۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82007404
T T
۰ نفر

شناسايي 600 اثر تاريخي و فرهنگي در مهريز

۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82007404
شناسايي 600 اثر تاريخي و فرهنگي در مهريز

يزد - ايرنا - رييس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مهريز از شناسايي افزون بر 600 اثر تاريخي و فرهنگي در اين شهرستان خبرداد.

محمد رضا فلاحتي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين آثار در شهر و مناطق روستايي شامل مساجد ، تكايا ، آب انبارها ، برج ها ، خانه باغ ها ، رباط و كاروانسرها ، قلعه ها و غيره است .
وي ادامه داد: مهريز درجنوب استان و 30 كيلومتري شهر يزد و در كنار جاده بين المللي شمال ، جنوب كشور( تهران ، بندر عباس و يزد ، كرمان) واقع شده است .
اين مسئول اظهار داشت: مهريز از سمت شمال به بخش مركزي يزد، از شرق به بخش مركزي بافق و بخش مركزي شهرستان شهربابك از استان كرمان، از سمت جنوب به خاتم و سيرجان و از سمت غرب به بخش نير و شهرستانهاي ابركوه و تفت محدود مي باشد .
فلاحتي گفت: ادامه ارتفاعات شيركوه در بخش غربي اين شهرستان موجب تشكيل سفره هاي غني آب زيرزميني و تعديل هواي آن نسبت به ديگر نقاط استان يزد شده است.
رييس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مهريز گفت: شهرستان مهريز داراي يك بخش مركزي و پنج دهستان به اسامي ارنان، بهادران، تنگ چنار، ميانكوه و خورميز و 468 آبادي است .
فلاحتي افزود: 43 روستاي بخش مركزي داراي شوراي اسلامي و دهياري مصوب مي باشند و تاريخ بناي مهريز و اطراف آن مربوط به پيش از اسلام است.
بناي شهرستان مهريز را به مهرنگاردختر انوشيروان نسبت داده اند و آب و هواي اين شهرستان ، معتدل و بياباني است و اين منطقه با شرايط خاص جغرافيايي موقعيت طبيعي (دارابودن سراب ها، قله هاي برف گير وآب و هواي معتدل كوهستاني) در حاشيه كوير، از گذشته براي كاروان هاي تجاري ، شاهراهي حياتي ساخته است.
هم اكنون نيز با قابليت هاي تفريحي ، گردشگري از جمله چشمه پرآب و زيباي غربال بيز، منطقه تفريحي كوه ريگ و آثار باشكوه تاريخي خشتي و غيره ، همواره پذيراي خيل كثيري ازگردشگران داخلي و خارجي مي باشد.
مهريز با داشتن آب و هواي مناسب، شرايط بسيار خوبي را براي كشت انواع محصولات باغي و زراعي از قبيل پسته، گردو، بادام، انجير، آلو، زردآلو، گندم و جو فراهم آورده است و يكي از مهمترين مراكز كشت پسته بابيشترين ميزان در استان تلقي مي شود.
مهريز با وسعت 14684بيش از 14 هزار كيلومترمربع داراي جمعيتي بيش از 50 هزار نفر مي باشد .
از مهم‌ترين صنايع دستي اين شهرستان مي توان از قالي بافي نام برد و نقشه‌هاي اصيل فرش مهريز با طرح‌هاي يزد و كرمان بافته و به بازار عرضه مي شود.
از ديگرصنايع دستي اين شهرستان مي توان آهنگري، سريشم ، گيوه بافي، سبدبافي و چاقوسازي رانام برد.
وجود بناهاي تاريخي كه سير تحول و دوره هاي معماري را در اين شهر معرفي مي كند همه و همه دال بر غناي فرهنگي و پيشينه آباد تاريخي اين منطقه است .
از جمله آن ها مي توان به بناهاي باستاني محوطه غربال بيز در دوره اشكاني، قلعه خورميزدر دوره ساساني، قلّاع و كاروانسراهاي مربوط به دوره هاي مختلف معماري اسلامي و وجود بناهاي باشكوه اقتصادي و كاروانسراها، باغ ها اشاره كرد .
مهريز بعنوان يكي از شهرهاي تاريخي و باستاني و از جمله شهرهاي بسيار قديمي استان يزد بشمار مي رود و وجود آثار ارزشمند تاريخي در نقاط مختلف اين شهر دليل محكمي بر اين مدعاست. چشمه غربال بيز كه در جنوب غربي و در فاصله سه كيلومتري شـهر و در كنار روستاي مدوار قرار دارد از چشمه هاي بسيار معروف استان مي باشد و از ارتفاعات لاخسه سرچشمه گرفته و تقريبا از اسفند الي شهريور ماه داراي آب است و در سال هاي پرباران آب آن دائمي مي گردد.
همچنين چشمه دامگاهان يا دون گاهون هم از محلي به همين نام كه در امتداد ارتفاعات شيركوه مي باشد سرچشمه مي گيرد و منبع تأمين كننده آن برفهاي زمستاني ارتفاعات اين كوه است و ميزان آب آن بستگي شديد به ميزان برف زمستاني ارتفاعات آن دارد.
اين چشمه از اوايل بهار تا مردادماه داراي آب نسبتا فراواني بوده و بيشترين دبي آن مربوط به فروردين و ارديبهشت مي باشد.
8068/7536