهي به اين راه حل ها در تصميم گيري و مسائل شهري نشده است.
نهمين همايش حمل ونقل و ترافيك همزمان با 26 آذرماه روز جهاني حمل و نقل، به همت سازمان نظام مهندسي خراسان رضوي و شهرداري مشهد امروز در تالار شهر مشهد برگزار شد.
3027/1211