۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۲۱:۰۴
کد خبر: 81965485
T T
۰ نفر
همنوازی هنرمندانه ویولن و ویولا در حضور آهنگ سازان موسیقی معاصر

تهران-ایرنا- ستاره بهشتی (نوازنده ویولا) و پانیز فریوسفی (نوازنده ویولن) با اجرای هشت قطعه از آهنگسازان معاصر ایرانی توانستند كنسرتی زیبا را در حضور آهنگسازان این قطعه ها، در تالار رودكی به نمایش بگذارند.

به گزارش خبرنگارموسیقی ایرنا، كنسرت دونوازی (دوئت) ویولن و ویولا به نوازندگی پانیز فریوسفی و ستاره بهشتی در تالار رودكی برگزار شد.
در این كنسرت ابتكاری بسیار جالب صورت گرفته بود و آن اینكه نوازندگان از آهنگسازانی كه قطعه های آنها را برای اجرا برگزیده بودند، دعوت كرده بودند تا به تماشای اجرای آهنگ های خود بنشینند.
براین اساس شاهین فرهت، مهراد پاكباز، علی بی رنگ، صنم قراچه داغی، علی رادمان، محمدرضا تفضلی و امین هنرمند آهنگسازانی بودند كه قطعه های آنها در این كنسرت اجرا شد؛ البته یك قطعه نیز از هرمز فرهت كه مقیم خارج از ایران است نیز در این كنسرت به نوا درآمد.
ابتكاردیگری كه نوازندگان برای این كنسرت درنظرگرفته بودند این بود كه پیش از نواختن هرقطعه به جای آنچه نوازنده برای آن توضیح دهد آهنگساز قطعه رو به حاضران می ایستاد و به كوتاهی درباره قطعه خود توضیح می داد.
قطعه نخستی كه دراین كنسرت اجرا شد از شاهین فرهت بود كه درسه موومان نواخته شد. قطعه دوم ازمحمدرضا تفضلی بود كه دارای موومان بود بخش نخست دارای تمپوی تند و بخش دوم دارای تمپویی كندتر بود.
تفضلی در این باره توضیح داد: ازخانم دكتر بهشتی و خانم فریوسفی بسیار تشكر می كنم كه با این كار خود آهنگسازان ایرانی را برای ساختن قطعه های بیشتر بر سر ذوق آورده اند.
دراجرای این قطعه به ویژه در موومان نخست هر دو نوازنده به خوبی ازعهده اجرای سرعتی اثر برآمدند و آغاز موومان دوم با سیم زیرساز به خوبی توانست فضای موومان دوم را از بخش نخست قطعه متفاوت كند.
قطعه سوم لابی رنت یا هزارتو نام داشت اثر مهردادپاكباز این آهنگساز درمعرفی قطعه خود گفت: مصالح آهنگسازی این قطعه برگرفته از موسیقی شمال خراسان است و نظام ریتمیك آن از موسیقی قدیمی ایران گرفته شده است.
قطعه چهارم این دو نوازی نیز قطعه ای بود از هرمز فرهت كه این قطعه را برادرش شاهین فرهت معرفی كرد.
وی در توضیح این قطعه گفت: هرمز فرهت این قطعه را در سال 1342 نوشته است و اجرای امشب این قطعه دومین اجرایی است كه از این آهنگ در سراسر دنیا نواخته می شود. گفتنی است كه این قطعه نیز در سه موومان اجرا شد.
اما قطعه پنجم قطعه ای بود از علی رادمان به گفته آهنگساز این قطعه دارای بخش الكترونیك نیز بوده كه آن را حذف كرده است.
رادمان درباره قطعه اظهاركرد: این قطعه در یك موومان نوشته شده و از سه زیربخش تشكیل شده است.
موجب خوش وقتی است كه امسال اینقدر از آثار آهنگسازان ایرانی در خود ایران اجرا می شود.
ششمین قطعه با نام «هنوز هم در راهم» از ساخته های صنم قراچه داغی بود كه وی پیش از نواختن این قطعه ضمن تشكر از ستاره بهشتی و پانیز فریوسفی گفت: قطعه من در یك موومان نوشته شده و براساس تم چند فرهنگی است.
من نخستین بار به واسطه استاد علیرضا مشایخی با این سبك آشنا شدم و همین جا تشكر خود را از ایشان اعلام می كنم.
قطعه هفتم نیز از امین هنرمند بود قطعه ای كه در یك موومان نوشته شده بود و دارای دو اپیزود بود.
امین هنرمند نیز پیش از اجرای این قطعه گفت: از این دو نوازنده هنرمند كه با زحمت فراوان این برنامه را شكل دادند بسیار سپاسگذارم.
اما قطعه پایانی این دو نوازی قطعه ای بود به نام «این روزها تهران، مردم، در دو دقیقه» از علی بی رنگ.
بی رنگ درمعرفی قطعه خود گفت: این آهنگ در یك موومان نوشته شده كه در آن تهران را با همه خوبی ها و بدی هایش در دو دقیقه كه در واقع یك حباب در معرض تركیدن است تصور كرده ام.
دو نوازنده این كنسرت قطعه پایانی را كه سرعت بسیار بالایی داشت با مهارت تمام اجرا كرده اند كه این اجرای زیبا حسن ختامی بود بر دوئت زیبا و دشوار دو بانوی هنرمند یعنی ستاره بهشتی و پانیز فریوسفی.
درپایان كنسرت به دعوت هر دو نوازنده آهنگسازان قطعه های اجرا شده به روی سن آمدند و همگی (هم نوازنده ها و هم آهنگسازان) مورد تشویق فراوان حاضران قرار گرفتند.
از لبخند رضایتی كه بر لبان آهنگسازان نقش بسته بود به خوبی می شد رضایت كامل آنها را از اجرای دو بانوی نوازنده دید.
*- این اجرا به سبب آنچه در برنامه ریزی های جشنواره تغییرهایی پیش آمده بود زودتر از زمان مقرر به پایان رسید و به همین دلیل نوازندگان مجبورشدند از اجرای یكی از قطعه ها چشم پوشی كنند.
*- افزون برآهنگسازان یادشده حسن ریاحی (دبیرسی و یكمین جشنواره موسیقی فجر) و امیربكان (آهنگساز) از تماشاگران ویژه این كنسرت بودند.
سی و یكمین جشنواره موسیقی فجر تا یكم اسفندماه ادامه خواهد داشت.
فراهنگ **3067**3061**1724
۰ نفر