۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲
کد خبر: 81931617
T T
۰ نفر
اختلافات مرزی تاجیكستان وقرقیزستان همچنان پابرجاست

تهران - ایرنا - تاجیكستان می‌گوید كه برخلاف برخی اخبار و گمانه زنی های رسانه ای مبنی بر حل مشكلات مرزی این كشور با قرقیزستان، هنوزعهدنامه مرزی با طرف قرقیزی برای تعیین و علامتگذاری 520 كیلومتر مرزمشترك نهایی نشده است.

به گزارش روز شنبه رسانه های محلی، «اكبر یتیم‌زاده» رئیس كمیته دولتی اداره زمین تاجیكستان دریك نشست مطبوعاتی افزود: طرح عهدنامه مرزی در دست بررسی قرار دارد و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم.
وی گفت:حل این مسئله مرزی در قطعات مورد بحث بسیار مشكل، حساس و ظریف است و در دست بررسی قرار دارد.
این مقام كمیته دولتی اداره زمین تاجیكستان از وجود دو منطقه مورد بحث به طول 519.9 كیلومتر مرز مشترك با قرقیزستان خبر داد كه بر اساس این توافقنامه باید علامتگذاری شوند.
وی تصریح كرد:‌ در مورد حل اختلافات در مناطق مرزی «قرمق» و«آلتین-مزار» در ناحیه‌های «مرغاب» و «جرگتال» دو طرف هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.
«عزیزمت كریم‌اف» معاون رئیس كمیته دولتی اداره زمین این كشور نیز به رسانه های محلی گفت:519.9 كیلومتر خط سرحدی مورد بحث در لایحه این عهدنامه ازنقاط مرزی مربوط به سه دولت تاجیكستان، قرقیزستان وچین شروع ‌وتامنطقه كوهستان« مسچا»رادربرمی‌گیرد كه دراین محدوده مرزی برای حل مشكل دو قطعه در «آلتین-مزار»و«قرمق» توافقی حاصل نشده است.
او افزود: طرح پیش نویس موافقتنامه از سوی گروه كاری و كمیسیون بین دولتی امضا شده‌ است و گفت و گوهای هیات‌های دو كشور در مسئله تعیین نهایی خط مرزی ادامه دارد و تاجیكستان خواهان هر چه زودتر حل شدن این موضوع است.
طرح موافقتنامه مشترك مرزی تاجیكستان وقرقیزستان هفته گذشته نیز دریك نشست حكومتی در قرقیزستان بررسی شد.
«علی كرشیو» معاون اول نخست‌وزیر قرقزستان اعلام كرد كه ماه نوامبر سال گذشته هیات‌های دوشنبه و بیشكك طرح سازش مرزی را بررسی كرده و در مورد امضای سند مربوط به قطعه‌های مرزی علامتگذاری نشده موافقت كرده‌اند.
تاجیكستان و قرقیزستان 971 كیلومتر مرز مشترك دارند و قطعه‌های نامشخص و علامت گذاری نشده مرزی گا‌ها منجر به درگیرها و اختلافات شده است.
مقامات تاجیكستان در حالی از وجود نقطه‌های مرزی مورد اختلاف با طرف قرقیزی در نواحی جرگتال و مرغاب خبر دادند كه تاكنون این دو كشوربرای حل مشكلات مرزی درمنطقه «اسفره» و «بادكند» وارد بحث شده اند كه باعث رخ دادن چندین درگیری‌ بین ساكنان مرزی دو طرف شده است.
بحث دو كشور بر سر قسمت‌های مرزی علامتگذاری نشده از جمله تاكید قرقیزستان به نقشه سال 1958 و تكیه كردن تاجیكستان به نقشه قدیمی تر در سال 1925 منجر به آن شد كه دوشنبه و بیشكك از سال 2006 به این سو در روند تعیین مرز‌هایشان به كندی پیش ‌بروند.
اختلافات و مرزبندی های داخلی و محلی كشورهای آسیای میانه در دوران تسلط اتحاد جماهیر شوروی بر آنها در سده های 19 و 20 میلادی ، اكنون بعد از گذشت 24 سال از استقلال شان همچنان لاینحل مانده است.
سرزمین آسیای مركزی شامل تاجیكستان، ازبكستان، قرقیزستان، تركمنستان و قزاقستان به خاطر مشكلات مرزی، روابطشان همواره دستخوش تغییراتی شده است و این موضوع بهانه ای برای دخالت قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در آسیای مركزی شده است.
آساق**1663**1590
۰ نفر