۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۲۸
کد خبر: 81987647
T T
۰ نفر
آيين بزرگداشت دكتر سيدحسين صفايي در استان قزوين برگزار شد

قزوين-ايرنا- به مناسبت فرا رسيدن سالروز تصويب لايحه استقلال كانون هاي وكلاي دادگستري، با برگزاري مراسمي در دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) از دكتر سيد حسين صفايي از چهره هاي ماندگار علم حقوق تجليل و قدرداني شد.

به گزارش ايرنا در اين مراسم كه روز چهارشنبه با حضور استاندار، امام جمعه قزوين، جمعي از وكلا، اساتيد و دانشجويان حقوق برگزار شد دكتر سعيد حبيبا و دكتر محمد آشوري از اساتيد علم حقوق و مفاخر علمي استان قزوين از خصوصيات اخلاقي و علمي دكتر صفايي سخن گفتند.
رييس موسسه حقوق تطبيقي دانشگاه تهران در اين مراسم با اشاره به خصوصيات اخلاقي اين استاد برجسته علم حقوق گفت: قلم شيوا و روان دكتر صفايي موضوعات پيچيده حقوقي را به زباني روان به تحرير در مي آورد و وي علاوه بر تاليف و ترجمه 16 اثر در زمينه حقوق خصوصي مقالات زيادي نيز نوشته و پروژه هاي زيادي را در دانشگاه تهران مديريت كرده اند.
دكتر سعيد حبيبا با اشاره به سابقه آشنايي ديرينه با دكتر صفايي افزود: ايجاد تغيير در رشته حقوق كمي سخت است و بنده زماني كه با مدرك دكترا مالكيت فكري به ايران بازگشتم اين رشته در كشور شناخته شده نبود، اما با حمايت و پشتيباني دكتر صفايي توانستيم اين رشته را در دانشگاه تهران نهادينه و ايجاد و پس از آن بود كه رشته هاي ديگري از علم حقوق راه اندازي شدند.
وي اضافه كرد: دكتر صفايي علاوه بر علم زياد و اشراف كامل به شاخه هاي حقوق از اخلاق برجسته اي نيز برخوردارند و اميدواريم وجود چنين بزرگاني موجب بهره گيري و الگوگيري بيشتر دانشجويان از آنان شود.
دكتر محمد آشوري استاد حقوق دانشگاه تهران نيز در ادامه اين مراسم از دكتر صفايي بعنوان يكي از مفاخر بزرگ استان قزوين و كشور ياد كرد و گفت: اين حقوقدان بزرگ از جايگاه رفيع علمي و اخلاقي در بين استادان و حقوقدانان كشور برخوردار است.
وي افزود: آشنايي ايشان با تحصيلات حوزوي و همچنين با روش تحقيق و مطالعه و درك حقوق كشورهاي غربي، ايشان را در زمره اساتيد حقيقي حوزه و دانشگاه قرار داده است.
آشوري، فروتني، اخلاق و بي تكلفي را از جمله ويژگي هاي بارز شخصيتي استاد صفايي عنوان كرد و ادامه داد: ايشان نسبت به تكريم همگان و ارجاع به آثار علمي آنان همواره تلاش كرده است و هيچگاه نيز بدنبال مال اندوزي نبوده اند.
رييس بنياد نخبگان استان قزوين نيز در ادامه اين مراسم با تاكيد بر تكريم جايگاه معلمان و اساتيد گفت: جست وجو و تدقيق در روايات مختلف نيز اهميت شناساندن و احترام به اساتيد را نشان مي دهد.
كريم افشار افزود: اين همايش با هدف نكوداشت دكتر حسين صفايي يكي از عالمان برجسته استان قزوين برگزار مي شود تا با تبديل آن به سنتي حسنه بتوانيم سهمي هر چند كوچك در معرفي مفاخر ملي خود داشته باشيم.
وي اساتيدي مانند دكتر صفايي را از شناسنامه هاي شهر دانست و افزود: با معرفي و تجليل اين مفاخر كه از جنبه هاي مختلف اخلاقي و علمي الگو هستند، مي توان به هويت سازي خوبي از قزوين و همچنين الگوسازي آنان در ميان جوانان رسيد.
افشار از برنامه ريزي براي برپايي آيين هاي نكوداشت براي چهرهاي ماندگار علمي و فرهنگي استان قزوين خبر داد و گفت: تلاش مي كنيم در پاييز سال آينده نيز مراسم بزرگداشت دكتر محمد عاشوري يكي ديگر از افتخارات استان قزوين در رشته حقوق را برگزار كنيم.
رييس بنياد نخبگان استان قزوين افزود: با وجود آنكه استان قزوين دو درصد جمعيت كشور را تشكيل مي دهد اما وجود نخبگان در رشته هاي مختلف موجب شده است تا چگالي فرهيختگان استان قزوين در بين كشور بالا باشد.
سيدحسين صفايي فرزند حجت الاسلام سيداحمد صفايي سال 1312 در شهر قزوين چشم به جهان گشود و پس از اتمام دوره متوسطه ابتدا به دانشكده الهيات دانشگاه تهران رفت، اما در سال 1332 وارد دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران شد و با كسب رتبه نخست مدرك ليسانس قضايي دريافت كرد.
وي داراي مدرك كارشناسي ارشد حقوق تطبيقي از دانشكده بين المللي شهر استراسبورگ، كارشناسي آكادمي حقوق بين الملل لاهه و مدرك تخصصي دوره حقوق انگليس از دانشگاه كمبريج است.
استاد صفايي در سال 1344 موفق به كسب مدرك دكتراي دولتي رشته حقوق خصوصي از دانشكده حقوق دانشگاه پاريس و همچنين برنده جايزه علمي لورا از اين دانشكده شد. ايشان از سال 67 تا 71 رياست دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران را برعهده داشت.
دكتر صفايي در طول زندگي پربار علمي خود داراي آثار و تأليفات متعددي در حقوق تطبيقي نگاشته است.
7388/ 6128