۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۵۳
کد خبر: 81935978
T T
۰ نفر

ريسك بورس‌بازي با شايعات

۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۵۳
کد خبر: 81935978
ريسك بورس‌بازي با شايعات

تهران- ايرنا- روزنامه دنياي اقتصاد در صفحه بورس نوشت: بورس تهران پس از عبور از يك دوره ركود چند ماهه، از نيمه دوم دي ماه شاهد رونق چشمگيري در معاملات خود بود، رونقي كه به دنبال رفع تحريم‌هاي غرب عليه ايران اميد فراواني جهت چرخش اوضاع و بهبود شرايط بورس تهران به سهامداران به ويژه سرمايه‌گذاران خرد تزريق كرد.

اين گزارش كه در شماره سه شنبه ششم بهمن 1394 خورشيدي انتشار يافته است، مي افزايد: در ادامه اما تشديد تقاضا در معاملات برخي از سهم‌ها و همچنين ورود پرشتاب نقدينگي سهامداران حقيقي به بازار سهام شائبه غلبه رفتار هيجاني در معاملات بورس تهران را نزد گروهي از كارشناسان تقويت كرد.
به نظر مي‌رسد در حال حاضر برخي اهالي تالار شيشه‌اي توجهي به اصول خريد در معاملات نداشته و بدون داشتن استراتژي و تحليل خاصي از وضعيت شركت‌ها در تلاشند از قافله‌اي كه براي خريد سهام خيز برداشته‌اند، عقب نمانند و تنها با تكيه بر برخي اظهار‌نظر‌ها در مورد مناسب بودن قيمت‌ها براي خريد، بدون دانش و تجربه خاصي فقط در‌صدد ورود به معاملات بورس تهران هستند و در همين راستا نيز صف‌هاي خريد سنگيني را در بورس تهران رقم زده‌اند و اين صف‌نشيني حتي در مورد برخي شركت‌هايي كه وضعيت بنيادي مناسبي ندارند و بعضا با زيان انباشته و تعديل منفي سنگين مواجه بوده‌اند، نيز مشاهده مي‌شود. در بررسي شرايط كنوني بورس تهران كارشناسان معتقدند: با رفع ريسك مربوط به تحريم‌هاي هسته‌اي، بخش عمده‌اي از شركت‌هاي فعال در بورس تهران براي آن دسته از سهامداراني كه با ديد بلندمدت قصد سرمايه‌گذاري دارند، بهترين فرصت براي كسب بازدهي است. اما اين تنها يك روي سكه است.
روي ديگر سكه سرمايه‌گذاري در بورس تهران، بايد مورد توجه ويژه سرمايه‌گذاران با ديدگاه كوتاه‌مدت و كم‌تجربه قرار بگيرد، چراكه همواره اين ريسك وجود دارد كه بازار فرصت شكار بازدهي براي تمام معامله‌گران را به وجود نياورد. كارشناسان مي‌گويند: سرمايه‌گذاراني كه در بازار براي خريد خود استراتژي دارند مي‌توانند در قيمت‌هاي مناسب خريدار باشند اما هرگز نبايد به واسطه هيجان و جوسازي‌هاي احتمالي، سرمايه خود را بدون تحليل به طمع كسب سود بيشتر وارد بازار سهام كنند. در همين راستا «دنياي اقتصاد» به بررسي شرايط كنوني بازار از منظر دو كارشناس بازار سهام پرداخته است. اين كارشناسان ضمن هيجاني دانستن فضاي كنوني معاملات به دليل پيروي از اخبار و شايعات و همچنين افزايش انتظارات از بورس، هدف‌گذاري و همچنين تفكيك بين شركت‌ها از منظر سودآوري را دو استراتژي مهم براي خريداران به ويژه حقيقي‌ها عنوان كردند.
**رشد بازار با افزايش انتظارات
حسن خانجمالي، مدير سرمايه‌گذاري و خدمات مالي كارگزاري خبرگان سهام به «دنياي اقتصاد» گفت: در شرايط كنوني كه برجام به نتيجه مثبت رسيده است، عمده سهامداران حقيقي بدون هيچ گونه استراتژي و نگاه خاصي در صف‌هاي خريد طولاني نشسته و انتظارات آنها از وضعيت آتي بورس تهران تنها با تكيه بر اخبار به طرز چشمگيري افزايش پيدا كرده است. اين كارشناس بازار سهام افزود: خبرهاي مختلف در مورد اثر رفع تحريم‌ها بر صنايع مختلف، انعقاد قرار‌داد با شركت‌هاي خارجي و ورود سرمايه‌گذاران خارجي از جمله عواملي هستند كه موجب شده‌اند، سرمايه‌گذاران با شتاب وارد معاملات شوند و تنها به اين موضوع فكر كنند كه در شرايط كنوني از بازار سهام نوسان بگيرند.
خانجمالي افزود: صرف‌نظر از اينكه عوامل مزبور چگونه و در چه بازه زماني به مرحله بروز مي‌رسند، به‌طور قطع نبايد فراموش كرد كه صرف اين خبر‌ها نبايد مبناي عملكرد سهامداري در بورس باشد.اين مساله در مورد سرمايه‌گذاران خرد كه بيشتر تحت تاثير جو موجود در بازار هستند و صرفا با پيروي از برخي اظهار نظر‌ها در بازار سرمايه‌گذاري مي‌كنند، اهميت بيشتري پيدا مي‌كند. به همين دليل در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد براي معامله‌گران حقيقي ضروري است كه در معاملات تامل بيشتري به خرج دهند و ريسك حركت‌هاي شتاب‌زده را در محاسبات خود داشته باشند، چرا كه هرگاه شاهد رشد بي‌رويه در بازار باشيم، به همان مقدار نيز بايد منتظر افت باشيم.
اين كارشناس بازار سهام گفت: بخشي از افزايش انتظارات سهامداران در شرايط فعلي مربوط به خبر‌هاي پيرامون ورود سرمايه‌گذار خارجي است اين در حالي است كه در شرايط فعلي هنوز بستر مناسب براي ورود اين سرمايه‌گذاران فراهم نشده است ضمن اينكه، نگاه سرمايه‌گذار خارجي متفاوت از نوع نگاه سرمايه‌گذاران داخل كشور است و به نظر مي‌رسد تا عملي شدن و پيدا شدن آثار آن فاصله زماني زيادي وجود داشته است. خانجمالي با اشاره به تفاوت توجيه مالي و اقتصادي سرمايه‌گذاران خارجي در مقايسه با سرمايه‌گذاران داخلي اظهار كرد: اين تفاوت نگاه‌ها در سرمايه‌گذاري برخي شركت‌ها تغيير خاص چشمگيري در كوتاه‌مدت نخواهد داشت و تنها منجر به متورم شدن سمت راست ترازنامه شركت‌هاي مزبور مي‌شوند. خانجمالي گفت: در اين شرايط، بازار خود با تكيه بر اخبار در مدار صعودي حركت مي‌كند، عده‌اي نيز به دنبال شكل گرفتن فضاي مثبت در بازار سهام در كنار برجسته كردن برخي اخبار، شايعاتي را نيز روانه بازار مي‌كنند كه اين شايعات نيز باعث رشد سهم‌هايي خاص مي‌شود و زمينه را براي تشكيل حباب قيمتي در بورس تهران فراهم مي‌كنند.
**لزوم هدف‌گذاري سهامداران حقيقي
خانجمالي به سهامداران حقيقي پيشنهاد كرد: براي ورود به بازار سهام براي كسب بازدهي براي خود هدف‌گذاري كنند و در صورتي كه به تحقق هدف خود نزديك شدند، از بازار خارج شوند، چون هرگونه تغيير كوچكي در قيمت برخي سهم‌ها مي‌تواند زيان‌هاي جبران ناپذيري را به سهامدار وارد كند.
**حقيقي‌ها بين شركت‌ها تفكيك قائل شوند
علي اسلامي بيدگلي ديگر كارشناس بازار سهام رونق روزهاي اخير بازار سهام را ناشي از رفتار هيجاني معامله‌گران دانست و گفت: بازار در شرايط كنوني با اتكا به رويدادهاي احتمالي كه وقوع‌شان از نظر زماني فاصله دارد، در حال رشد است و سهامداران در اين راستا ريسك‌هاي احتمالي را فراموش كرده‌اند. اين كارشناس بازار سهام افزود: البته به‌طور قطع رفع يكي از مهم‌ترين ريسك‌هاي پيرامون معاملات بازار سهام وضعيت صنايع و به تبع آن بورس تهران را با تغيير مواجه خواهد كرد، اما نگاهي به معاملات بازار سهام نشان مي‌دهد كه فعاليت حقيقي‌ها در خريد سهام در روزهاي اخير بسيار بيشتر از فعاليت حقوقي‌ها است و از اين رو شائبه رفتار هيجاني در بورس تهران تاييد مي‌شود.
اين كارشناس بازار سهام گفت: در شرايط فعلي سهامداران انتظارات غير معقولي از روند سود‌آوري شركت‌ها با رفع تحريم‌ها دارند و اين عامل در صورت تداوم منجر به تشكيل حباب قيمت در برخي سهم‌ها مي‌شود. بيدگلي تشريح كرد: به‌طور مثال برخي شركت‌ها چند برابر سرمايه خود، زيان انباشته دارند، اما معامله‌گران تنها با اتكا بر اخبار در اين شركت‌ها خريدار شده‌اند اما در واقع اين سرمايه‌گذاران بايد بدانند كه انتظارشان خارج از توان برخي بنگاه‌ها است، به‌طور مثال برخي شركت‌ها با گذشت حدود 3 تا 4 سال مي‌توانند روند سودآوري خود را بهبود ببخشند و از زيان خارج شوند حال آنكه ما در سهم‌هايي از اين دست در روزهاي اخير شاهد صف‌هاي خريد طويلي بوديم.
به اعتقاد اين كارشناس ارشد در شرايط كنوني بازار اتخاذ تصميمات درست توسط سهامداران خرد كه دسترسي كمتري به اطلاعات دارند، بسيار ضروري است چرا كه در بسياري موارد مشاهده كرده‌ايم هيجان حقيقي‌ها در معاملات در نهايت منجر به زيان سنگيني شده است. اسلامي بيدگلي تفكيك بين شركت‌ها در شرايط كنوني را بهترين استراتژي براي خريد عنوان كرد و افزود: برخي شركت‌ها در شرايط كنوني زيان‌ده هستند و برخي نيز به دلايلي قدرت سود‌آوري ندارند اما از آنجا كه ارزش جايگزيني شركت‌هاي مزبور بيشتر از ارزش بازاري آنهاست، سرمايه‌گذاري در اين شركت‌ها براي سهامداران بلند‌مدت گزينه مناسبي به شمار مي‌رود اما سرمايه‌گذاران با ديدگاه كوتاه‌مدت از اين سرمايه‌گذاري توشه‌اي جز زيان نخواهند داشت.
از اين رو شركت‌هايي كه در شرايط فعلي نيز از توانايي سود‌سازي برخوردارند و وضعيت بنيادي مناسبي را دارند، براي سرمايه‌گذاران با ديدگاه كوتاه‌مدت پيشنهاد مي‌شود. اين كارشناس بازار سهام در پايان به سرمايه‌گذاران خرد پيشنهاد كرد: بر اساس جو غالب بر بازار تصميم‌گيري نكنند و حتما صورت مالي شركت‌ها را بررسي كند و اگر دانش كافي براي بررسي وضعيت شركت‌ها را ندارند از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و كساني كه در زمينه سرمايه‌گذاري در بورس متخصص هستند وارد شوند.
*منبع: روزنامه دنياي اقتصاد
**گروه اطلاع رساني**9165**9131