۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۱۷
کد خبر: 81948696
T T
۰ نفر
مدیرعامل شركت آب منطقه ای: خراسان رضوی نیازمند انتقال آب بین حوزه ای است

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: با همه اقدامات در حوزه مدیریت آب، برای سالهای آینده در این استان نیازمند انتقال آب بین حوزه ای هستیم.

محمدحسین جعفری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بخش آب همواره میزان برداشت از مخازن زیرزمینی خراسان رضوی بیش از منابع آب تجدیدپذیر استان است.
وی ادامه داد: سالها میزان اضافه برداشت از این مخازن بالغ بر یك میلیارد و 200 میلیون متر در سال بوده كه این وضعیت تا امروز همچنان ادامه و روند صعودی داشته و حاصل آن كسری شدید مخازن و افت سطح دشتها بوده است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در مصوبات اخیر شورای عالی آب توجه ویژه ای به موضوع منابع زیرزمینی شد و 16 طرح برای مدیریت این منابع تعریف و تكلیف دستگاههای مرتبط مشخص شده است.
وی افزود: بر این اساس و به تناسب راهبرد وزارت نیرو رویكرد خراسان رضوی هم از 'مدیریت تامین و سازه ای' به مدیریت تقاضامحور و غیرسازه ای تغییر كرده است.
جعفری ادامه داد: بر این مبنا در طرحهای توسعه منابع آب مشاركت بخش خصوصی و در طرحهای غیرسازه ای مشاركت و همراهی مردم مورد توجه است.
وی گفت: بر اساس این سیاستها تحویل حجمی آب باید هوشمند باشد، در این راستا تاكنون 94 درصد چاههای كشاورزی در خراسان رضوی به كنتورهای هوشمند مجهز شده اند.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: بر اساس اعلام شورای عالی آب، باید میزان مصرف منابع معادل 75 درصد آبهای تجدیدپذیر در هر منطقه باشد.
وی ادامه داد: آنچه در خراسان رضوی مصرف می شود 140 درصد این رقم است كه برنامه ریزی شده در قالب برنامه 20 ساله این رقم به 75 درصد كاهش یابد.
جعفری گفت: خراسان رضوی در هر صورت با وجود رعایت همه این موارد نیازمند انتقال آب بین حوزه ای است و طرحهایی هم به همین منظور مطالعه و بررسی شده كه از جمله آنها انتقال آب از دریای عمان است.
وی افزود: مهندسی رودخانه ها از دیگر مباحث ضروری در درازمدت است كه در این راستا رودخانه كشف رود به دلیل مشكلات جدی كه در حوزه سلامت شهروندان داشت با فوریت در دستور كار قرار گرفت.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: این امر با مشاركت همه ذینفعان و ذیمدخلان آغاز شد و تاكنون 42 كیلومتر از رودخانه اصلی آزادسازی و رفع تصرف از بستر آن شده است ضمن آنكه احیا كشف رود در برنامه بعدی است.
وی افزود: به این منظور از مشاركت دانشگاهها و تشكلهای بخش خصوصی و مردمی نیز هم استفاده می شود.
سال 1394 تعداد 28 شهر استان خراسان رضوی وضعیت تنش آبی داشت. تابستان سال 1393 تعداد 18 شهر از 74 شهر تحت پوشش شركت آب و فاضلاب خراسان رضوی در وضعیت تنش آبی قرار داشتند.
سال 1395 نیز تعداد شهرهای دارای تنش آبی به 33 شهر و حجم كمبود آب به هزار و 300 لیتر در ثانیه خواهد رسید.
بر اساس مطالعات انجام شده كسری آب خراسان رضوی در افق سال 1420 بیش از شش هزار و 200 لیتر در ثانیه خواهد بود.
حجم تولید سالانه آب در خراسان رضوی 140 میلیون مترمكعب و میزان مصرف آن 110 میلیون مترمكعب است. 27 درصد آب تولیدی در این استان به مصرف انشعابات غیرمجاز رسیده و یا بخاطر فرسودگی 35 درصد شبكه آبرسانی به هدر می رود.
تامین و توزیع آب 74 شهر استان به جز مشهد بر عهده شركت آب و فاضلاب خراسان رضوی است.
یك میلیون و 750 هزار نفر در سطح این استان تحت پوشش شبكه آب و 420 هزار نفر تحت پوشش شبكه فاضلاب هستند.
آب مورد نیاز این استان از 406 حلقه چاه تامین می شود كه شامل شش درصد چاههای كشور است. طول خطوط انتقال آب در خراسان رضوی هزار و 763 كیلومتر و طول شبكه فاضلاب آن هزار و 218 كیلومتر است.
1906/1858