۱۳ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۴۶
کد خبر: 81904677
T T
۰ نفر
تيوپ سواري در برف با وجود خطرات فراوان، دوباره در زنجان رونق گرفت

زنجان - ايرنا - علاقه مندان به تفريح هاي زمستاني با پوشيده شدن ارتفاعات زنجان از برف و يخ، بازهم تيوپ سواري در ارتفاعات را به رغم خطرات و تهديدات فراوان آن از سر گرفتند.

روز جمعه در ارتفاعات پايين دست منطقه ائل داغي واقع در مجموعه تفريحي و گردشگري گاوازنگ زنجان شاهد تيوپ سواري شمار زيادي از علاقه مندان به تفريح هاي زمستاني بوديم كه در ميان آنان افراد ميانسال و كودك به وفور يافت مي شد.
برخي خانواده ها نيز كه براي تفريح در منطقه ائل داغي حضور داشتند بر روي آب منجمد شده سد گاوازنگ بدون هيچ دغدغه و نگراني مشغول برف بازي و سرسره بازي بودند و به اين فكر نمي كردند كه شايد يخ زير پاي آنان دهان باز كند و خود و يا فرزندان آنان را در چشم برهم زدن به زير بكشد.
در اين فصل از سال كه آب سد گاوازنگ زنجان يخ بسته است بسياري از والدين به همراه فرزندان خود بر روي اين يخ ها مشغول پياده روي و تفريح مي شوند و غافل از اين هستند كه اين كار آنان در حقيقت بازي با مرگ است.
بزرگان خانواده نبايد نسبت به اين امر بي توجه باشند و تا آنجا كه ممكن است اعضاي خانواده و حتي ديگران را از راه رفتن و سرسره بازي كردن بر روي آب منجمد شده كه بسيار خطرناك و حادثه ساز نيز است منع كنند.
همچنين در اين روز با آغاز رسمي ورزش اسكي در پيست پاپايي زنجان برخي افراد كمي دورتر از اين پيست و در مسيرهايي غير استاندارد كه فاقد ايمني لازم بود به تيوپ سواري كه وسيله اي بسيار ناامن است پرداختند.
رئيس هيات اسكي استان زنجان گفت: تيوپ سواري در پيست پاپايي زنجان به خاطر پيامدهاي خطرساز و تهديد سلامت افراد و اسكي بازان از سال 92 ممنوع شد چراكه تيوپ سواران هيچ كنترلي بر سرعت و مهار آن نداشتند و به دفعات شاهد حوادث تلخ و تاسف بار ناشي از اين كار بوديم.
رضا اژدري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: فدراسيون جهاني و فدراسيون اسكي كشور و وزارت ورزش و جوانان نيز به دليل وجود خطرات و آسيب هاي احتمالي با تيوپ سواري مخالف هستند و علاقه مندان نبايد با سوار شدن بر تيوپ ها جان خود و ديگر افرد را با خطر مواجه سازند.
وي اظهار كرد: به همين دليل پيست پاپايي زنجان از سوي هيات اسكي زنجان با استفاده از فنس حصار كشي شد تا به علاقه مندان به اين تفريح خطرناك، اجازه تيوپ سواري در اين محل داده نشود.
اژدري بابيان اينكه متاسفانه هيجان سرخوردن با تيوپ افراد بسياري را جذب اين كار حادثه ساز و خطرناك مي كند افزود: برخي افراد به ويژه نوجوانان و جوانان به خاطر لذت بيشتر، خطرات آن را به جان خريده و عواقب تلخ و ناگوار آن را ناديده مي گيرند.
رييس هيات اسكي استان زنجان با بيان اينكه در بسياري از مواقع تيوپ سواران بر اثر برخورد با زمين از نواحي مختلف بدن اعم از دست ها، پاها، گردن دچار شكستگي شده و حتي برخي مواقع از قسمت نخاع نيز آسيب مي بينند، گفت: با ممنوع شدن تيوپ سواري در پيست پاپايي زنجان، محيطي خوب و سالم براي علاقه مندان به ورزش زمستاني فراهم شده است و اسكي بازان و تماشاگران ورزش اسكي ديگر نگران برخورد تيوپ سواران با خود نيستند.
اژدري، افزود: تيوپ سواري جزو ورزش هاي زمستاني نيست و در واقع استفاده از اين وسيله غير استاندارد و غير ايمن، اصلا روش خوب و مناسبي براي تفريحات زمستاني نيست و تيوپ سواران بايد توصيه ها و هشدارها را جدي تر بگيرند.
طي سال هاي 85 و 86 نيز از سوي هيات اسكي و نيروي انتظامي استان زنجان، اطلاع رساني كامل از طريق توزيع 40 هزار بروشور به شهروندان به ويژه علاقه مندان به ورزش هاي زمستاني انجام گرفته بود تا افراد پي به خطرات تيوپ سواري ببرند.
سرسره بازي با تيوپ هرچند نشاط آور و مفرح است اما در اصل نيازمند لاين، تيوپ مناسب و شيب ملايم است تا ميزان خطرات ناشي از آن ازجمله شكستگي دست و پا به حداقل برسد.
597/6085