۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۳۲
کد خبر: 81985529
T T
۰ نفر

اب گرفتگی در شهر و روستاهای بابل بر اثر بارندگی

۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۳۲
کد خبر: 81985529
اب گرفتگی در شهر و روستاهای بابل بر اثر بارندگی

ساری - ایرنا- بارش باران در طول شبانه روز گذشته در شهرستان بابل باعث ابگرفتگی برخی معابر , پل ها , جاده ساحلی و نیز برخی روستاهای این شهرستان شد.

همچنین رودخانه های 'كلارود', 'بابلرود' و 'سجاد' پر اب شده و به برخی روستاها , بخش هاو حتی جاده های كناره نفوذ كرده و این مساله موجب نگرانی مردم شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا مشكل ابگرفتگی همچنین در حال حاضر در رودخانه بابلرود و پل حبیبی بابل مشهود است و براساس مشاهدات حدود نیم متر دیگر مانده تا این پل در آب فرو رود.
همچنین پل محمد حسن خان بر روی رودخانه بابلرود ،پل موزیرج در مسیر بابل به آمل و نیز دیگر پل ها نیز در معرض طغیان اب قرار دارند.
حمیدرضا بابایی یكی از اهالی روستای درونكلای شرقی بابل به خبرنگار ایرنا گفت:از صبح امروز ابگرفتگی پل این روستا را پوشانده تا آنجا كه تردد را بسیار دشوار كرده است.
وی افزود:اگر راه حل اساسی و درستی در این زمینه ارائه نشود این روستا ممكن است در ساعات آینده در اب فرو رود.
رئیس اداره پیش بینی اداره كل هواشناسی مازندران اعلام كرد: بر اساس گزارش های ایستگاه های هواشناسی استان،از یكشنبه تا صبح امروز سه شنبه ،دشت ناز ساری با 87.6میلی متر بیشترین بارندگی را داشته است.
احمد اسدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایستگاههای قائمشهر، و ساری به ترتیب با 80.2و 69.7میلی متر از دیگر شهرهای پر بارش در سه روز اخیر بوده است.
وی با بیان اینكه نوشهر با 18.8میلی متر كمترین بارندگی را در استان مازندران داشته است، اظهار داشت: ایستگاه هواشناسی كیاسر ارتفاع برف در این منطقه را 42سانتیمتر اعلام كرد.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری بابل نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:در حال حاضر 15 متر مكعب در ثانیه سرریز آب سد البرز را بدلیل بارش شدید باران در ساعت های گذشته شاهدیم.
جعفر آقاجان نتاج افزود: یكی از راهكارهای اساسی برای جلوگیری از طغیان شدید رودخانه ها در بابل هدایت آب سد البرز به سمت رودخانه تلار قائمشهر در دستور كار قرار گرفت.
وی بیان داشت:ساخت و ساز غیر مجاز در حاشیه رودخانه ها،عرض رودخانه ها را كم كرده است لذا باید مراجع ذیصلاح نسبت به این موضوع با جدیت ورود كنند در غیر این صورت طغیان رودخانه های بابل دور از تصور نیست.
وی اظهار داشت:در حال حاضر جاده ای ساحلی بابل بسته و تردد در آن غیر ممكن است.
در همین حال مدیر عامل آب منطقه ای مازندران از سر ریز شدن آب سد البرز مازندران خبر داد و گفت: به منظور آزمایش و كنترل ابزار دقیق سد ،نگهداری و آزمایش دریچه های سد ، عملیات سرریز شدن سد البرز انجام شد.
ابرهیم یخشكی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 143میلیون متر مكعب ظرفیت این سد پر و عملیات سر ریز آب سد در حال انجام است.
وی خاطر نشان كرد :از آنجاییكه شبكه های پایین دست سد البرزهنوز به اتمام نرسیده است ،مصرف آب پشت این سد به كندی صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینكه هنوز 40 درصد عملیات شبكه های پایین دست سد البرز در شهرستان های جویبار و بابلسر باقی مانده است، اظهار داشت: شرایط سد تحت كنترل است و مشكلی وجود ندارد.
وی دلیل كند شدن عملیات شبكه گذاری در پایین دست سد البرز را كمبود اعتبار عنوان كرد و بیان داشت: پیگیر تخصیص كامل وام بانك جهانی برای انجام طرح های شبكه گذاری این سد هستیم.
مدیر عامل شركت آب منطقه ای مازندران تصریح كرد: 120میلیون دلار وام بانك جهانی برای طرح های سد البرز در نظر گرفته شده بود كه تنها 40 میلیون دلار آن پرداخت شد.
وی بارندگی های دو روز اخیر در بالا دست سد را برف دانست و بیان داشت: سر ریز شدن آب سد البرز ربطی به بارندگی ندارد.
سد البرز كه به نام آیت الله صالحی مازندرانی است برای تامین آب 54 هزار هكتار اراضی كشاورزی و تامین آب شرب 330 لیتر در ثانیه برای شهرهای گروه الف (بابل ، هادی شهر ، بابلسر و امیركلا ) در منطقه لفور سوادكوه شمالی اجرا شد.
6990/1899/7328