به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در جلسه امضای تفاهمنامه با شركت واحد اتوبوسرانی گفت: آلایندههای زیست محیطی بسیار زیاد شده و یك دهه است كه مردم را با مكانیزم تعطیل كردن، از دست این آلایندهها نجات میدهیم.
مصطفی قانعی افزود: عدم توانایی كاهش آلایندههای زیست محیطی این سوال را برای مردم ایجاد كرده است كه چرا دانشمندان فكری به حال مردم و راه نجاتی پیدا نمیكنند.
وی با بیان اینكه، استفاده از سوخت بایودیزل یكی از طرحهایی است كه ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی برای كاهش آلایندههای زیست محیطی در نظر گرفته است ادامه داد: برای بررسی نتایج استفاده از این سوخت، با شركت واحد اتوبوسرانی تهران تفاهمنامهای امضا كردهایم تا به صورت پایلوت از این نوع به صورت آزمایشی در تعدادی از اتوبوسهای تهران استفاده كنیم.
وی با اشاره به خطرناك بودن سولفور برای سلامتی مردم، ابراز كرد: سولفور یكی از آلایندههای جدی است كه هم مطبوع بودن هوا را از بین میبرد و هم ریهها را درگیر میكند به همین دلیل باید به صورت آزمایشی راههای حذف این آلایندهها را بررسی كنیم تا به یك راهحل مناسب برسیم.
**طرحهای منتج به نتیجه حذف آلایندههای زیست محیطی باید تبدیل به قانون شود
در ادامه این مراسم، مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: با توجه به اینكه آلودگی هوای كشور تبدیل به یك معضل جدی و خطرناك شده است، باید تلاش كنیم طرحهای منتج به نتیجه حذف آلایندههای زیست محیطی تبدیل به قانون شود.
پیمان سنندجی افزود: قوانین مربوط به كاهش آلایندگی هوا باید از طریق شركتهای خودروسازی اعمال شود تا از این طریق بتوانیم به كاهش آلایندههای محیط زیست كمك كنیم، به همین دلیل شركت واحد اتوبوسرانی تهران پذیرفت كه به صورت آزمایشی چند دستگاه اتوبوس را در اختیار طرح استفاده از بنزین بایودیزل قرار دهد تا نتایج آن مشخص شود و در صورت داشتن نتیجه مثبت، به صورت همگانی مورد استفاده قرار گیرد.
**تولید بنزین بیودیزل از روغن پسماند خواركی
دبیر كمیته سوختهای زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی نیز در این مراسم درباره نحوه تامین بنزین بایودیزل توضیح داد: در این طرح قصد داریم بنزین بایودیزل را از طریق روغنهای پسماند خوراكی تهیه كنیم كه بر اساس آمارهای ارائه شده سالانه 500 هزار تن روغن پسماند خوراكی در كشور تولید میشود.
میثم طباطبایی ادامه داد: از این روغنهای پسماند خوراكی در صنعت آرایش و مرغداریها استفاده میشود كه عوارض ناگواری دارد زیرا استفاده این روغنها در صنعت مرغداری به نوعی بازگشت آنها به چرخه غذایی كشور است.
به گفته وی، یك سوم روغنهای پسماند خوراكی قابل بازیافت هستند كه قصد داریم از این روغنهای پسماند خوراكی، بایودیزل تهیه كنیم و این میزان برای تهیه كل بایودیزل كشور كافی است.
دبیر كمیته سوختهای زیستی ستاد توسعه زیست فناوری اظهار كرد: استفاده از 5 درصد بنزین بایودیزل در كشور میتواند بین 5 تا 10 درصد میزان دود، مونوكسیدكربن و دیاكسیدكربن را كاهش دهد.
**مفاد تفاهمنامه همكاری شركت واحد اتوبوسرانی و ستاد توسعه زیستفناوری
تفاهم نامه همكاری كه بین شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و كارگروه زیست فناوری محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری منعقد شده است به موضوع امكان سنجی استفاده از گازوئیل زیستی ((B5دارای استاندارد ASTM D6751 در 20 دستگاه اتوبوس شهاب دیزلی متعلق به شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه می پردازد.
حوزه همكاری شركت اتوبوسرانی تهران شامل تامین 40 دستگاه اتوبوس رنو فرانسه شهاب و گازوئیل معمولی مورد نیاز در پروژه است كه در این طرح، 20 دستگاه از گازوییل معمولی استفاده و 20 دستگاه به عنوان گروه آزمایش از گازوئیل زیستی B5 استفاده خواهد كرد.
اخذ گزارش تحلیلی، تحلیل دادهها و نتایج از شركتی معتبر، تأمین گازوئیل زیستی (B5) مورد نیاز در طول پروژه، تأمین نیروی انسانی فنی متخصص در زمینه تولید سوختهای زیستی و موارد مرتبط با موضوع تفاهمنامه و تامین سوخت گازوئیل زیستی B5 و حمل و تحویل آن در سامانه تندرو مدنظر شركت از وظایف مجری این تفاهمنامه است.
علمی **1055**1440
به منظور كاهش آلودگی هوا؛
تفاهمنامه استفاده از سوختهای زیستی در اتوبوسرانی تهران امضا شد
۵ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۱۳
کد خبر:
81895032
تهران - ایرنا - تفاهمنامه استفاده از سوختهای زیستی بین ستاد توسعه زیستفناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شركت واحد اتوبوسرانی با هدف كاهش آلایندههای زیست محیطی به امضا رسید.