هوش مصنوعی و حرکت رسانه بر لبه تیغ

مسکو- ایرنا- شرکت کنندگان در پنجاه و سومین نشست کمیته اجرایی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (OANA) در مسکو درباره جنبه‌های اخلاقی رسانه‌های مدرن با تاکید بر استفاده از هوش مصنوعی (AI) گفت و گو کردند و درباره احتمال ترویج روایت غربی با اتکا به این فناوری تحت سلطه غرب هشدار دادند. 

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، زمان رضاخانی دبیرکل دوره‌ای اوآنا که ریاست این جلسه در حاشیه نشست رسانه‌ای بریکس در مسکو را برعهده داشت،‌ تقاوت‌های اقتصادی و سیاسی بین کشورهای آسیا و اقیانوسیه را یادآور شد و گفت: با وجود این تفاوت‌ها، خبرگزاری‌های عضو اوآنا برای شناسایی منافع مشترک به جای تمرکز بر روی تفاوت‌ها گردهم آمده‌اند.

هوش مصنوعی و حرکت رسانه بر لبه تیغ

مدیر روابط بین‌الملل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در این نشست یادآور شد: اینکه خبرگزاری‌های عضو اوآنا تصمیم گرفته‌اند مسیر رشد و تعالی را با یکدیگر بپیمایند، وجه تمایز و برجسته این سازمان است.

رضاخانی یادآور شد: در اوآنا، تجربیات حرفه‌ای را به اشتراک می‌گذاریم، مسابقه برای تشویق کارکنان برگزار می‌کنیم و پلتفرم مشترک برای به اشتراک گذاری خبر داریم.
وی تصریح کرد: صدور بیانیه مشترک در موضوعات مختلف از جمله بیانیه سال گذشته درباره نگرانی در زمینه امنیت جانی خبرنگاران در غزه،‌ نشان دهنده این است که اوآنا در عرصه بین‌المللی کنش‌گر و فعال است.

هوش مصنوعی و حرکت رسانه بر لبه تیغ

دبیرکل دوره‌ای اوآنا که ریاست آن در سال ۲۰۲۴ میلادی بر عهده خبرگزاری جمهوری اسلامی است،‌ در ادامه، دستور کار این نشست را موضوع اخلاق در کاربرد هوش مصنوعی در رسانه عنوان کرد.

هوش مصنوعی و حرکت رسانه بر لبه تیغ

لزوم ایجاد استانداردهای اخلاقی مشترک برای رسانه‌ها
آندری کاندارشوف مدیرعامل خبرگزاری تاس نیز به عنوان میزبان این نشست، در سخنانی بر اهمیت تدوین معیارهای اخلاقی برای کاربرد هوش مصنوعی در حوزه رسانه تأکید کرد.
معاون مدیرعامل و سردبیر خبرگزاری تاس نیز گفت: خبرگزاری‌های عضو اوآنا باید استانداردهای اخلاقی مشترک رسانه‌ها را تدوین کنند.
میخائیل پتروف خاطرنشان کرد: به اشتراک گذاشتن تجربیات می تواند به جلوگیری از اشتباهات در آینده کمک کند.


استانداردهای اخلاقی روزنامه نگاری مدرن
معاون مدیرعامل آژانس خبری ویتنام (VIA) در این نشست که به میزبانی خبرگزاری تاس و با حضور مدیرعامل این رسانه دولتی روسیه برگزار شد، بر لزوم رعایت اصول اساسی اخلاقی کار رسانه‌ها از جمله در پیوند با موضوع هوش مصنوعی تأکید کرد.
دوآن تی تویت نیونگ افزود: با توجه به اینکه قابلیت‌های هوش مصنوعی در عصر کنونی در حال توسعه روزافزون است، کار روزنامه‌نگاران در راستی‌آزمایی اطلاعات اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
وی حضور رسانه‌ها در بسترهای رسانه‌ای نوین و شبکه‌های اجتماعی را زمینه‌ساز تداوم نقش پیشرو آنها در ارائه اطلاعات موثق به مخاطبان و شکل‌دهی افکار عمومی دانست.

نباید هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری‌ها جایگزین شود
مدیرعامل خبرگزاری ملی اندونزی (آنتارا) نیز در این نشست اظهار داشت: هوش مصنوعی قابلیت‌های بی‌سابقه‌ای را ارائه می‌دهد، اما باید در نظر گرفت که این داده‌ها باید به وضوح تأیید شوند.
احمد منیر تأکید کرد:‌ به دلیل تهدیدهای ناشی از اطلاعات نادرست، روزنامه نگاران باید مسئولانه عمل کنند و مطالب را قبل از انتشار دوباره بررسی کنند.
رئیس خبرگزاری آنتارا همچنین معتقد است که باید اطمینان حاصل شود که ابزارهای هوش مصنوعی از انسان‌ها در تصمیم گیری پشتیبانی می کنند و جایگزین انسان‌ها نمی شوند.

احتمال استفاده مغرضانه از هوش مصنوعی و ترویج روایت غرب
سردبیر خبرگزاری ملی مالزی (برناما) نیز در این نشست از احتمال استفاده مغرضانه از هوش مصنوعی به عنوان یکی از آفت‌های این فناوری جدید در حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی یاد کرد.
احمد منیر یادآور شد: در مراحل اولیه مناقشه در غزه، یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی متعلق به شرکتی آمریکایی از ترجمه مطالبی که مرتبط با جنبش حماس بود،‌خودداری می‌کرد که نشان‌دهنده امکان کاربرد مغرضانه این فناوری است.
وی همچنین گفت: وابستگی هوش مصنوعی به کلان داده‌ها، که مالکیت کلان آن در سلطه غرب است، منجر به ایجاد اطلاعات مغرضانه و در نتیجه تقویت روایت‌های غربی می‌شود.

هوش مصنوعی و حرکت رسانه بر لبه تیغ


مسئولیت جبران خسارات هوش مصنوعی با کیست؟
معاون مدیرعامل و سردبیر خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز در این نشست به پیامدهای منفی استفاده از هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری اشاره کرد.
یوسف اوزان خاطرنشان کرد: تأیید نتایج ارائه شده توسط فناوری هوش مصنوعی، بسیار دشوار است.
وی هشدار داد: استفاده از هوش مصنوعی می تواند به شهرت افراد خاص و کل سازمان‌ها آسیب برساند. در این میان،‌ این پرسش پابرجاست که وقتی پلتفرم‌های هوش مصنوعی اشتباه می‌کنند، چه کسی مسئول است؟
سردبیر خبرگزاری آناتولی در ادامه بر لزوم تدوین قوانینی برای استفاده از هوش مصنوعی توسط خبرگزاری ها با همکاری شرکت های فناوری و مقامات دولتی تأکید کرد.

هوش مصنوعی و حرکت رسانه بر لبه تیغ

مسئولیت اخلاقی اوآنا در قبال هوش مصنوعی
مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر نیز در این نشست، مسئولیت سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه در قبال مقوله کاربرد هوش مصنوعی در رسانه‌ها را یادآور شد.
محمد مهدی رحمتی افزود: اوآنا نقش مهمی در شناسایی تهدیدهای اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی ایفا می‌کند.
وی در ادامه تأکید کرد که اوآنا باید گام‌های لازم در راستای تدوین مقررات، به اشتراک‌گذاشتن بهترین شیوه‌ها و آموزش روزنامه‌نگاران برای کاهش آسیب‌های ناشی از توسعه روزافزون کاربرد هوش مصنوعی در عرصه رسانه بردارد.

هوش مصنوعی و حرکت رسانه بر لبه تیغ

در نشست کمیته اجرایی اوآنا مقرر شد که پنجاه و چهارمین نشست این کمیته طی ماه‌های آینده در کشور مالزی برگزار شود.
سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه به ابتکار یونسکو در سال ۱۹۶۱ تأسیس شد. هدف آن ترویج فعالانه دیدگاه های جایگزین در مورد رویدادهای جهانی و دفاع از ایده جهان چند قطبی است.
اوآنا بزرگترین ائتلاف خبرگزاری‌های آسیایی است و ۴۲ خبرگزاری از ۳۵ کشور در آن عضویت دارد.


پیش از این، پنجاه و دومین نشست هیات اجرایی اوآنا در توکیو و به میزبانی خبرگزاری ژاپنی کیودو برگزار شده بود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تا سال ۲۰۲۵ ریاست دوره‌ای اوآنا را برعهده دارد. ریاست دوره‌ای اوآنا از تابستان ۲۰۲۵ به خبرگزاری روسی تاس منتقل خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha