۲۵ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۵۱
کد خبر: 81921238
T T
۰ نفر
آغاز همكاری روسیه و سوریه در عملیات هوایی مشترك علیه تروریست ها

مسكو - ایرنا- در حالی كه نزدیك به 100 روز از عملیات هوایی ضدتروریستی روسیه در سوریه می گذرد، مسكو و دمشق برای همكاری در عملیات مشترك علیه گروه های تروریستی به ویژه داعش به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام كرد: در جهت توافق روسیه و سوریه، هواپیماهای نظامی سوری در عملیات هواپیماهای روسی علیه گروه های تروریستی شركت می كنند و نخستین عملیات هوایی مشترك دو كشور روز پنجشنبه انجام گرفت.
در عملیات هوایی روز گذشته 2 فروند جنگنده پیشرفته میگ-29 نیروی هوایی سوریه در عملیات بمباران مراكز تروریست های داعشی در این كشور بمب افكن های روسی را همراهی می كردند.
جنگنده های سوری از پایگاه هوایی این كشور به هوا برخاسته و به بمب افكن های سوخوی روسی كه از پایگاه حمیمم (پایگاه محل استقرار هواپیماهای روسی در استان لاذقیه) به پرواز درآمده بودند پیوستند.
وزارت دفاع روسیه اعلام كرد: برنامه این پرواز در جریان دیدار نظامیان سوری از پایگاه حمیمم در روز چهارشنبه مورد توافق قرار گرفته بود.
دو طرف برای هماهنگی اقدام ها در پروازهای مشترك ضدتروریستی و تبادل اطلاعات در باره اهداف مورد حمله در ارتباطات بیسیمی خلبانان روس و سوری به توافق دست یافتند.
خبرگزاری روسیا سگودنیا همچنین روز پنجشنبه با استناد به توافقنامه امضا شده بین مسكو و دمشق، از فراهم شدن امكان استقرار نیروی هوایی روسیه در سوریه به مدت نامحدود خبر داد.
رسانه روسی افزود: هواپیماهای روسیه در جهت درخواست «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه، از 30 سپتامبر سال گذشته میلادی برای بمباران كردن مواضع گروه تروریستی داعش، از پایگاهی در استان لاذقیه به پرواز در می آیند.
روسیه برای این منظور حدود 70 هواپیما و بالگرد نظامی در پایگاه هوایی حمیمم در منطقه لاذقیه سوریه مستقر كرده است و از امكانات ماهواره ای و ناوها و زیردریایی های خود نیز برای وارد آوردن حملات هوایی و موشكی به مراكز تروریست ها استفاده می كند.
در سه ماه و نیم عملیات هوایی روسیه نزدیك به 10 هزار مركز تروریست ها در مناطق مختلف سوریه نابود شده و هزاران نفر از تروریست ها ازجمله چند نفر از سركردگان رده های مختلف انها به هلاكت رسیده یا مجروح شده اند و بسیاری نیز به كشورهای مجاور به ویژه تركیه گریخته اند.
اروپام*391**1010