۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۰۸
کد خبر: 81934703
T T
۰ نفر
حاشيه نشيني مهمترين معضل استان كرمان است

كرمان - ايرنا- معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار كرمان گفت: حاشيه نشيني يكي از مهمترين معضلات اين استان است.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي استانداري كرمان حميد ذكااسدي در نشست بررسي و تنظيم طرح توانمندسازي مناطق حاشيه شهر كرمان افزود: 18 ميليون نفر در سراسر كشور در حاشيه شهرها مستقر هستند و بيشترين آمار آسيب هاي اجتماعي از اين مناطق است.
وي با بيان اينكه غفلت از آسيب هاي اجتماعي خطرناك است، اظهار كرد: متاسفانه مسئولان از آسيب هاي اجتماعي طي سال هاي گذشته غافل شدند در حاليكه خطر آسيب هاي اجتماعي فراگير خواهد بود.
وي گفت: مباحث نظري و عملي و راه حل هاي مختلفي در زمينه مشكلات حاشيه نشيني در نشست هاي متعدد ارائه شد كه نيازمند هماهنگي است.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري كرمان با اشاره به اقدامات موثر انجام شده طي سال هاي گذشته در زمينه كاهش آسيب هاي اجتماعي، يادآور شد: ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهرداري، فرمانداري، سمن ها و نهادهاي مردم نهاد استان كرمان، اقداماتي در اين حوزه انجام داده اند كه نيازمند ساماندهي است.
ذكااسدي با تاكيد بر توجه مسئولان كشوري به معضل آسيب هاي اجتماعي، خاطر نشان كرد: موضوعات داراي كميت مانند بحران آب در يك يا دو نشست قابل حل و فصل نيستند.
وي ادامه داد: رفع مشكلات اجتماعي نيز نيازمند توجه بيش از پيش مسئولان و برگزاري نشست هاي متعدد است.
وي بر شناسايي مناطق آلوده، آمارگيري دقيق از وضعيت حاضر در حاشيه شهر و شناسايي افراد سالم و ناسالم در مرحله نخست تاكيد كرد و گفت: بايد براي هر يك از اين مسائل نيز راهكارهاي اجرايي ارائه شود و وظيفه دستگاهها و نهادهاي مردم نهاد تبيين و مشخص شود.
دبير شوراي تامين استان كرمان افزود: افراد آسيب ديده از اعتياد در گذشته پس از شناسايي و درمان در مراكز (كا.تي.تي)، در جامعه رها مي شدند در حالي كه بايد چرخه كاملي از جمله شناسايي، درمان، اسكان و اشتغالزايي اين افراد مدنظر قرار گيرد.
ذكااسدي يادآور شد: بايد براي افرادي كه در معرض آسيب هستند، راهكارهايي ارائه شود تا بتوان با ايجاد مشوق هايي از آسيب هاي اجتماعي كاسته شود.
وي گفت: طرح كاهش آسيب هاي اجتماعي به زودي تهيه خواهد شد و پس از ارائه آن در نشست هاي بعدي مي توان نظرات و پيشنهادات را اعمال و اين طرح را به صورت منسجم و هماهنگ اجرا كرد.
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان كرمان نيز به ويژگي هاي مراكز ماده 16 اشاره كرد و گفت: اگر آسيب ديدگان اجتماعي شاخص هاي اين مراكز را داشته باشند، مي توانند به صورت رايگان درمان و سپس حمايت شوند.
سردار حسين چناريان با تاكيد بر اينكه بايد از توان دستگاه هاي اجرايي و سمن ها براي هم افزايي در مقابله با آسيب هاي اجتماعي استفاده كرد، افزود: آمادگي داريم نمايندگاني را از طرف سمن ها و نهادهاي مردمي در مراكز ماده 16 براي اطمينان خاطر آسيب ديدگان از آسيب هاي اجتماعي، مستقر كنيم.
وي بر اجراي برنامه هاي مداخله زودرس اجتماعي مبتني بر افزايش مهارت هاي اجتماعي و مداخله در محيط هاي آموزشي تاكيد كرد و گفت: درمان با متادون و داروهاي تائيد شده نگه دارنده به همراه آموزش و مشاوره بهترين راه مبارزه با اعتياد است.
چناريان با تاكيد بر اينكه وضعيت موجود آسيب هاي اجتماعي و در راس آنها اعتياد بايد اولويت بندي شوند خاطر نشان كرد: بايد براي توسعه و راه اندازي مراكز پيشگيرانه (دي.آي.سي) در نقاط آسيب ديده اقدام كرد تا خدمات كاملي را به آسيب ديدگان ارائه نمايند.
وي با اشاره به اينكه بايد مراكزي همچون گرمخانه ها و پايگاه هاي اجتماعي در كنار مراكز (دي.آي.سي) راه اندازي كرد، گفت: دو تيم (دي.آي.سي) نيز هم اكنون توسط دانشگاه علوم پزشكي راه اندازي شده كه در مرحله نخست بايد اين تيم ها را تقويت كرد و توسعه داد.
مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري كرمان نيز در ادامه اين نشست راه اندازي سه كميته در درمان، پيشگيري و نظارت را پيشنهاد كرد كه مقرر شد در نشست هاي آينده اين موضوع مطرح و در صورت لزوم راه اندازي شوند.
زهرا موسي پور از مديرعامل انجمن شهرسازان بوتيا و مديرعامل انجمن طلوع بي نشانه ها به عنوان نهادهاي مردم نهاد درخواست كرد، آمار دقيقي از فرزندان آسيب ديده در حاشيه شهر كه نياز به تحصيل دارند را به اين اداره كل ارائه كند.
مديركل امور بانوان و خانواده استانداري، دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد باهنر، رئيس بهزيستي شهرستان، رئيس مركز ترك اعتياد TC، رئيس گروه بهداشت روان دانشگاه علوم پزشكي، مديرعامل انجمن شهرسازان بوتيا و مديرعامل انجمن طلوع بي نشانه ها به ارائه نظرات و پيشنهادات خود در راستاي كاهش آسيب هاي اجتماعي پرداختند.
7440/3029