۴ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۵۵
کد خبر: 81893523
T T
۰ نفر
همزمان با سفر نخست وزیر هند به افغانستان، سه بالگرد جنگنده دهلی به كابل تحویل شد

كابل - ایرنا - همزمان با ورود نخست وزیر هند به كابل، امروز (جمعه) سه فروند بالگرد جنگده دهلی به افغانستان تحویل شد. پیشتر اعلام شده بود كه دهلی چهار فروند بالگرد نظامی به كابل كمك می كند.

به گزارش ایرنا، 'نرندرا مودی' نخست وزیر هند امروز در بازگشت از سفر خود به مسكو، وارد كابل شد و با «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان دیدار و گفت و گو كرد.
روابط میان دهلی و كابل طی یك سال اخیر گسترش روز افزونی داشته و پاكستان همسایه جنوبی افغانستان و رقیب دیرینه هند، از نزدیكی روابط دهلی - كابل ناخرسند است.
احتمال دارد این ناخرسندی اسلام اباد، بر مذاكرات صلح میان طالبان كه وزیر دفاع پاكستان نفوذ خود بر این گروه را تایید كرده است، با افغانستان تاثیر منفی بر جای بگذارد و ازسرگیری این گفت و گوها را در ابهام قرار دهد.
دور جدید گفت و گوهای صلح میان طالبان و افغانستان قرار بود با سفر هیاتی از اسلام آباد به كابل، برای پیگیری این مذاكرات ازسر گرفته شود.
پرویز مشرف رئیس جمهوری پیشین پاكستان در تازه ترین اظهارات خود كه به گفته آگاهان، سخنان وی مواضع دولت و سیاست خارجی اسلام آباد را تشریح كرده گفته است افغانستان باید روابط گرم خود با هند را متوقف و كنسولگرهای این كشور در استان های ننگرهار و قندهار را تعطیل كند، در غیر این صورت جنگ های نیابتی در افغانستان، اجتناب ناپذیر خواهد بود.
افغانستان، علاوه بر گسترش روابط سیاسی با هند، همكاری های خود را در زمینه های نظامی نیز افزایش داده و شماری از افسران خود را برای آموزش به این كشور اعزام كرده است.
مشرف در اظهارات اخیر خود گفته است كه كابل، ده ها تن از افسران نظامی خود را برای آموزش های نظامی به دهلی اعزام كرده، اما یك تن از این افسران را نیز به اسلام آباد نفرستاده است و اینها نشانه های خوبی برای برقراری صلح در افغانستان نیست.
گفته می شود كابل و دهلی قرار است در نخستین سفر نخست وزیر هند به افغانستان، به توافق های تازه ای در باره اعزام شمار بیشتری از افسران افغانستان به دهلی، دست یابند.
منابع افغان پیشتر اعلام كرده بودند كه هند چهار فروند بالگرد جنگنده در اختیار افغانستان قرار خواهد داد و امروز همزمان با سفر نخست وزیر این كشور به كابل، سه فروند از این بالگردهای «ام آی 25» وارد افغانستان شد.
«دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت كه هند چهار بالگرد جنگی به نیروهای امنیتی افغان كمك كرده است.
كمك های نظامی هند به افغانستان بر اساس یك توافق نامه همكاری های امنیتی میان كابل و دهلی نو صورت می گیرد. در این توافق نامه، موضوع آموزش افسران نظامی افغانستان در هندوستان نیز گنجانده شده است.
افغانستان برای تجهیز نیروهای نظامی خود با برخی از كشورهای خارجی، پیمان های راهبردی امضا كرده كه هند یكی از آنها است. افغانستان دو سال پیش با هند پیمان راهبردی امنیتی امضا كرد.
دولت افغانستان، فهرستی از تجهیزات نظامی مورد نیاز خود را به هند ارایه داده و خواسته است تا دهلی ۱۵۰ دستگاه تانك، ۱۲۰ دستگاه توپ و توپ‌های ۸۲ میلی متری، یك فروند هواپیمای ترابری نوع سی ۳۲ و چهار فروند بالگرد و تعدادی خودرو، در اختیار افغانستان قرار دهد.
گفته می شود افغانستان از دهلی نو خواسته است تا یك پایگاه نظامی نیز در این كشور ایجاد كند.هند بعد از آمریكا و ژاپن، یكی از بزرگترین كشورهای كمك كننده به افغانستان است و بعد از سقوط طالبان بیش از دو میلیارد دلار به این كشور كمك كرده است.
همزمان با سفر نخست وزیر هند به افغانستان، ساختمان مجلس این كشور نیز كه با هزینه هند ساخته شده، مورد بهره برداری قرار گرفت و دو طرف با انتشار بیانیه مشتركی اعلام كردند كه دهلی یك بسته كمكی برای اجرای 18 طرح كوچك به كابل اختصاص داده است.
ساختمان مجلس افغانستان و سد سلما از بزرگترین طرح های هند در افغانستان است كه هر دو آنها به بهره برداری رسیده و قرار است توربین های تولید برق بزودی بر روی سد سلما نصب شود.
ساختمان جدید مجلس نمایندگان افغانستان با هزینه ای بالغ بر 200 میلیون دلار از محل كمك های اهدایی دهلی نو به كابل ساخته شده و دارای دو سالن جلسات مجلس نمایندگان و سنا، اتاق های اختصاصی برای كمیسیون ها و نمایندگان، تالار اجتماعات و كتابخانه است.
آساق*291*1610**1485**1572