۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۱۷
کد خبرنگار: 5212
کد خبر: 84762290
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خیران در آبرسانی ۲۰۰ روستای خراسان رضوی مشارکت دارند

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۱۷
کد خبر: 84762290
خیران در آبرسانی ۲۰۰ روستای خراسان رضوی مشارکت دارند

گناباد-ایرنا- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: آبرسانی به ۲۰۰ روستای دارای تنش آبی این استان طی سالجاری با مشارکت خیران در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید ابراهیم علوی شنبه شب در گردهمایی تجلیل از خیران و فعالان آب شهرستان گناباد افزود: همچنین در دو سال آینده و در مراحل اول و دوم به ترتیب ۱۲۰ و ۳۴۰ روستای دارای تنش آبی در استان خراسان رضوی با مشارکت خیران آبرسانی می شود تا در این مدت هیچ روستایی در این استان دارای معضل کمبود آب نباشد و همه مناطق روستایی از آب شرب پایدار برخوردار شوند.

وی با اشاره به قرار گرفتن استان خراسان رضوی در اقلیم خشک و از طرفی کمبود ۲۰ درصدی بارندگی طی یکسال گذشته و کمبود منابع آبی در این استان بر لزوم توجه بیشتر رسانه های ارتباط جمعی برای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب تاکید کرد.

مدیر عامل  شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اینکه میانگین مصرف آب در برخی مناطق این استان مانند گناباد سه برابر بیشتر از استاندارد است، گفت: باید با اطلاع رسانی دقیق و جامع سطح آگاهی مردم در مناطق شهری و روستایی به این مساله مهم افزایش یابد که میزان منابع آبی محدود است و باید با پرهیز از استفاده بی رویه و مدیریت مصرف قدر آب به عنوان نعمت مهم خدادادی را بدانیم.

مدیرکل سابق روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب کشور نیز در این آیین گفت: هم اکنون ۷۵ درصد روستاهای کشور از  آب شرب پایدار برخوردار هستند که این میزان تا پایان دولت سیزدهم به ۹۰ درصد افزایش می یابد.

سید علی سید زاده گفت: با مشارکت خیران آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در سطح کشور در دست اجراست. 

سرپرست اموز آب و فاضلاب گناباد هم گفت: آبرسانی ۲۴ روستا از مجموع ۷۵ روستای این شهرستان که دارای مشکل کمبود آب هستند با همراهی خیران در حال انجام است.

جواد سالاری گفت: خیران از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۶۰ میلیارد ریال در قالب نذر آب، احداث جایگاه های برداشت، ساخت مخزن و آبرسانی به روستاها در تامین آب مناطق شهری و روستایی این شهرستان مشارکت داشتند.

با هدف احیای سنت حسنه فرهنگ نذر و وقف آب و نهادینه کردن این مهم و استفاده از ظرفیت های موجود در این بخش همایش تجلیل از خیران و فعالان آب شهرستان گناباد برگزار شد.

همزمان با برگزاری همایش تجلیل از خیران و فعالان آب گناباد، مجمع خیران آبرسان این شهرستان هم به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

آب مورد نیاز مناطق شهری گناباد از ۲۲ حلقه چاه عمیق و آب شرب مورد نیاز ۷۵ روستای تحت پوشش امور آب و فاضلاب این شهرستان نیز از ۴۲ حلقه چاه عمیق، ۱۱ مجتمع آبرسانی و ۹۹ دستگاه منبع آب زمینی و هوایی تامین می شود.

آب و فاضلاب گناباد با دارا بودن عمیق ترین چاه های آب شرب استان خراسان رضوی با عمق بیش از ۳۰۰ متر در شهر کاخک و بهره گیری از ۳۷ ایستگاه پمپاژ، وظیفه تامین و توزیع آب شرب ۴۸ هزار مشترک چهار نقطه شهری گناباد، بیدخت، کاخک و روشناوند و ۷۵ روستا با جمعیت روستایی ۳۳ هزار نفر و ۵۴ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت شهری را عهده دار است.

امور آب و فاضلاب گناباد دارای ۶۸۹ کیلومتر شبکه توزیع و ۵۰۸ کیلومتر نیز خط انتقال آب است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha