شهداي شيعه و سني سيستان و بلوچستان نماد وحدت امت اسلامي

زاهدان- ايرنا- مردم مومن و مرزدار سيستان و بلوچستان به لحاظ موقعيت خاص جغرافيايي اين استان و قرار گرفتن در خط مقدم مقابله با موادمخدر و هجمه فرهنگي دشمنان همواره با جان و دل از مرزهاي فيزيكي و فرهنگي و فكري ايران اسلامي حفاظت كرده و در اين راه عزيزان زيادي را تقديم كرده اند.

شهيد مظهر از خودگذشتگي و فداكاري و بالا‌تر از آن ايثار است، در دنياي مادي كنوني كه بسياري در پي ماديات و به دست آوردن منافع دنيوي هستند، برخي افراد مخلص و با ايمان ره سعادت را كه به بهشت برين ختم مي شود بر دنياي پوشالي ترجيح مي دهند و با بالهاي سبك همچون فرشتگان مقرب درگاه الهي به سوي معبود پرواز مي كنند وقتي كسي شهادت را به عنوان طريق زندگي برمي گزيند، چراغ راه ديگران مي شود.
شهدا و ايثارگران ولي نعمتان ما و چراغ راه هدايت بشر هستند و خدمت رساني به جامعه ايثارگري افتخاري است كه نصيب هر كس نمي شود، هر چقدر كه به اين عزيزان و خانواده محترم شهدا خدمت شود باز هم در برابر رشادت ها و جان فشاني هاي آنان ناچيز است.
مشكلات و فرصت هاي پيش روي خانواده هاي معظم شهدا، جانبازان و ايثارگران با حضور مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان و معاونان اين نهاد در ميزگرد تخصصي ايرنا در زاهدان بررسي شد.
در اين ميزگرد به فعاليت هاي بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان در قالب چهار معاونت فرهنگي، تعاون، توسعه و بهداشت و درمان پرداخته شده است.
به گفته مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان همه فعاليت هاي حاكم بر اين نهاد مقدس، فرهنگي است زيرا ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در اولويت قرار دارد و ما وظيفه داريم در تمامي كارها براي خدمت رساني به جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدا از هيچ تلاشي فروگذار نباشيم.
عباس پالاش گفت: سيستان و بلوچستان مفتخر به داشتن 32 هزار ايثارگر، چهار هزار جانباز، دو هزار شهيد و 600 آزاده سرافراز است و بايد كاري كنيم فرزندان ايثارگران هم تراز انقلاب اسلامي بار بيايند به همين سبب روح حاكم بر كارهاي خدماتي بنياد شهيد تكريم اين عزيزان است.
وي اظهار داشت: نگاه ايثارگر به بنياد شهيد مقدس است و در حال ترويج اين نگاه در ديگر نهادها و ادارات سطح استان سيستان و بلوچستان هستيم.
وي گفت: يادواره هاي شهدا در مساجد، برخي ادارات و محلات در راستاي تجليل از خانواده هاي معظم آنان كاملا به صورت خود جوش برگزار مي شود.

*اشتغال مشكلات پيش روي جامعه ايثارگري
يكي از مشكلات عمده خانواده هاي شهدا و ايثارگر در سيستان و بلوچستان موضوع اشتغال است كه در اين زمينه به آن پرداخته شده است.
مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: با وجودي كه ضوابط اشتغال و بكارگيري ايثارگران از سوي ادارات استان رعايت مي شود اما باز هم مشكل اصلي اشتغال فرزندان اين خانواده ها همچنان ادامه دارد.
پالاش اظهار داشت: فاصله زيادي بين زمان گرفتن مدرك تحصيلي و آغاز اشتغال جامعه ايثارگري وجود دارد بطوريكه بيش از 90 درصد از مراجعه كنندگان دغدغه شغل دارند.
وي افزود: همه دستگاههاي اجرايي در ماده 21 قانون مي توانند بدون آزمون براي فرزندان جانبازان بالاي 25 درصد و خانواده هاي شهدا از جمله خواهر و برادر شهيد شغل ايجاد كنند.
وي ادامه داد: اين ماده همچنين سهم پنج درصدي در آزمون استخدامي را براي فرزندان ايثارگر زير 25 درصد در سازمانها در نظر گرفته است كه از طرف همه ادارات رعايت مي شود اما ميزان سهميه اي كه جذب مي شوند به طور كلي 30 درصد است كه اين نسبت به ميزان تقاضا بيشتر است.
مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: هم اينك از مجموع متقاضيان كار در سال 1394 افزون بر 30 درصد مشكل اشتغال آنان حل شده آن هم با توجه به تعاملي كه با ادارات وجود دارد در حالي كه كمتر از 70 درصد مشكل اشتغال جامعه ايثارگران همچنان وجود دارد.
پالاش افزود: امسال اشتغال جامعه ايثارگري در مقايسه با سال قبل آن رشد خوبي داشته ولي كافي نيست كه اميدواريم دغدغه اشتغال خانواده هاي ايثارگر حل شود.

*نيارمند رابط ايثارگري در ادارات سيستان و بلوچستان
يكي از مشكلات جامعه ايثارگري در سيستان و بلوچستان نبود رابط ايثارگر در ادارات است كه به اين موضوع نيز پرداخته شده است.
مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: دغدغه اي كه مي توان براي برخي ايثارگران شاغل در ادارات استان ذكر كرد نبود رابط ايثارگر در ادارات است.
پالاش اظهار داشت: بايد در تمام سازمانها و ادارات يك نفر به عنوان كارشناس مسئول يا مسئول ايثارگران وجود داشته باشد كه در بعضي ادارات به صورت مستقل و يا با حفظ سمت فعاليت مي كنند كه هنوز 100درصد محقق نشده است.
وي گفت: اگر مي خواهيم به مشكلات ايثارگران و خانواه هاي معظم شهدا رسيدگي شود نياز است در تمام ادارات رابط ايثارگر وجود داشته باشد تا ضمن تكريم اين عزيزان مشكلات به نحو احسنت حل شود.
مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان افزود: داشتن رابط ايثارگر در تمام ادارات قانون است و هر جا مسئول ايثارگران بوده روند كارها و رضايتمندي بالا رفته است.
پالاش بيان كرد: داشتن مسئول ايثارگران در ادارات مورد تاكيد استاندار سيستان و بلوچستان نيز است كه اين امر به ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در ادارات كمك مي كند.
*مهمترين دغدغه جامعه ايثارگران به حاشيه رفتن بحث ترويج ايثار و شهادت در يادواره ها
يكي از مشكلات جامعه ايثارگران به حاشيه كشاندن يادواره هاي شهداست كه سبب برخي نارضايتي ها شده كه اين موضوع در اين نشست به آن پرداخته شده است.
مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: مهمترين دغدغه در يادواره هاي شهدا فاصله گرفتن از فرهنگ ايثار و شهادت توسط برخي افراد است كه در اين زمينه تذكراتي به برگزار كنندگان داده شده است.
پالاش اظهار داشت: برخي افراد در يادواره هاي شهدا مسائل سياسي و حاشيه اي را مطرح مي كنند كه اين موضوع اصل ترويج فرهنگ شهادت را تحت الشعاع قرار داده است.
وي ادامه داد: مسئولان و مردم در برگزاري يادواره ها مبنايشان تجليل فرهنگ ايثار و شهادت باشد و بايد سخنرانان، اين موضوع را مد نظر داشته باشند كه در اين چهار چوب حركت كنند.
مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان از آحاد مردم، رزمندگان و ايثارگران براي شركت حداكثري در انتخابات تقدير كرد.

*مناسب سازي فضاهاي ادارات براي جانبازان بالاي 70 درصد
يكي از دغدغه هاي جانبازان و معلولان در سيستان و بلوچستان نامناسب بودن فضاهاي شهري در برخي ادارات و خيابانها براي تردد آسان است كه اين موضوع نيز در اين ميزگرد به آن پرداخته شد.
مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: بيش از 50 نفر جانباز بالاي 70 درصد در استان وجود دارد كه همه آنان تعاملات مختلفي در سطح شهر دارند.
پالاش اظهار داشت: مناسب سازي ادارات و خيابانها براي تردد آسان جانبازان بالاي 70 درصد يكي از خواسته هاي بحق آنان است.
وي افزود: البته مناسب سازي محيط براي تردد آسان جانباران در ادارات استان تاحدودي انجام شده اما كم است و از يك طرف نبايد براي جانبازان بالاي 70 درصد نگاه ترحم داشت.
وي ادامه داد: روند مناسب سازي ادارات براي جانبازان بايد به عنوان شاخص مطرح شود و از سوي ديگر در خيابانها نيز اين موضوع تسهيل شود.
مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان اظهار داشت: شهر زاهدان به عنوان مترو پليس مطرح و تردد جانبازان از اين رهگذر دچار مشكل شده و مراجعاتي نيز بوده كه در بعضي مواقع برخورد ماموران انتظامي با اين افراد به عنوان فرد عادي صورت گرفته و ما مشاهده كرديم خودروهاي جانبازان كه ويژه نيز است به خوبي از طرف مامور اعمال قانون نمي شود كه اين موضوع گلايه مندي جانبازان را به همراه داشته است.

* فعاليت هاي اداره تعاون بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان
معاون بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان نيز در ميزگرد ايرنا زاهدان گفت: حوزه تعاون و امور اجتماعي بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان پنج اداره زير مجموعه از جمله پذيرش و ايثارگران، مددكاري اجتماعي و خدمات مشاوره اي، تامين مسكن و گلزارها، تسهيلات و اشتغال دارد.
غلامعلي ثموري اظهار داشت: تكريم و عزت مندي ايثارگران سرلوحه همه دستگاه ها است و در اين زمينه سال گذشته بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان دستگاه برتر شناخته شد.
وي افزود: بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان در ساماندهي گلزارها نيز در سال گذشته در كشور جزء استانهاي برتر شناخته شد كه 97 درصد گلزارها در استان ساماندهي شدند و باقيمانده نيز در كارگروه گلزارها در استانداري در حال پيگيري و انجام است.


*ساماندهي گلزار شهدا
ساماندهي گلزار شهدا يكي از خواسته هاي بحق خانواده هاي معظم شهدا است كه در اين زمينه بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان تلاشهاي خوبي داشته است.
مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: امسال اين استان در ساماندهي گلزار شهدا در كشور رتبه برتر را كسب كرده است.
پالاش افزود: نگهداري گلزارهاي شهدا، ساماندهي و راه دسترسي كه از يك جاده اصلي به گلزار برسد در استان دغدغه ما است كه در بعضي گلزارها مشكل داريم كه در حال رفع آن هستيم.
وي افزود: براي گلزارهاي شهداي سيستان و بلوچستان نقشه اي تهيه شده كه آبرساني، گاز رساني، برق رساني، راه و نگهداري آن گنجانده شده و طبق قانون مي توانيم در بعضي شهرها به شهرداري ها واگذار كنيم و در برخي نقاط كه مشكل برق ، آب و راه داريم طرحي براي كارگروه به رياست معاون عمراني استانداري ارايه شده و قرار است با همكاري فرمانداران تا پايان سالجاري مشكلات گلزار شهدا حل شود.
وي گفت: سيستان و بلوچستان داراي گلزارها و تك گلزاري است كه در بحث توجه، هيچ تفاوتي بين يكديگر نيست و راه رسيدن به اين تك مزاري و گلزار بايد انجام شود.

*تشكيل كارگروه فرهنگ ايثار و شهادت با حضور استاندارسيستان و بلوچستان
مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: امسال كارگروه فرهنگ ايثار و شهادت با حضور استاندار براي نخستين بار در استان تشكيل شده و توانسته تاثير بسزايي براي هماهنگي بين دستگاهها باشد.
پالاش ادامه داد: رياست كارگروه فرهنگ ايثار و شهادت بر عهده استاندار سيستان و بلوچستان و دبيري آن را به بنياد شهيد محول شده است
وي اظهار داشت: حدود دو ماه قبل آئين نامه اجرايي اين كارگروه توسط رئيس جمهوري تدوين و به استانها ابلاغ شده كه تاكنون يك نشست نيز در اين زمينه برگزار شده است.
وي گفت: تمامي برنامه هاي بنياد شهيد و امور ايثارگران بايد در اين كارگروه مطرح و اجرايي شود كه برگزاري يادواره هاي شهدا نيز از طريق بنياد شهيد در اين كارگروه مطرح و مجوز اخذ مي شود.
مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان ادامه داد: به خاطر رعايت برخي مسائلي كه سبب سو استفاده افرادي در يادوارهاي شهدا مي شود در اين كارگروه مصوب شده هيچ يادواره اي بدون مجوز بنياد شهيد برگزار نشود.

*تحصيل فرزندان شاهد و ايثارگران
تحصيل فرزندان شاهد و امور ايثارگران موضوع ديگري است كه در اين ميز گردبا حضور مسئولان بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان در ايرنا زاهدان به آن پرداخته شده است.
مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: حمايت تحصيلي فرزندان ايثارگران در دو گروه دانش آموزان و دانشجويان انجام مي شود.
پالاش اظهار داشت: بيش از 1500دانش آموز ايثارگر سيستان و بلوچستان در دو قالب طرح نيمه متمركز(مدارس شاهد) و طرح پراكنده در مدارس معمولي تحصيل مي كنند و همه آنان از خدمات تحت عنوان طرح شاهد استفاده مي كنند.
وي افزود: براي همه دانش آموزان ايثارگر در زمينه كلاسهاي تقويتي، تشويقي، اردوها و آنچه كه مربوط به تحصيل آنها است انجام مي شود.
وي با بيان اينكه سيستان و بلوچستان داراي دو هزار دانشجوي خانواده هاي ايثارگر است، گفت: براساس مصوبه قانون پنج ساله پنجم هزينه شهريه تمامي فرزندان جانباران 25 درصد به بالا، فرزندان شهدا و همسران شهدا در مراكز آموزشي و موسسات آموزش عالي در تمام مقاطع توسط بنياد شهيد پرداخت مي شود.
پالاش اظهار داشت: بنياد شهيد استان درهر شهرستان در ايام كنكور ستادي تشكيل مي دهد و به خانواده هاي ايثارگر مشاوره تحصيلي رايگان بر اساس رتبه داوطلب به آنان ارايه مي دهد.

*بيمه جانبازان و ايثارگران در سيستان و بلوچستان
مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: بيمه تكميلي جانبازان تا نيمه نخست سال قبل توسط دستگاه مربوطه پرداخت مي شد كه امسال به دلخواه خود ايثارگران مي توانند تحت پوشش بنياد قرار گيرد يا زير نظر دستگاهي كه در آن شاغلند، و ايثارگراني كه در بنياد شهيد اشتغال دارند نيز 100درصد توسط خود بنياد پرداخت مي شود.


*مسكن و زمين جانبازان
مسكن يكي ديگر از مشكلات جامعه ايثارگران سيستان و بلوچستان است كه در اين زمينه معاون تعاون بنياد شهيد و امور ايثارگران اين استان در ميزگرد ايرنا گفت: وام و زمين مسكن در بنياد شهيد به همسران، والدين، فرزندان شهدا و جانبازان 25 درصد به بالا و همچينن فرزندان جانباز 70 درصد نيز كه امسال به اين طرح اضافه شده تعلق مي گيرد.
ثموري اظهار داشت: امسال در زاهدان براي 00 3 نفر ازجامعه ايثارگري با همكاري راه و شهرسازي زمين آماده تحويل است كه 108 قطعه در ماه گذشته تحويل و باقيمانده نيز تا پايان سال تحويل مي شود.
وي گفت: 250 قطعه زمين نيز در سطح شهرستانهاي سيستان و بلوچستان به جامعه ايثارگري درشهرهاي بلوچستان از سوي اداره كل راه و شهرسازي جنوب استان برنامه ريزي شده و از آن طريق تا پايان امسال تحويل مي شود.
وي افزود: وام مسكن يكي از اولويت ها است كه به تمامي جانبازان زير 25درصد نيز تعلق گرفته است.
معاون تعاون بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان افزود: امسال براي جانبازان استان هزار فقره وام مسكن پيشنهاد شده كه تاكنون 300مورد از جانبازان به بانكها با كارمزد چهار درصد معرفي شدند.
ثموري ادامه داد: وامها در زاهدان 700ميليون ريال و در شهرهاي ديگر استان 580 ميليون ريال و وام روستايي نيز تا سقف 300ميلون ريال پرداخت مي شود.

*سربازي فرزندان خانواده هاي ايثارگران
معاون تعاون بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: كليه فرزندان شهدا از خدمات سربازي معاف شدند كه قبلا تعداد دو نفر بودند اما اكنون همه فرزندان شهدا را شامل مي شود.
ثموري ادامه داد: شهيدي كه فرزند ندارد نيز يك برادرش مي تواند از معافيت برخوردار شود.
وي اظهار داشت: فرزندان جانبازان نيز به ازاي هر 25 درصد مي توانند يك نفر را از سربازي معاف كنند.
وي گفت: ايثارگراني كه به ازاي هر 30 ماه در جبهه حضور داشتند، مي توانند يك فرزند خود را از خدمت سربازي معاف كنند.

*پرداخت حق پرستاري جانبازي به خانواده هاي ايثارگران
معاون تعاون بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: كليه جانبازان 50 درصد به بالا حق پرستاري دريافت مي كنند.
ثموري اظهار داشت: جانبازان زير 50 درصد نيز كه 20 درصد صرفا مشكل اعصاب و روان دارند نيز از حق پرستاري برخوردار مي شوند.

*خودرو براي جانبازان
معاون تعاون بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: كليه جانبازان 50 درصد به بالا يك دستگاه خودرو به آنان تحويل شده است.
ثموري ادامه داد: اين خودروها تقريبا 60 درصد وام قرض الحسنه است كه خود بنياد نيز 40 درصد آن را بلاعوض پرداخت مي كند.

*گلزارهاي شهدا
معاون تعاون بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: اين استان داري 329 گلزار در قالب 2008 تك مزار شهيد است كه با همكاري كارگروه گلزارها 325 گلزار و 2003 تك مزار ساماندهي شده و پايان يافته است.
ثموري اظهار داشت: ساماندهي گلزار شهدا از پنج سال قبل از نقطه صفر مرزي ريگ ملك ميرجاوه آغاز و اولويت نيز با شهداي اهل سنت بوده است.

*كوچك ترين شهيد دفاع مقدس كشور متعلق به سيستان و بلوچستان
معاون تعاون بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان گفت: كوچك ترين شهيد دفاع مقدس در استان به نام « سبيل اخلاقي» از برادران اهل سنت نيكشهر است كه 11سال و هشت ماه و سه روز سن داشت و كوچكترين شهيد دفاع مقدس كشور محسوب مي شود.
ثموري اظهار داشت: اين شهيد در قالب بسيج در جبهه هاي حق عليه باطل حضور يافت و در سال 1365 به شهادت رسيد.
نيكشهر در جنوب سيستان و بلوچستان نخستين منطقه اي بود كه بيشترين اعزام رزمنده در جبهه هاي هشت دفاع مقدس داشت كه اكثر آنان اهل سنت بودند.

*فعاليت هاي امور فرهنگي براي خانواده هاي ايثارگر
معاون فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان نيز در اين ميزگرد گفت: آثار شهدا شامل وصايا و دلنوشته هاي آنان از سالهاي قبل در اين استان در حال جمع آوري است و در معرض استفاده عموم مردم تحت عنوان قلم هاي بهشتي قرار گرفته است.
محمود رضا غلامي ادامه داد: 44 عنوان كتاب در زمينه هاي مختلف از جمله بيان شهدا، ولايت مداري و ولايت فقيه امام زمان(عج) به چاپ رسيده است.
وي اظهار داشت: كتاب ديگري تحت عنوان فرهنگ اعلاي شهدا كه به زندگي مختصري از شهدا پرداخته درحال چاپ است و به زودي توزيع مي شود.
وي گفت: كتابهاي مختلف تحت عنوان شهداي شاخص سيستان و بلوچستان تاليف شده و در حال چاپ است.
معاون فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران سيستان و بلوچستان افزود: بالغ بر 15 عنوان كتاب و نشريه تحت عنوان و مناسبت هاي مختلف در زمينه شهيد و شهادت در استان به چاپ رسيده است.
غلامي گفت: تحقيقات و مطالعات پژوهش هاي راهبردي سيستان و بلوچستان در سال 89 مقام سوم و در سال 90 مقام چهارم كشور را كسب كرد و اين نشان از رشد فرهنگ استان در زمينه ايثارگران است.
وي افزود: مصاحبه با والدين شهدا و ايثارگران به عنوان مخزن اسرار شهدا در حال انجام و جمع آوري است كه با توجه به اينكه سن آنان رو به افزايش است تسريع در كار از دغدغه هاي اين حوزه مي باشد.
معاون فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران استان گفت: سيستان و بلوچستان در زمه سه استاني است كه داراي استوديوي شاهد است و در رابطه با خانواده شهدا، جانبازان و خانواده هاي آنان راه اندازي شده است.
8005 /6081