۲۰ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۳۲
کد خبر: 81915107
T T
۰ نفر
مديركل عشاير خوزستان: وزارت نيرو ملزم به واگذاري اراضي پاياب سدها به عشاير است

اهواز- ايرنا- مديركل عشاير خوزستان گفت: وزارت نيرو ملزم است كه اراضي ملي پاياب سدها را در اختيار عشاير قرار دهد.

به گزارش ايرنا عليرحم كريمي يكشنبه در نخستين جلسه شوراي عشاير خوزستان در سراسري اجتماعات معاون سياسي اجتماعي استانداري اين استان در اهواز اظهار كرد: بخشي از اراضي ملي كه در طرح 550 هزار هكتاري هستند نيز در راستاي ايجاد اشتغال به عشاير داده شود.
وي با اشاره به ساماندهي كانون هاي اسكان عشاير در خوزستان اظهار كرد: در غرب كرخه، بخش شعيبيه و شهرك شهيد قلي پور شوشتر اراضي آماده هستند ولي لازم است كه مجوز برداشت آب براي اين اراضي صادر شود.
كريمي اضافه كرد: برنامه راهبردي عشاير تهيه شده و نياز است در شوراي برنامه ريزي خوزستان طرح و تصويب شود.
وي با اشاره به كمبود اعتبارات در حوزه عشاير خوزستان گفت: اعتبار تخصيصي اين اداره كل از محل تملك دارايي هاي استان 53 ميليارد ريال است كه بايد از اين محل راه هاي عشايري، آب شرب و مشكلات ديگر را برطرف كنيم بنابراين تخصيص 100 درصدي اين اعتبار ضروري است.
كريمي طول ايل راه هاي عشايري خوزستان را چهار هزار و 500 كيلومتر عنوان كرد و افزود: ماشين آلات موجود نيز پاسخگوي نياز عشاير در فصل زمستان، كه راه ها به دليل بارش برف و باران مسدود مي شود، نيست.
وي با اشاره به يكجا نشين شدن تعدادي از عشاير گفت: 14 ايستگاه آبرساني عشاير در خوزستان فعال است اما نمي توانيم بابت آنها آب بها تعيين، و از عشاير پول بگيريم.
مديركل عشاير خوزستان همچنين با اشاره به وقوع سيل در فروردين امسال در شهرستان هاي لالي و انديكا اضافه كرد: سيل به اين مناطق 200 ميليارد ريال خسارت وارد كرد و تمام راه ها و پل ها و تاسيسات آبرساني و زيرساخت هاي گذشته را از بين برد، اما تاكنون هيچ اعتباري بابت جبران خسارت پرداخت نشده است.
وي افزود: سياست هاي دولت در رابطه با عشاير، هم ساماندهي و بهينه سازي كوچ، و هم فراهم كردن زمينه اسكان براي آن دسته اي است كه قصد يكجانشين شدن دارند.

* 68 كپر؛ 155 چادر
معاون آموزش و پرورش خوزستان نيز در اين نشست تعداد مدارس عشايري را 550 واحد عنوان كرد و گفت: 110 مدرسه از اين تعداد نوساز هستند؛ همچنين 95 مدرسه با قدمت بيش از 30 سال، 72 مدرسه كانكسي، 68 مدرسه كپري و 155 مدرسه نيز به صورت چادري هستند.
اردشير شجاعي با بيان اينكه 14 هزار و 322 نفر در اين مدارس مشغول به تحصيل هستند، افزود: 14 واحد آموزشي شبانه روزي نيز در خوزستان فعال هستند.
وي تاكيد كرد: بايد براي نوسازي و بهسازي مدارس عشاير تصميم گيري شود.
شجاعي اظهار كرد: هم اكنون 98 درصد دانش آموزان عشاير در مقطع ابتدايي زير آموزش هستند، و حتي دانش آموزان عشاير همدان و اصفهان كه به فكه در شمال خوزستا مي آيند نيز از اين آموزش ها استفاده مي كنند.
وي اضافه كرد: جمعيت دانش آموزي عشاير در مقاطع متوسطه اول و دوم با كاهش شديد روبه رو مي شود كه رغبت نداشتن عشاير به آموزش دختران و نيز پراكندگي مدارس از دلايل آن است.
شجاعي همچنين گفت: 950 نوآموز عشايري هم اكنون در مقطع پيش دبستاني در حال تحصيل هستند.

* مرگ مادران باردار
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز نيز در اين نشست گفت: سالانه يك تا دو مادر باردار در مناطق عشايري سخت گذر خوزستان جان خود را از دست مي دهند.
شكرا... سلمان زاده، تامين آب آشاميدني سالم را از ديگر مشكلات عشاير خوزستان دانست و افزود: مهمترين چالش در اين فصل نداشتن دسترسي به عشاير به دليل مسدود شدن مسيرها و سخت گذر بودن محل اقامت آنهاست.
وي اظهار كرد: تمام جمعيت عشايري و روستايي خوزستان زير پوشش مراقبت هاي اوليه بهداشتي قرار دارند.
مديركل سازمان تبليغات اسلامي خوزستان نيز در اين نشست گفت: تعدادي از مديران خوزستان، 'مديران كوچ' بوده و در كوچ متولد شده اند و انگيزه كافي براي كار در حوزه عشاير دارند كه مي توان از ظرفيت آنها استفاده كرد.
حجت الاسلام محمدحسين بلك افزود: 25 درصد از امكانات روستايي در حوزه فرهنگ را به عشاير كوچ رو اختصاص مي دهيم و آمادگي داريم در قالب انعقاد تفاهم نامه، با اداره كل عشاير همكاري كنيم.
خوزستان ميزبان بيشترين عشاير كوچ رو كشور از استان هاي كرمانشاه، همدان، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بويراحمد، ايلام، فارس و كردستان است كه از نيمه دوم شهريور وارد اين استان شده و حداقل تا نيمه دوم ارديبهشت خارج مي شوند.
جمعيت عشاير خوزستان نيز حدود 23 هزار خانوار شامل 130 هزار نفر است.
7151/ 6037