۲۹ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۳۴
کد خبر: 81927311
T T
۰ نفر
امام جمعه اردبيل: عزت آذربايجان در مراجعه به اصل خود است

اردبيل -ايرنا- نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل گفت: عزت آذربايجان در مراجعه به اصل خود است و ايران وطن مادري همه آذري ها به شمار مي آيد.

به گزارش ايرنا، آيت الله سيدحسن عاملي روز سه شنبه در آئين گراميداشت 19 ژانويه، روز آذري هاي مسلمان جهان درنگارخانه ختايي مجموعه تاريخي شيخ صفي الدين اردبيلي افزود: مردم آذربايجان در 19 ژانويه بعد از هفتادسال فراق به آغوش ايران بازگشتند و براي اين حركت خود تاوان سنگيني نيز پرداختند و آن روز تاريخي روز تجليل از اراده آهنين آذري هاست.
وي اظهاركرد: آذربايجان تاريخي بزرگ وماندگار دارد و لازم نيست باتحريف تاريخ براي آذربايجان پيشينه بسازند زيرا تاريخ ايران همان تاريخ آذربايجان محسوب مي شود.
وي بيان كرد: تحريف تاريخ خيانت به انسان هاست، بايد واقعيت ها به روشني به مردم گفته شود، روز 19 ژانويه هرسال به منظور تجليل از مردم آذربايجان گرامي داشته شود و مورخان براي ثبت و جلوگيري از تحريف آن روز بزرگ دست به قلم شوند.
آيت الله عاملي ادامه داد: زبان آذري زبان مرثيه است و زيباترين مرثيه ها براي اولياي الهي به اين زبان سروده شده ودر ميان ترك هاي نقاط مختلف جهان خوانده مي شود.
او اضافه كرد: انتقادهايي كه گاه به جمهوري آذربايجان وارد مي كنم از موضع يك عالم دين است و عالم دين در حكومت دخالتي ندارد؛ ملت آذربايجان را عزيز مي داريم، شهداي آنان را تكريم مي كنيم و خود را در غم آنها شريك مي دانيم.
آيت الله عاملي افزود: تحريف كنندگان تاريخ بايد بدانند ملتي بعد از رهاشدن از70سال تبليغات در حال بازگشت به وطن و اصل خود، اسلام و امام حسين (ع) را جويا مي شود هرگز با تبليغات موهوم به تغيير تاريخ خود راضي نخواهد شد.
وي اظهار كرد: تحريف كنندگان تاريخ آذربايجان قصد داشتند با معرفي موسيقي، رقص، هنر، مجسمه سازي و نظاير آن به جاي دين، افكار مردم را منحرف كنند و با اجراي دو طرح ضد دين و ضدروحانيت، سعي داشتند تا چهره ايران را زشت قلمداد كنند اما در رسيدن به اهداف خود ناكام ماندند.
وي توجه به اسلام، تشكيل حكومت اسلامي و يكپارچه كردن ايران را سه ويژگي بارز شاه اسماعيل صفوي برشمرد و گفت: از جوار مقبره شيخ صفي الدين اردبيلي به مردم آذربايجان پيام مي دهم كه روز 19 ژانويه روز آذري هاي مسلمان جهان هرگز نبايد فراموش شود و گراميداشت آن در هرسال ضروري است.
امام جمعه اردبيل بيان كرد: ملتي كه مي خواهد حاكميت ملي اش را حفظ كند بايد تاوان سنگيني بپردازد و تحريف تاريخ و تغييرالفبا به عنوان جنايت عصر حاضر براي سركوب اراده بيدار و آگاه آذربايجاني ها بكار گرفته شده است.
عبدالله بحرالعلومي مدير بخش آذري شبكه برون مرزي سحر نيز در اين آئين گفت: آذربايجان با اسلام و اعتقادات ديني شناخته شده است و نمي توان آن را جدا از ايران تصور كرد.
وي افزود: 19 ژانويه تجلي اشتياق مردم آذربايجان براي بازگشت به اصل خود (ايران) است و آذري ها در اين روز با شكستن مرزها به سوي وطن مادري خود بال گشودند.
وي اظهار كرد: آنان كه در صدد تحريف تاريخ 19 ژانويه بودند از اين واقعيت مهم غفلت ورزيدند كه آذربايجان با دين عجين است و نمي توان آن را از اعتقادات اصيل ديني جدا كرد و به همراه بردن مهر، جانماز و پرچم امام حسين (ع) توسط آذربايجاني ها در بازگشت از ايران نشانه عمق اعتقادات ديني آنها بود.
بحرالعلومي بيان كرد: تغيير الفبا، تاريخ و حتي اسامي شخصيت هاي تاثيرگذار از شگردهاي مخالفان اتحاد ملت آذربايجان براي سركوب اراده ملت بود و وظيفه بزرگ ما بازآموزي الفباي ازدست رفته آنهاست.
وي گفت: حوزه قفقاز قدمتي ارزشمند و مهم دارد و آنچنان از اهميت تاريخي برخوردار است كه در مقابل اشغال اراضي مسلمان توسط كفار مقاومت نشان مي دهد.
شعرخواني و پخش كليپ گذشتن مردم آذربايجان از رود ارس براي رسيدن به ايران از بخش هاي قابل توجه اين آئين بود.
به گزارش ايرنا، در آئين مشابهي كه به همين مناسبت با حضور استادان و صاحب نظران ادبيات، تاريخ و عرفان صبح امروز در دانشگاه محقق اردبيلي ترتيب يافت حجت الاسلام سيف الله مدبر مسوول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اين دانشگاه، تنها راه ايجاد وحدت بين مسلمانان را تمسك به دين دانست و وابسته كردن مردم به قوميت و زبان را ترفندي براي شكست اتحاد ملت اعلام كرد.
وي گفت: مردم آذربايجان در 19 ژانويه با فرياد الله اكبر و در حالي كه تشنه معارف علوي وحسيني بودند از مرزها گذشته و وارد ايران شدند و در بازگشت به خانه هاي خود پرچم امام حسين (ع) را به قصد تبرك و كسب معارف با خود هديه بردند.
19 ژانويه سال برابر با 29 ديماه سال 1368 سال روز عبور مردم جمهوري آذربايجان از رود ارس براي رسيدن به ايران بعد از 70 سال جدايي، از سوي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل به عنوان روز آذري هاي مسلمان جهان نام گذاري شده است.
7124/6016/1352
۰ نفر