به گزارش ایرنا طرح ابتكاری نقاشی كودكان بر روی دیوار مدارس برای نخستین بار در استان اجرایی شد و استقبال خانواده ها، كودكان و مربیان آنان را به دنبال داشت.
خبرنگار ایرنا برای پیگیری این مهم و به منظور آشنایی هرچه بیشتر با این طرح روانشناسانه و هویت بخش به سراغ نگین وكیلی مدیر مسئول آموزشگاه رویای رنگی و مبتكر این طرح در استان رفته است كه در ادامه سخنان وی را خواهیم خواند.
ایرنا: تعریفی از نقاشی كودكان ارائه و ضرورت توجه به این حوزه را بیان كنید؟
- نقاشی كودك علمی است كه باید نسبت به آن نگاه عمیق داشت، چرا كه در لا به لای تصورات ذهنی كودكان، اشكال خطوط و رنگ هایی در كنار هم نقش می بندند كه اكثر این خطوط و فرم ها تراوشات ذهنی آنهاست كه گاها، به صورت اتفاقی و بداهه بر روی صفحه كاغذ خودنمایی می كند.
البته این خطوط نامفهوم باید توسط مربیان و مدرسان كه شناخت بصری كودكان را درك می كنند هدایت شود و اجازه دهند كه فرم ها و خطوط اتفاقی به مرز واقع گرایی نزدیك شود.
كودكان تصورات بصری كلی نگر دارند و كمتر به جزئیات دقت می كنند، به همین دلیل تصاویری كه خلق می كنند خالص، آنالیز و خلاصه شده است اما با رنگ های شاد و پرانرژی آن تصویر را رنگ آمیزی می كنند.
ایرنا: ایده اولیه این طرح ابتكاری از كجا آغاز شد و آیا در دیگر نقاط كشور نیز این طرح اجرایی شده است؟
- من با توجه به تجربیاتی كه در طول 14 سال تدریس در كانون و آموزشگاه ها، مدارس و دانشگاه ها در كنار كودكان پیش دبستانی، دبستانی و دانشجویان تربیت معلم و هنرجویانی كه در زمینه آموزش نقاشی كودك فعالیت دارند كسب كرده ام، به این نتیجه رسیده ام كه هر چقدر فضای متنوعی برای افزایش خلاقیت و جهت بخشی قدرت بصری كودكان متنوع تر و جذاب تر باشد كودكان، توانمندتر و قدرتمندتر نسبت به محیط اطراف و فضای بصری نگاه می كنند.
همین تجربه باعث شد فعالیت جدیدی را در استان كردستان اجرا كنم، هرچند كه این ایده قبلا در تهران و در شیرخوارگاه آمنه و مدرسه شهید همت اجرا شده بود و همین عملكرد موجب تشویق بیشتر من نسبت به فعالیت بصری كودكان شد و این تجربه را بار دیگر در مدرسه دبستان شاهد پسرانه شهید خسروی به اجرا درآوردم.
ایرنا: برای اجرای این طرح چه مقدماتی لازم است و آیا نتایج آن رضایت بخش بوده است؟
- روش ارائه این طرح برای شناخت هیجانات و استعدادها و قدرت بصری بچه های آن مدرسه بود كه در چند جلسه تئوری اجرا شد كه همه آن ها با فرم های اصلی، فرعی، تركیب رنگ و شناخت رنگ های اصلی و فرعی، فضاسازی اتفاقی و علمی آشنا شدند.
دانش آموزان مدرسه شهید خسروی تمام این تجربیات را در كنار خلاقیت ها و تصورات ذهنی خود تركیب كردند و این شناخت را بدون هیچ دخل و تصرفی از دیگران بر روی دیوارهای مدرسه خودشان پیاده كردند، به گونه ای كه فرم ها و خطوط رنگی بداهه و آموزشی در كنار هم چیدمان بسیار زیبایی را برای خودشان به مدرسه ارائه دادند.
این عملكرد موجب شد كه تمامی بچه ها به نقاشی و خیال خود ایمان آورده و هر لحظه در كنار آن نقاشی ها عبور می كنند با افتخار، نقاشی های خود را به دوستان و دیگران نشان دهند و این اثر ثبت شده خود را هم در دل و هم در ذهن تا ابد به یاد خواهند داشت.
ایرنا: برای تقویت فعالیت های مرتبط با حوزه نقاشی كودكان چه مواردی لازم است و خانواده ها باید چگونه با این مهم برخورد كنند؟
- از والدین و مربیان دلسوز كودكان خواهشمندم كه توجه ویژه ای به خلاقیت ها و احساسات كودكان خود داشته باشند و رویای رنگی آنها به وسیله استفاده كنترل نشده از رسانه ها و فضای مجازی خاكستری نكنند.
امیدوارم والدین تا حد امكان به كودكان اجازه دهند بر روی دیوارهای حیاط منازل خویش خطوط خیالشان را ترسیم كنند چون این اجازه باعث می شود كه كودكان به عملكرد خود باور كرده و اعتماد به نفس بالایی را كسب كنند.
7351/1904
گفت و گو از خبات ساعدی
سنندج- ایرنا- نقاشی كودك، علمی است كه باید نسبت به آن نگاه عمیق داشت چرا كه در لا به لای تصورات ذهنی كودكان، اشكال، خطوط و رنگ هایی در كنار هم نقش می بندند كه شخصیت و آینده وی را رقم می زنند.