۱۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۰۷
کد خبر: 81944629
T T
۰ نفر
افغانستان و هند موافقت نامه لغو روادید سیاسی امضا كردند

كابل - ایرنا - افغانستان و هند توافق نامه لغو روادید میان نمایندگی های سیاسی طرفین را به امضاء رساندند. این توافق همزمان با سفر «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان به دهلی نو میان دو كشور امضاء شد.

به گزارش ایرنا، این موافقت نامه میان سفیران دو كشور در حضور «ناریندرا موری» نخست وزیر هند و رئیس اجرایی دولت افغانستان به امضا رسید و با امضای این توافق نامه، از این پس اتباع دارای گذرنامه سیاسی دو كشور می توانند بدون دریافت ویزا به كشور طرف مقابل سفر كنند.
منابع افغان گزارش دادند كه نخست وزیر هند و رئیس اجرایی دولت افغانستان در دیدار امروز (دوشنبه) در باره توسعه همكاری های اقتصادی وامنیتی میان طرفین، پیشرفت مذاكرات صلح افغانستان وهمكاری سه جانبه میان دهلی، كابل وتهران بر سر استفاده از بندر آزاد چابهار ایران گفت و گو كردند.
هند اوایل امسال یك قرارداد 85 میلیون دلاری برای توسعه فاز اول بندر چابهار با ایران به امضا رسانده و مطابق این قرارداد به مدت 10 سال بهره برداری از این فاز را برعهده خواهد داشت. افغانستان امیدوار است از این بندر برای دسترسی به آبهای بین المللی استفاده كند.
بازرگانان افغان می گویند بندر چابهار یكی از كوتاه ترین، ارزان ترین و باصرفه ترین مسیرها برای تجارت میان افغانستان - تركیه و افغانستان - قفقاز و اروپا، خواهد بود و دسترسی به آب های آزاد را برای آنان میسر خواهد كرد.
عبدالله روز گذشته در رأس یك هیات بلندپایه برای شركت در نشست ضد تروریسم عازم یك سفر چهار روزه به هند شد و قرار است در این نشست به نمایندگی از افغانستان سخنرانی كند.
رئیس اجرایی دولت افغانستان گفته است كه باید روابط میان دو كشور دوست و برادر افغانستان و هند، بیش از گذشته گشترش یابد.
روابط افغانستان و هند در دو سال گذشته گسترش چشمگیری یافته و همزمان با سردی روابط میان پاكستان رقیب دیرینه هند، همكاری های نظامی «كابل» با «دهلی نو» افزایش پیدا كرده است.
هند یكی از بزرگترین كشورهای كمك كننده به افغانستان است و بعد از بركناری طالبان از قدرت در سال 2001 میلادی تاكنون بیش از دو میلیارد دلار به این كشور كمك كرده است.
ساختمان پارلمان با هزینه ای بیش از 200 میلیون دلار و سد «سلما» از طرح های بزرگ هند در افغانستان بوده كه به اجرا درآمده است. پارلمان افغانستان ماه گذشته با سفر نخست وزیر هند به كابل گشایش یافت و ساخت سد «سلما» نیز سه ماه قبل تكمیل شد و قرار است هند در ماه های آینده توربین های موردنیاز تولید برق را بر روی آن نصب كند.
هند دو هفته قبل چهار فروند بالگرد جنگی هم به افغانستان اهداء كرد و در حال حاضر برخی از نظامیان این كشور دوره های آموزشی خود را در هندوستان می گذرانند.
هند سالانه صدها بورسیه تحصیلی نیز در اختیار دانشجویان و محققان افغانستان قرار می دهد.
اساق*1610*1590