۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۸:۰۴
کد خبر: 81994008
T T
۰ نفر

نایسر، روستا شهری بزرگ در برزخ روستا یا شهر بودن

۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۸:۰۴
کد خبر: 81994008
نایسر، روستا شهری بزرگ در برزخ روستا یا شهر بودن

سنندج- ایرنا- نایسر را تا قبل از تبدیل به ناحیه منفصل شهری سنندج به نام جای خوش آب و هوا با درختان پر از میوه به ویژه آلوچه می شناختند و تفرجگاهی مناسب برای شهرنشینان، اما مصوبه سال 90دولت دهم و ارتقای آن به ناحیه منفصل شهری، نایسر را به روستا شهری بزرگ و بی سامان تبدیل كرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا نایسر در حدود پنج كیلومتری شهر سنندج و در حوالی پلیس راه همدان واقع شده و براساس آمار حدود 74 هزار نفر در آن سكونت دارند، جمعیتی معادل برخی از مراكز شهرستان های استان كردستان، اما این روستا شهر فاقد هرگونه زیرساخت است.
بر اساس مصوبه سال 90، دولت دهم سه روستای سنندج از جمله نایسر را به نواحی منفصل شهری تبدیل كرد، هدف سامان بخشیدن به مناطق بود در حالیكه نه تنها به این نواحی سامانی بخشیده نشده بلكه مشكلات آن روز به روز بیشتر می شود.
شهرداری سنندج كه خود درگیر نبود اعتبار و مشكلات فراوان در سامان بخشیدن به شهر است اكنون باید به سه ناحیه منفصل شهری نیز خدمات ارائه كند كه با وجود نبود زیرساخت در این نواحی، ارائه خدمات ناممكن است.
امروز دوشنبه 17 اسفند مردم نایسر میزبان شهردار جدید سنندج و هیات همراه بودند تا مسایل و مشكلات خود را مطرح نمایند.
منوچهر فخری كه تنها هشت روز از آغاز به كارش در كسوت شهرداری گذاشته این دومین بازدید میدانی است كه از مناطق مختلف شهر و پروژه های عمرانی شهری سنندج انجام می دهد.
شهردار سنندج را در این بازدید كه با اتوبوس انجام می شد، اعضای شورای اسلامی شهر و معاونینش و همچنین خبرنگاران همراهی می كردند اگرچه شخص شهردار با دعوت از خبرنگاران به دنبال شفاف سازی و انعكاس برنامه های خود به مردم است اما حضور خبرنگاران شاید به مذاق یكی از اعضای شورای اسلامی سنندج خوش نیامد تا جایی كه حضور آنان را مانع از نزدیك شدن خودش به شهردار می دانست و از حضور خبرنگاران اظهار گلایه می كرد!
خبرنگاران حاضر در این بازدید اگرچه از سخنان این عضو شورا ناراحت شدند و قصد عدم پوشش این برنامه را داشتند اما در نهایت با عذرخواهی این عضو شورا و اینكه قصدش مزاح بوده به كار خود ادامه دادند.
مردم نایسر در این بازدید به خبرنگار ایرنا گفتند آنچنان حجم مشكلات ما زیاد است نمی دانیم از كجا شروع كنیم و تنها انتظار اولویت بندی در رفع مشكلات را داریم و امیدواریم این آمدن های شهردار و اعضای شورا، تبلیغاتی و شعاری نباشد.
عدم هدایت فاضلاب و جاری بودن آن در برخی از نقاط، خاكی بودن كوچه ها، تنگ و باریك بودن معابر، نبود زیرساخت های لازم و افزایش روز افزون ساخت و سازهای غیرمجاز از جمله مشكلاتی بود كه اهالی نایسر به خبرنگاران اعلام كردند و خواستار انعكاس آن با سایر مسوولان در جهت رفع مشكلات نایسر شدند.
شهردار سنندج در پایان بازدید از نایسر در جمع خبرنگاران گفت: بازدیدهای میدانی از نقاط مختلف شهر و سركشی به پروژه های عمران شهری از جمله برنامه های اساسی در طول دوران فعالیت كاریم است.
منوچهر فخری بر این نكته نیز تاكید كرد كه عدالت را در ارائه خدمات به مردم سنندج و حومه در نظر دارد و با بیان اینكه در برخی از نقاط شهر نیاز به انجام امورات خدمات شهری و در نقطه ای دیگر نیاز به انجام امورات عمرانی است افزود: باید نیازهای اولیه هر منطقه از سطح شهر به صورت دقیق كارشناسی شود و بر این اساس خدمات ارائه كنیم.
او به مشكلات ناحیه منفصل شهری نایسر نیز اشاره كرد و گفت: امروز به این ناحیه آمده ایم تا از نزدیك در جریان مسایل و مشكلات آن قرار بگیرم و تصمیم كارشناسی در مورد رفع مشكلات این ناحیه بگیریم.
شهردار سنندج نبود زیر ساخت های اصلی در این ناحیه را عامل اصلی در عدم ارائه خدمات از سوی دستگاه های خدمات رسان دانست و گفت: تا زمانی كه زیرساخت های اصلی این ناحیه ایجاد نشود نمی توان خدمات مورد نیاز مردم را ارائه كرد.
او همكاری و تعامل دستگاه های خدمات رسان را در جهت رفع مشكلات نایسر بسیار مهم دانست و از برگزاری نشستی مشترك با حضور مسوولان دستگاه های خدمات رسان و شهرداری با حضور استاندار كردستان خبر داد و گفت: در این نشست مسایل و مشكلات نایسر را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.
فخری با بیان اینكه مسایل و مشكلات نایسر را دسته بندی و اولویت بندی كرده ایم، اولویت شهرداری در نایسر را احداث فضای سبز، آسفالت معابر اصلی و ارتقاء فعالیت های خدمات شهری اعلام كرد.
او رفع مشكلات نایسر را زمان بر و هزینه بر دانست و با بیان اینكه ناحیه منفصل نایسر مشكلات اساسی دارد گفت: رفع این مشكلات برنامه ریزی دقیق و مدون دارد.
او ابراز امیدواری كرد سال آینده دولت اعتبارات لازم را در اختیار شهرداری قرار دهد تا بتوانیم گام های اساسی در جهت رفع مشكلات و معضلات نواحی منفصل شهر برداریم.
بازدیدهای میدانی از سطح شهر، گفت و گو با مردم و شنیدن اظهار نظرهای شهروندان در مورد مسایل شهری و سركشی از پروژه ها از جمله نكات مثبتی است كه شهردار سنندج در طول هشت روز فعالیت كاریش مدنظر قرار داده و این نشان از انگیزه فخری برای فعالیت در جهت رفع مشكلات شهر دارد.
دعوت از خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسوولان در راستای شفاف سازی و انعكاس فعالیت ها، اقدامات و برنامه های شهرداری نیز از دیگر نكات مثبت سبك مدیریتی شهردار جدید سنندج است.
اما در جریان این بازدیدها از این نكته نباید غافل ماند كه بازدید گروهی در معیت اعضای شورای شهر و معاونین شهرداری به صورت كاروانی و با اتوبوس این شائبه را در میان مردم ایجاد می كند كه این بازدیدها نوعی كار تبلیغاتی و شعاری است و جا دارد شهردار در بازدیدهای خود به چند نفر اكتفا كند و نیازی به راه انداختن كاروان نیست.
مردم نایسر در این بازدید به خبرنگار ایرنا گفتند كه حضور چنین كاروانی بیشتر بوی تبلیغاتی و شعاری می دهد تا عملیاتی، كه جا دارد شهردار جدید سنندج این نكته را مد نظر داشته باشد.
سنندج مركز استان كردستان با بیش از 500 هزار نفر جمعیت توسط سه منطقه و یك ناحیه شهرداری اداره می شود و ارائه خدمات به سه ناحیه منفصل شهری نیز در حیطه وظایف شهرداری سنندج است.
3033/1904
گزارش از فرزاد نویدی