۱۹ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۵۳
کد خبر: 81913609
T T
۰ نفر
پيشنهادات شهرداري تهران در حوزه احياء محدوده هاي فرسوده در برنامه پنج ساله توسعه كشور

تهران- ايرنا- سازمان نوسازي شهر تهران و دبيرخانه ستاد بازآفريني شهر تهران پيشنهاداتي را در حوزه احياء و بازآفريني محدوده هاي فرسوده به منظور درج در برنامه پنج ساله ششم تدوين و به منظور بررسي هاي بيشتر به مسئولان استانداري تهران ارسال كرد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از روابط عمومي و امور بين الملل سازمان نوسازي شهر تهران، عبادالله فتح اللهي مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران در نامه اي به مسئولان استانداري تهران با طرح شش پيشنهاد از مسئولان و نمايندگان دولت خواست در صورت موافقت، اين پيشنهادات به منظور تسريع روند نوسازي، بهسازي و توانمندسازي محدوده ها و محلات بافت هاي فرسوده كلانشهر تهران در سند برنامه ششم توسعه كشور لحاظ شود.
براساس اين گزارش پيشنهادات مطرح شده از سوي مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران و دبير ستاد بازآفريني شهري پايدار كلانشهر تهران در 6 بند به شرح ذيل تدوين شده است:
1- وزارت راه و شهرسازي و شهرداري ها مكلفند درطول برنامه زمينه مرمت، احياء ، مقاوم سازي، بازآفريني و نوسازي حداقل 10 درصد از بافتهاي مسكوني فرسوده شهري و محدوه هاي تاريخي و سكونتگاههاي غير رسمي را فراهم نمايند و تسهيلات و بودجه مورد نياز همه ساله با پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي و هماهنگي شهرداري ها در بودجه عمومي پيش بيني و در اختيار دستگاههاي اجرايي ذيربط و شهرداري ها قرار گيرد. برنامه عملياتي موضوع پيش گفته در دوبخش نوسازي مسكن و تامين خدمات و زيرساخت ها ، در شش ماهه اول برنامه توسط وزارت راه و شهرسازي، وزارت كشور، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، شورايعالي استانها و شهرداري تهران (به نمايندگي از كلانشهرهاي كشور) تهيه و كليه دستگاههاي عضو ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار در سطح مديريت ملي و مياني و محلي تعهد و التزام به اجراي برنامه هاي بازآفريني شهري خواهند داشت .
تبصره 1: در تهيه برنامه عملياتي محدوده هاي تاريخي شهرها، سازمان ميراث فرهنگي به دستگاههاي موصوف اضافه مي شود.
2- شورايعالي شهرسازي و معماري مكلف است در مدت يكسال اول برنامه نسبت به بازتعريف و تدقيق محدوده هاي هدف بازآفريني شهري كلانشهرهاي كشور اقدام و درخصوص ساير شهرها با توجه به اولويت جمعيتي در سال هاي بعد عمل كند.
3- دولت مكلف است حداقل پنجاه درصد از اعتبارات و تسهيلات ارزان قيمت (با تضمين 50 درصد سود تسهيلات توسط دولت) بخش مسكن را به اجراي طرح هاي احياء، بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده و ساماندهي سكونتگاههاي غير رسمي اختصاص دهد.
4- به منظور پيشگيري و پيشنگري از رشد سكونتگاههاي غيررسمي و حاشيه اي، وزارت كشور و وزارت راه و شهرسازي مكلفند براي روستاها و آباديها و شهرهاي واقع در حريم شهرهاي بالاي 500 هزار نفر جمعيت كه در معرض پذيرش جمعيت و ساز و كار بازار زمين هستند، برنامه اي تدوين كنند.
5- وزارت راه و شهرسازي (سازمان ملي زمين و مسكن) با همكاري وزارت كشور مكلف است ظرف سال اول برنامه نسبت به تعيين سازوكارهاي انتقال حق توسعه (TDR) با بهره گيري از ابزارهايي نظير زمين هاي دولتي يا اراضي ذخيره احياء و بازآفريني محدوده هاي محلات هدف در محدوده قانوني شهرها اقدام كنند.
6- وزارت راه و شهرسازي با همكاري بانك مركزي، وزارت اقتصاد و دارايي، وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي، وزارت كشور و شهرداري تهران (به نمايندگي از كلانشهرهاي كشور) موظف است ظرف سال اول برنامه نسبت به تعريف سازوكار ايجاد صندوق هاي توسعه محلي در راستاي جلب مشاركت مردمي جهت احياء و نوسازي بافت فرسوده محلات هدف اقدام كنند.
تبصره: دولت مكلف است در راستاي كمك به صندوق هاي توسعه محلي، سالانه اعتبار مشخصي را درقالب بودجه سنواتي پيش بيني كند.
تهرام/9353//1348
۰ نفر