۲ بهمن ۱۳۹۴، ۲۱:۰۵
کد خبر: 81931139
T T
۰ نفر
رسانه روسی:واشنگتن سرنگونی دو بالگرد آمریكایی توسط تركیه را پنهان كرد

مسكو- ایرنا- یك رسانه روسی اعلام كرد : واشنگتن سرنگونی دو بالگرد نظامی آمریكایی توسط جنگنده تركیه در سوریه را برای پیشگیری از بروز جنجال در ناتو پنهان كرده و به جای آن به دروغ اعلام كرده است كه تفنگداران دریایی درجریان برخورد دو بالگرد در هاوایی كشته شده اند.

به گزارش ایرنا، پورتال خبری «اسوابودنایا پرسا» روز جمعه نوشت : بالگردهای نظامی آمریكایی با 12 تفنگدار دریایی 14 ژانویه جاری از پایگاه هوایی«عین الاسد» درغرب عراق (محل استقرار حدود 300 تفنگدار دریایی به عنوان مربی نظامی) به پرواز در آمده كه می بایست در منطقه ای كردنشین سوریه فرود می آمدند. تمامی 12 سرنشین این بالگردهای آمریكایی كشته شدند.
درگزارش گفته شده است كه بالگردهای نظامی آمریكایی Sikorsky CH-53 حامل محمولات برای تفنگداران دریایی و نیروهای هوابرد آمریكایی و انگلیسی در كردستان سوریه بودند.
پورتال خبری روسی نوشت: اما جنگنده تركیه از حریم هوایی این كشور به سوی بالگردهای آمریكایی تیراندازی كرد و دو بالگرد حامل 12 تفنگدار دریایی آمریكایی سقوط كردند.
پس از این حادثه واحدهای تجسسی روسیه سانحه هوایی را به مقام های آمریكایی اطلاع داد اما آنها گفتند كه از حادثه اطلاع دارند.
پورتال خبری «اسوابودنایا پرسا» خاطرنشان كرد: اما آمریكا ترجیح داد كه در باره این حادثه اعتراض نكند تا در ناتو جنجال برپا نشود و شهروندان آمریكایی از كشته شدن سربازان خود توسط یكی از متحدان آمریكا در منطقه خشمگین نشوند.
به همین دلیل مقام های امریكایی بر این مساله سرپوش گذاشته و مدعی برخورد دو بالگرد Sikorsky CH-53 در هاوایی شدند.
مسئولان گارد ساحلی ایالت هاوایی آمریكا روز جمعه اعلام كردند كه در نخستین دقایق صبح جمعه به وقت محلی دو بالگرد از نوع Sikorsky CH-53 متعلق به پایگاه نیروی دریایی آمریكا در فاصله تقریبی پنج كیلومتری سواحل این ایالت با یكدیگر برخورد كرده و سرنگون شده اند.
هنوز از دلائل این برخورد و سرنوشت 12 سرنشین این بالگرد ها كه در امور حمل ونقل نیروی دریایی آمریكا مورد استفاده قرار می گیرند اطلاع مشخصی در دست نیست.
دفتر مركزی گارد ساحلی آمریكا اطلاع داده است كه جستجوگران برای رد یابی بقایای این بالگردها و پی بردن به سرنوشت 12 تفنگدار نیروی دریایی آمریكا در آب های متلاطم هاوایی با دشواری هایی روبرو هستند و همین دشواری ها و از جمله امواج سنگین این آب ها نتایج جستجو را به تاخیر انداخته اند.
سارا مورز سخنگوی گارد ساحلی آمریكا زمان وقوع این حادثه را نیمه شب پنجشنبه گزارش كرده و گفته است كه جستجو گران در پنج كیلومتری سواحل این ایالت به بقایایی از بالگرد های سرنگون شده بر خورده اند.
به گفته این سخنگو جستجوگران تا ساعت 8 و30 دقیقه بامداد به وقت محلی هنوز به نشانه هایی كه از سرنوشت این تفنگداران اطلاعی بدست بدهد بر نخورده اند.
تركیه 24 نوامبر 2015 هم با آتش جنگنده اف-16 خود در حریم هوایی سوریه یك بمب افكن سوخو -24نیروی هوایی روسیه را سرنگون كرد.
این حادثه منجر به تیرگی كامل روابط روسیه و تركیه شده كه در 25 سال اخیر پس از فروپاشی شوروی سابق بی سابقه است.
شبك*391 / 1064