۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۷:۱۹
کد خبر: 81984791
T T
۰ نفر

كاشت يك ميليون نهال در تهران

۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۷:۱۹
کد خبر: 81984791
كاشت يك ميليون نهال در تهران

تهران- ايرنا- مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران گفت: امسال در هفته منابع طبيعي كه در روزهاي 15 تا 21 ماه جاري است حدود يك ميليون اصله نهال در اراضي استان تهران كاشت مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، علي كيان روز دوشنبه در يك نشست خبري كه به مناسبت هفته منابع طبيعي برگزار شد افزود: در هفته منابع طبيعي 150 هزار اصله نهال مثمر و غيرمثمر بصورت رايگان در سطح استان تهران توزيع مي شود.
وي اظهار كرد: در تمامي شهرستانهاي استان تهران ادارات منابع طبيعي آمادگي دارد تا اين درختان را در روزهاي 15 تا 21 اسفندماه بصورت رايگان در اختيار مردم قرار دهد ضمن آنكه در تهران نيز اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران در خيابان مطهري آمادگي توزيع اين درختان را بصورت رايگان دارد.
كيان با بيان اينكه استان تهران يك ميليون و 360 هزار هكتار وسعت دارد گفت: 80 درصد اين اراضي ملي و جز منابع طبيعي، 919 هزار هكتار آن جز مراتع استان و 105 هزار هكتار جز اراضي بياباني استان تهران است.
وي سرانه فضاي سبز استان تهران براي هر نفر را حدود 42 متر مربع اعلام كرد .
مديركل منابع طبيعي استان تهران يكي از چالش هاي مهم اين استان را كمبود فضاهاي سبز و جنگل كاري عنوان كرد و گفت: يكي از طرحهاي اين اداره كل امسال طرح جنگل كاري در دامنه جنوبي البرز است كه تا پايان امسال يك هزار هكتار از اين اراضي جنگل كاري مي شود.
وي در ادامه به پروژه هاي آبخيزداري استان تهران نيز اشاره كرد و گفت: در استان تهران مطالعات 118 پروژه آبخيزداري انجام شده كه در 59 زير حوزه به مساحت 417 هزار هكتار عمليات آبخيزداري براي كنترل آب‌هاي سطحي و روان‌آب‌ها انجام شده و در 16 زير حوزه به مساحت 163 هزار هكتار، عمليات آبخيزداري در دست اجرا است.
كيان با بيان اينكه يكي از اقدامات اصلي ما بر اساس قانون حفاظت و بهره‌برداري حفاظت از منابع طبيعي اين است كه به افرادي كه به عرصه‌هاي ملي تجاوز مي‌كنند و يا آن را تخريب مي‌كنند برخورد كنيم گفت: در سال 94 براساس تبصره يك ماده 55 قانون حفاظت و بهره‌برداري از جنگل‌ها در سطح استان 141 فقره اجراي حكم انجام شد و 185 هكتار از اراضي ملي تصرف شده از يد متصرفان خارج شد.
وي خاطرنشان كرد: برخي از پرونده‌هاي حقوقي كه پيگيري مي‌شود منجر به آراي قطعي محاكم تجديد نظر مي‌شود و بعد از ابلاغ اجرا مي‌شود كه در سال 94، 34 فقره از اين احكام اجرا شده و طي آن 29 هكتار از اراضي تصرفي از يد متصرفان خارج شده است.
مديركل منابع طبيعي استان تهران اضافه كرد: آمار تبصره يك ماده 55 به تفكيك شهرستان در حوزه شهرستان شميرانات 77 فقره، حوزه دماوند 32 فقره، حوزه فيروزكوه 14 فقره، ملارد شش فقره، پاكدشت دو فقره، شهريار دو فقره و ورامين هفت فقره بود.
وي در ادامه به تثبيت مالكيت اراضي ملي و دولتي و اخذ سند تاكيد كرد و گفت: در حال حاضر بيش از 92 درصد اراضي بر اساس مدارك موجود سند به نام دولت صادر شده است.
كيان تاكيد كرد: در سال جاري براي 67 هزار هكتار از اراضي كه در گذشته سند دفترچه‌اي داشته‌اند سند تك برگ گرفته شده كه با اين سند ديگر هيچ‌كس براي محدوده مشخص نمي‌تواند سند ديگري اخذ كند.
وي در ادامه به ويژه برنامه هاي هفته منابع طبيعي اشاره كرد و گفت: امسال هفته منابع طبيعي با شعار مديريت جامع منابع طبيعي با مشاركت مردم با اجراي برنامه هاي مختلف برگزار مي شود كه يكي از سياست‌هاي اصلي سازمان جنگل‌ها براي حفظ، احيا و توسعه پايدار منابع طبيعي استفاده از پتانسيل‌هاي مردم در اين حوزه است.
كيان تاكيد كرد: جشن 110 سالگي سازمان جنگل ها در روز 15 اسفند همزمان با روز درختكاري با حضور رياست جمهوري در سالن اجلاس سران برگزار مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: كاشت نهال ويژه طلاب، دانشجويان و دانش آموزان، تقدير از خبرنگاران حوزه منابع طبيعي و توزيع نهال بصورت رايگان از ديگر برنامه هاي منابع طبيعي است.
تهرام/1109/7243//1348
۰ نفر