۱۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۳۷
کد خبر: 81988530
T T
۰ نفر
گردشگری محور توسعه استان/ یزد یك ضلع مثلث گردشگری كشور

یزد - ایرنا - میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان محور توسعه یزد در آستانه سفر رئیس جمهوری به این استان در 17 اسفند 94 نیازمند نگاه ویژه مسئولان كشوری است تا با مصوبه های هیات دولت از ظرفیت های این حوزه برای توسعه استفاده شود.

به گزارش ایرنا ، استان یزد هم اكنون در كنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای كه استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
این استان دو هزار و 270 هكتار بافت تاریخی دارد كه شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هكتار و مساحت حریم پنج هزار هكتار در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر كار و كاریز و كاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
یكی از محورهای اصلی توسعه استان یزد گردشگری و میراث فرهنگی است و مجموعه مدیران ارشد استان دراین خصوص چند موضوع را در دستور كار قرار دادند تا زمینه رشد و معرفی بیشتر یزد را در سطح ملی و بین المللی فراهم كنند.
در مرحله اول ثبت چند باغ و قنات ( زارچ و حسن آباد ) در قد و قواره جهانی و سپس ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد به عنوان نخستین بافت زنده كشور را دنبال كرده و در ادامه سال 95 را سال خوش آمد به یزد اعلام كردند.
مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یزد در این خصوص گفت: اولویت رشد و توسعه این استان توجه جدی و علمی به صنعت گردشگری بوده از این رو این صنعت خط مقدم توسعه و رونق همه جانبه استان شده است.
محمدمهدی شرافت افزود: در راستای توجه به مقوله گردشگری فعالیت های خوبی از جمله پیگیری و ارسال پرونده بافت تاریخی شهر یزد برای ثبت جهانی به یونسكو ، مرمت و تملك 608 اثر تاریخی استان، مرمت 398 خانه ایرانی در سطح استان، ساماندهی و لایروبی قنوات یزد (قنات زارچ ، حسن آباد) و باغ های جهانی دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و مرمت و ساخت 50 بادگیر در سطح استان انجام داده ایم.
**هشت طرح میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی آماده افتتاح در سفر رئیس جمهوری به استان
وی درباره برنامه های سفر رئیس جمهوری و هیات همراه گفت: به یمن ورود رییس جمهوری به استان و همراه با ورود به برنامه سال خوش آمد به یزد، هشت طرح در حوزه های سه گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطح استان آماده بهره برداری می باشد كه درصورت صلاحدید مسئولان استان افتتاح می شود.
شرافت اظهار داشت: به مناسبت ورود رئیس جمهوری به استان یزد طرح های شاخص حوزه های سه گانه این اداره كل به بهره برداری رسیده و آغاز به كار خواهند كرد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد افزود: ساختمان مالیه در سال ‎1‎3‎1‎3در میدان تاریخی سعادت یزد كه مركز تعاملات اقتصاد فرهنگی در دوره قاجار بوده ساخته شده ؛ این بنای تا اواخر دهه 60 مورد بهره برداری قرار می گرفت و اخیراً به دلیل عدم توجه بهره برداران به ارزش فرهنگی ـ تاریخی آن، از سوی این اداره كل و با مشاركت اداره كل دارایی با هدف مركز سرمایه گذاری خارجی و موزه سرمایه گذاری با اعتباری بالغ بر 24 میلیارد ریال و در بازه زمانی 11 مرمت و احیا شد.
وی همچنین طرح امیرچقماق را از دیگر طرحهای شاخص این اداره كل دانست و افزود: این طرح از سال ‎7‎8 در كمیسیون ماده پنج مصوب و به تأیید شورای عالی شهرسازی رسید. در این راستا پس از آن در سال ‎8‎4 اقدام به آزادسازی مسیر راستگرد و اجرای جداره های شمالی جنوبی شد كه حدود 40 درصد از آن اجرا شد.
این مسئول اضافه كرد: در سال ‎9‎3 به منظور ساماندهی و بازسازی محوطه میدان امیرچقماق، مشاركتی مابین شهرداری و میراث فرهنگی صورت گرفت و در ادامه جداره سازی و محوطه سازی جلو خان مسجد امیرچقماق به عنوان طرح ساماندهی مطرح كه در این راستا میراث فرهنگی اعتباری بالغ بر یك میلیارد و 200میلیون ریال برای ساماندهی و محوطه سازی تخصیص داد كه زمان پایان مرحله اول طرح پانزدهم اسفند است.
مدیركل میراث فرهنگی یزد خاطرنشان كرد: باتوجه به افزایش ورود گردشگر به كشور و به خصوص به استان، افزایش تعداد واحدهای اقامتی مسئله ای چشمگیر و حائز اهمیت است كه در این راستا در سالجاری 17 اقامتگاه بوم گردی در سطح استان آماده بهره برداری است.
به گفته شرافت، در این میان چهار اقامتگاه در شهرستان یزد، چهار اقامتگاه در شهرستان میبد، سه اقامتگاه در شهرستان مهریز در هر كدام از شهرستان های ابركوه و اردكان دو اقامتگاه، و در هركدام از شهرستان های تفت و اشكذر یك اقامتگاه آماده بهره برداری هستند كه همزمان با حضور رئیس جمهوری به استان یزد افتتاح و راه اندازی خواهند شد.
وی تصریح كرد: همچنین فاز پذیرایی و رستوران مجموعه اقامتی ـ پذیرایی خانه پدری واقع در محله تاریخی لرد كیوان یزد در مساحتی به متراژ 400مترمربع و از سوی بخش خصوصی و سرمایه گذاری بالغ بر 15میلیارد ریال راه اندازی می شود.
وی افزود: همچنین در راستای توسعه هتل های استان یزد نیز فاز جدید هتل داد با 30 اتاق و 60 تخت و فاز جدید هتل سنتی خوان دوحد با هفت اتاق و 20تخت به مجموع اتاقها و تختهای هتل های استان اضافه می شود.
** افزایش هتل ها زمینه ساز افزایش حضور گردشگران در استان
شرافت یادآور شد: با راه اندازی و بهره برداری از این هتل ها مجموع كل واحدهای اقامتی استان به ‎7‎2واحد، مجموع اتاق ها به یك هزار و 608 و مجموع تخت ها به چهار هزار و 19 خواهد رسید و امیدواریم با افزایش این واحدها و همچنین بهبود كیفیت خدمات رسانی به مسافران و گردشگران، شاهد افزایش حضور گردشگران باشیم.
مدیركل میراث فرهنگی یزد درباره بازرچه دائمی صنایع دستی با اجاره مغازه ها به هنرمندان گفت: به همین منظور طرح مرمت و احیای بازارچه چهارسوق شاهی یزد در انتهای خیابان مسجدجامع، جنب كتابخانه وزیری شامل 25 باب مغازه متعلق به آستان قدس رضوی و 10باب مغازه متعلق به شهروندان با اعتباری بالغ بر 10میلیارد ریال از سوی شركت توسعه گردشگری استان و همكاری اداره كل میراث فرهنگی یزد انجام شد.
وی راه اندازی بازارچه صنایع دستی خانه حیران را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه صنایع دستی عنوان كرد و افزود: مرمت خانه تاریخی حیران با اعتباری بالغ بر یك میلیارد و 600 میلیون ریال از سوی این اداره كل و با كاربری بازارچه صنایع دستی صورت گرفته ؛ در این خانه تاریخی 12غرفه صنایع دستی برای 12رشته شاخص تعریف شده كه سفال، سرامیك، زیورآلات سنتی، چاپ باتیك، منسوجات سنتی ( احرامی بافی، زری بافی، كاربافی‏)‎، سنگ های قیمتی، مشبك و معرق از جمله رشته هایی است كه در این غرفه ها عرضه می شود.
** ثبت ملی 23درصد از آثار تاریخی و طبیعی استان/ پنج برابری ورود گردشگر خارجی به استان
وی با اشاره به شناسایی شش هزار و 750جاذبه گردشگری تاریخی و طبیعی در این استان افزود: از این تعداد 23درصد یعنی یك هزار و 590مورد به ثبت ملی رسیده كه آمار مناسبی در كشور است.
مدیركل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به رشد بیش از پنج برابری ورود گردشگر خارجی به استان تصریح كرد: گردشگری باید به عنوان یك صنعت از سوی دولت شناخته شود و در این راستا تعامل و همكاری همه دستگاه ها در جهت دهی سرمایه گذاری، می تواند استان را در رسیدن به جایگاه مورد نظر یاری رساند.
** رشد 32 درصدی تعداد هتل ها و 30 درصدی سرمایه گذاری در دولت تدبیر و امید
این مسئول یادآور شد: در عین و با وجود همه مشكلات نسبت به دو سال گذشته در بخش سرمایه گذاری 400 میلیارد ریال حدود 30 درصد بخش خصوصی در مراكز گردشگری ، در تعداد هتلها و توسعه هتلداری حدود 32 درصد و در تعداد دفاتر خدمات مسافرتی 20درصد افزایش در استان داشته ایم.
مدیركل میراث فرهنگی استان بافت تاریخی یزد را فرصتی طلایی برای سرمایه گذاری معرفی كرد و گفت : خوشبختانه سرمایه گذاری های خوبی در حوزه های مختلفی از قبیل: كمپ های گردشگری، مجتمع های بین راهی، كویرنوردی، طبیعت گردی و واحدهای اقامتی شده است.
** رونق اقتصاد گردشگری استان درگرو سرمایه گذاری های مناسب
شرافت یادآور شد: فرصت گردشگری ، میراث فرهنگی و سرمایه گذاری در این بخش فرصتی طلایی در دولت تدبیر و امید است كه با توجه به رشد زیرساختهای آن در استان یزد نیازمند حمایت مدیران دستگاههای اجرایی استان است.
وی درباره بررسی روند سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در طول برنامه پنجم توسعه با اشاره به قابلیت های میراث فرهنگی این استان افزود: این استان در پنج محور یزد مرز كویر و كوهستان ، حسینیه ایران ، شهر همزیستی ادیان ، شهر نساجی سنتی ایران و پایتخت معماری ایران قابلیت های فراوانی دارد.
این مسئول در عین حال با توجه به لزوم رشد سهم این صنعت بزرگ ، جذب بیشتر تعداد گردشگران و كسب درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی را از اهداف مهم میراث فرهنگی عنوان كرد كه نیازمند حمایت همه مسئولان و دولت تدبیر و امید است.
وی كویر و بیابان ها را یكی از مهمترین پتانسیل های استان به عنوان پدیده های طبیعی در جهت رشد و شكوفایی اقتصادی و گردشگری موثر دانست و تاكید كرد: رونق اقتصاد گردشگری و سرمایه گذاری در بخش گردشگری، استان یزد را در رسیدن به اهداف طرح پنج ساله گردشگری یاری خواهد كرد.
مدیركل میراث فرهنگی یزد در ادامه با اشاره به اینكه اولویت اول استان در حوزه گردشگری ، اقامت و مجموعه گردشگری كویری است یادآور شد: باتوجه به لغو تحریم ها و تأثیر مستقیم آن بر رونق گردشگری، باید با ایجاد زیرساخت های گردشگری و همچنین همكاری بخش خصوصی تحول بزرگی در گردشگری داخلی و خارجی استان ایجاد كنیم.
1968/8068/1772
۰ نفر