مصوبه‌ای برای گره‌گشایی از زمین‌های شهرک شهید همت کرمان

کرمان- ایرنا- نود و چهارمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان به بررسی وضعیت مناطق حاشیه‌ای شهر پرداخت و مصوبه‌ای داشت تا امیدها را برای تعیین تکلیف اراضی شهرک شهید همت پس از چندسال، زنده کند؛ حال باید منتظر ماند و دید که چنین می‌شود یا حکایت همچنان باقی خواهد ماند؟

به گزارش ایرنا، تعیین تکلیف اراضی شهرک شهید همت (صنعتی) از دستورکارهای نود و چهارمین نشست علنی شورای شهر کرمان طی روز دوشنبه اول خردادماه بود؛ موضوعی که هفته پیش و در نود و سومین نشست علنی شورا رای نیاورد و قرار شد به کمیسیون‌ها مربوطه برود تا با چکش کاری بیشتری امروز در صحن علنی مطرح شود.

پیشنهاد امروز شورای شهر کرمان برای تعیین تکلیف اراضی شهرک شهید همت نسبت به پیشنهادهای هفته گذشته در درصدهای محاسبه و تعداد اقساط برای واگذاری زمین ها به ساکنان، تغییراتی داشت تا شرایط برای صاحبان زمین های متصرفی و تعیین تکلیف زمین های مذکور، از نظر اعضای شورا، آسان‌تر و جذاب‌تر باشد.

حالا اعضای شورای شهر کرمان امیدوارترند که بلاتکلیفی تملک یا اجاره زمین های شهرک شهید همت پس از چندسال به سرانجام مناسبی برسد؛ هرچند یکی از باسابقه ترین اعضای شورا معتقد است که این مصوبه نیز چندان با استقبال اهالی مواجه نخواهد شد.

کلیات مصوبه

در نشست علنی شورای شهر کرمان برای تعیین تکلیف اراضی شهرک شهید همت، پیشنهاد هفته پیش شهرداری مبنی بر قسط بندی ۶ماهه برای مالکان زمین های متصرفی به اقساط سه ساله تغییر کرد؛ همچنین برای افرادی که در اراضی شهرک صنعتی قرارداد اجاره با شهرداری داشته اند اما به اشخاص ثالث واگذار کرده اند هم قیمت کارشناسی روز با کاهش ۲۰ درصدی مصوب شد، در حالی که در پیشنهاد هفته پیش تنها ۱۰ درصد کاهش داشت. همچنین متصرفان زمین‌های شهرداری که از امتیازهایی مثل آب و برق بهره مند شده‌اند هم در پیشنهاد هفته پیش فقط ۱۰ درصد کاهش نسبت به قیمت کارشناسی روز داشتند که در مصوبه امروز شورا این نرخ به ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

پیشنهادهای قبلی

طبق آنچه در نشست پیشین شورای شهر کرمان مطرح شده بود براساس بررسی های انجام شده در کمیسیون حقوقی شورا، شهرداری مکلف شده پیشنهادهایی را برای تعیین تکلیف زمین‌های واقع در شهرک صنعتی ارائه کند؛ پیشنهادهای شهرداری درباره تعیین تکلیف زمین‌های واقع در شهرک صنعتی ارائه شد و طبق آنها، آن دسته از افراد که با شهرداری در شهرک صنعتی قرارداد اجاره دارند و به تعهدات خود در خصوص استفاده صنعتی عمل کرده اند اما تاکنون زمین در تصرف خودشان است (هزینه این زمین‌ها به همرا اجاره معوقه ) این موضوع به قیمت کارشناسی و به صورت نقد محاسبه و هزینه با کاهش ۲۰ درصدی و با اقساط ۶ماهه، آن هم بدون کارمزد از آنها دریافت شود.

همچنین آن دسته از افرادی که در اراضی شهرک صنعتی قرارداد اجاره با شهرداری داشتند اما به اشخاص ثالث واگذار کردند نیز به قیمت کارشناسی روز با کاهش ۱۰ درصدی به اضافه اجاره معوقه از آنها دریافت می‌شود. درباره آن دسته از متصرفان زمین‌های شهرداری در منطقه شهرک صنعتی در صورتی که تصرفات آنان مربوط به قبل از سال ۹۶ باشد و دارای امتیازات آب، برق و گاز باشند مقرر شده با ۱۰ درصد کاهش نسبت به قیمت کارشناسی روز و به صورت نقد، تنظیم و تحویل صورتجلسه واگذاری هم بعد از تسویه حساب کامل با شهرداری اقدام شود.

مصوبه جدید

اما در این نشست شورا دستور کار جلسه در خصوص تعیین تکلیف وضعیت اراضی شهرک شهید همت اینگونه مطرح شد که آن دسته از افرادی که زمین واگذار شده به آنان از سوی متصرفان دارای قرارداد اجاره با شهرداری بوده و لذا آن را به اشخاص ثالث واگذار کرده اند، فارغ از نوع استفاده کنونی با ۲۰ درصد کاهش نسبت به قیمت کارشناسی روز به صورت نقدی یا ۱۵ درصد کاهش نسبت به قیمت کارشناسی روز به صورت اقساط سه ساله (اقساط به انتخاب پرداخت کننده بدون دریافت کارمزد) به آنان واگذار شود و اجاره معوقه نیز به صورت کامل دریافت خواهد شد.

همچنین آن دسته از افراد متصرف زمین‌های شهرداری در صورت برخورداری از امتیازات آب، برق و گاز با ۱۵ درصد کاهش نسبت به قیمت کارشناسی به صورت نقدی یا ۱۰ درصد کاهش نسبت به قیمت کارشناسی روز به صورت اقساط سه ساله به آنان واگذار شود. قابل ذکر است که تنظیم و تحویل صورتجلسه واگذاری پس از تسویه حساب کامل با شهرداری اعطا می شود.

حسین چناریان عضو شورا به عنوان یکی از موافقان این موضوع گفت: سه نوبت در شورای پنجم با همین چارچوبی که شهرداری برای تعیین تکلیف اراضی شهرک شهید همت پیشنهاد آورده، این موضوع ابلاغ شد و کلا چهار نفر از ۱۲۰ ملک برای تعیین تکلیف اراضیشان مراجعه کردند که آنان هم کسانی بودند که وضعیت مالی خوب یا قصد خرید و فروش ملک مورد نظر را داشتند.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌ها مشخص شد آن ضوابطی که شهرداری برای تعیین تکلیف اراضی شهرک شهید همت پیشنهاد داده بود خیلی جذابیت و شرایطی برای استقبال نداشت لذا این پیشنهاد مطرح شد که مقداری اقساط بلند مدت‌تر یا شرایط سهل‌تر و تخفیفات بیشتر شود که این موضوع در نهایت به نفع شهرداری است چون عمده ساکنان فعلی متاسفانه این زمین‌ها را از زمین خوارها خریده اند و اینها باید ۲ نوبت بابت زمین پول بدهند، یکبار از زمین خوار و الان هم ما می‌خواهیم با قیمت کارشناسی از آنان بگیریم که به نظرم مقداری شرایط برای این افراد هم سخت است لذا باید زمینه و امتیازی را فراهم کنیم چون عمده ساکنان فعلی افراد کم‌بضاعتی هستند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ادامه داد: اگر با این امتیازاتی که امروز مطرح شد برای تعیین تکلیف اراضی شهر شهید همت، ساکنان آن نیایند و تکلیف ملکشان را مشخص نکنند شهرداری موظف است در یک بازه زمانی املاک خودش را تعیین تکلیف کند و قانونا باید قلع و قمع و تخریب گیرد که تبعات اجتماعی سنگینی دارد و من فکر می‌کنم برای اینکه وارد آن عرصه‌ها نشویم و بتوانیم با دادن یکسری امتیازات، شرایط و تسهیلات اینها را تعیین تکلیف کنیم به نفع شهر است.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر نیز افزود: سیاست دولت بر این است که حتی زمین‌هایی که متعلق به دولت بوده و مردم متصرف شدند و در آن ساخت و ساز داشتند را خود دولت بخشنامه کرده که به قیمت منطقه‌ای که خیلی ناچیز بوده، واگذار شود.

فتح الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان نیز گفت: در همه دوره‌ها تسهیلاتی از ۱۰ تا پنج درصد به ساکنان شهرک شهید همت برای تعیین تکلیف این اراضی داده شده و این افراد مراجعه نکرده اند و الان هم با مصوبه امروز نخواهند آمد که باید بعد از آن یک کار قانونی شود.

به گزارش ایرنا در نهایت هشت نفر از اعضای حاضر در نشست علنی شورای شهر کرمان به پیشنهاد شهرداری برای تعیین تکلیف اراضی شهرک شهید همت رای دادن و این موضوع به تصویب رسید.

دیگر موارد صحن علنی

به گزارش ایرنا نود و چهارمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان امروز با دستور کارهای طولانی دیگری نیز از ارائه درخواست‌های مردمی(قدرالسهم زمین، درخواست‌های مربوط به خرید لچکی((محدوده شهری که به شکل سه ضلع باشد)) و بحث تبادل و نظر پیرامون این موضوعات همراه بود.

در یک مورد از همین درخواست‌های مردمی، زمینی که متعلق به یک دستگاه دولتی بود در سال ۸۲ به شخص حقیقی دیگری نیز همزمان فروخته شده بود که در راستای همین موضوع، چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با تاکید بر اینکه اینگونه موضوعات باید ریشه‌یابی شود، گفت: معمولا در کمیسیون ما نامه‌هایی داریم که اشتباه هایی اینچنینی بعضا اتفاق افتاده که منجر به خسارت‌های سنگین برای مردم می‌شود؛ از این رو باید مشخص شود که این اشتباه ها سهوی یا عمدی است و اگر نیاز به اصلاح سیستم‌ها وجود دارد این اقدام صورت گیرد.

سعید شعرباف شهردار کرمان هم در ادامه صحبت‌های چناریان افزود: بانک املاک مشخصی که تفکیک ها(زمین) به صورت رسمی در آن بحث شده باشد وجود نداشت اما هم‌اینک با مطرح شدن سامانه کاج(سامانه مدیریت اسناد و دانش کاج) این مشکل حل خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha