۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۹:۴۱
کد خبر: 81952517
T T
۰ نفر
مصرف آبهای زیرزمینی در خراسان رضوی بیشتر از متوسط كشور است

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: میزان مصرف منابع آبهای زیرزمینی در این استان 32 درصد بیشتر از متوسط كشوری این شاخص است.

محمدحسین جعفری روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: 78 درصد آب مصرفی خراسان رضوی از طریق منابع زیرزمینی و 22 درصد آن از منابع سطحی تامین می شود.
وی ادامه داد: این در حالی است كه میانگین كشوری استفاده از آبهای زیرزمینی 46 درصد و استفاده از آبهای سطحی 54 درصد می باشد.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: منابع زیرزمینی آب در این استان با كسری یك میلیارد و 200 میلیون مترمكعب مواجه هستند.
وی افزود: هم اكنون 90 درصد آب تولیدی در خراسان رضوی در بخش كشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و حدود سه درصد در بخش صنعت و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.
جعفری ادامه داد: بخاطر اضافه برداشت و افت آبهای زیرزمینی هم اینك تنها سه دشت در خراسان رضوی دارای بیلان مثبت است و 34 دشت استان وضعیت ممنوعه دارند.
وی گفت: این در حالی است كه در سالهای اخیر با توسعه بعضی از شهرستانها در خراسان رضوی تقاضای آب در همه بخشهای كشاورزی، شرب و صنعت افزایش قابل توجهی یافته است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: 74 درصد اقلیم این استان خشك و 26 درصد آن نیمه خشك است.
وی ادامه داد: همچنین در طول 10 سال گذشته میزان بارندگی در خراسان رضوی كاهش چشمگیری داشته بطوری كه 224 میلیمتر به 196 میلیمتر كاهش یافته است.
جعفری گفت: سازگاری با خشكی از راهكارهای مهم مقابله با كم آبی در استان خراسان رضوی است زیرا دیگر بحث پیرامون خشكسالی مفهومی ندارد بلكه باید خود را با طبیعت سازگار كنیم.
شركت آب منطقه ای وظیفه تامین آب را دارد. توزیع آب بر عهده شركتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی است.
امسال 28 شهر در استان خراسان رضوی وضعیت تنش آبی داشتند. سال 1395 نیز تعداد شهرهای دارای تنش آبی به 33 و حجم كمبود آب در این استان به هزار و 300 لیتر در ثانیه خواهد رسید.
بر اساس مطالعات انجام شده كسری آب خراسان رضوی در افق سال 1420 بیش از شش هزار و 200 لیتر در ثانیه خواهد بود. حجم تولید سالانه آب در خراسان رضوی 140 میلیون مترمكعب و میزان مصرف آن 110 میلیون مترمكعب است.
27 درصد آب تولید در این استان به مصرف انشعابات غیرمجاز رسیده و یا بخاطر فرسودگی 35 درصد شبكه آبرسانی به هدر می رود. تامین و توزیع آب 74 شهر استان به جز مشهد بر عهده شركت آب و فاضلاب خراسان رضوی است. یك میلیون و 750 هزار نفر در سطح این استان تحت پوشش شبكه آب و 420 هزار نفر تحت پوشش شبكه فاضلاب هستند.
آب مورد نیاز خراسان رضوی از 406 حلقه چاه تامین می شود كه شامل شش درصد چاههای كشور است. طول خطوط انتقال آب در این استان هزار و 763 كیلومتر است.
3027/1858