۳ فروردین ۱۳۹۵، ۱۹:۲۹
کد خبر: 82010019
T T
۰ نفر
جاذبه‌های گردشگری شهرستان نیر آغوش خود را به روی مسافران گشوده است

اردبیل - ایرنا- جاذبه‌های گردشگری شهرستان نیر از جمله آبگرم های سرد و گرم، منطقه نمونه گردشگری بولاغلار، چشم اندازهای بكر طبیعی و جاذبه‌های تاریخی این روزها پذیرای میهمانان نوروزی است.

شهرستان نیر با در اختیار داشتن هفت منطقه نمونه گردشگری از مجموع مناطق گردشگری استان اردبیل میزبان هزاران گردشگر از جای‌جای كشور است.
شهرستان نیر در فاصله 35 كیلو متری غرب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل – سراب واقع شده است. از طرف شمال به شهرستان مشكین شهر، از جنوب به شهرستان كوثر(گیوی)، از شرق به بخش مركزی هیر از توابع شهرستان اردبیل و از غرب به شهرستان سراب و میانه محدود می شود.
دمای متغیر 10 تا 13 درجه در نیر در این فصل باعث شده كه از هر نقطه ایران گردشگران خود را به شهر نیر رسانده و از طبیعت زیبای نیر استفاده می‌كنند
چشمه سار بولاغلار نیر كه در سال 85 به عنوان منطقه نمونه گردشگری با درجه ملی مورد تصویب دولت قرار گرفته در فاصله 500 متری محدوده شهر نیر و در شمال غرب نیر قرار گرفته و با مجموعه ای از چشمه های متعدد جوشان با دبی بالا در یك محدوده نسبتا وسیع قرار گرفته و پنج دهنه چشمه از این مجموعه از آبدهی فراوانی برخوردار بوده و آب تمام چشمه ها در مسیر كوتاهی به یكدیگر پیوسته و از طریق نیرچای یا رودخانه آغلاغان كه از شهر نیر می‌گذرد به بالقلوچای می پیوندد.
نزدیكی به جاده ارتباطی نیر به سراب، وجود مناظر طبیعی و فضای سبز و بكر، رویش پوشش گیاهی خاص اطراف چشمه ها از جمله 'بولاغ اوتی' و جنبه درمانی آن، آب سرد زلال معدنی با اكسیژن فراوان، پرورش ماهیان سرد آبی به ویژه قزل آلای رنگین كمان و همجواری با رودخانه آغلان، ایجاد برخی از زیر ساخت ها و امكانات گردشگری را ضروری كرده است.

آبگرم‌های جوشان نیر؛ موهبتی خدادادی برای رفع خستگی گردشگران
واقع شدن نیر در دامنه كوه سبلان سبب شده 13 چشمه آبگرم جوشان در شهرستان نیر شناسایی شده و پس از شهرستان سرعین در رتبه دوم شهرستان های برخوردار از چشمه های آب های معدنی این استان قرار گیرد تا پاسخی برای خستگی گردشگران و مسافران از سوی طبیعت باشد.
بوشلی، بولاغلار، قینرجه، ایلانجیق، حمام دره سی، دیبسیز گلی، تجرق، دیمان، داش آلتی، الله اكبر، قره بلاغ، سقز چی و چشمه حمام قره شیروان مجموعه بی نظیر چشمه های معدنی این شهرستان است كه درمان امراض پوستی، روماتیسم، دردهای مفصلی، بیماری های تنفسی، بیماری های دستگاه گوارش و بیماری های حركتی از جمله ویژگی های این آبگرم‌های معدنی است.
با وجود اینكه شهرستان نیر مجموعه قابل توجهی از چشمه های آب های معدنی را در بطن خود گرد آورده است، اما غفلت از این امكان موجب شده تنها تعداد اندكی از چشمه های این منطقه قابل استفاده برای مراجعان باشد كه می توان از آن جمله به مجموعه آب‌درمانی قینرجه اشاره كرد.
این چشمه در چهار كیلومتری شهر نیر و بالاتر از چشمه بوشلی یا همان برجلو در كنار جاده نیر- سراب واقع شده است كه آبدهی آن چهار لیتر در ثانیه و دمای آب 65 درجه سانتیگراد بوده و املاح آهن، سیلیس و مواد رادیو اكتیو موجود در آب این چشمه برای درمان بیماری های حركتی، بیماری های پوستی و زنان بسیار مفید است.
مجموعه مدرن قینرجه نیر دارای سالن دوش، سالن رختكن، بوفه، مدیریت، سرویس های بهداشتی، زمین والیبال و فوتبال ساحلی و حمام آفتاب است.
طرح جامع دهكده توریستی 'سبلان' یا 'منطقه نمونه گردشگری برجلو یا بوشلی' در راه اصلی نیر – سراب و در فاصله 5 كیلومتری شهرستان نیر در 110 هكتار در سالهای گذشته با سرمایه گذاری بخش خصوصی مطالعات تفضیلی خود را آغازكرد و فاز اول آن به بهره برداری رسیده است
این طرح در راستای احیای ظرفیت های گردشگری شهرستان نیر و با هدف توسعه صنعت توریسم در این شهرستان از جمله پروژه هایی است كه به عقیده كارشناسان می تواند گردشگری این شهرستان را متحول كند.
علاوه بر این دو چشمه آبگرم، در حال حاضر امكان استفاده محدود از سایر چشمه های آبگرم این شهرستان نیز موجود است كه از آن جمله می‌توان به چشمه سقزچی با دمای 39 درجه سانتی گراد در یك كیلومتری روستای سقزچی و چشمه دیبسیز گلی با دمای 30 درجه سانتی‌گراد در چهار كیلومتری شهرستان نیر و در نزدیكی چشمه سقزچی اشاره كرد.

بناهای تاریخی و باستانی نیر ظرفیتی مهم در جذب گردشگران
شهرستان نیر علاوه بر گنجینه آب های معدنی به دلیل سابقه باستانی و تاریخی و ویژگی های اقلیمی زمینه های گردشگری دیگری را نیز دارد كه سد یامچی در پنج كیلومتری نیر، مجموعه بولاغلار در سه كیلومتری، غار فرهاد در 17 كیلومتری، دژ و پناهگاه زیر زمینی گلستان در 12 كیلومتری، استخر و دژ تاریخی بوینی یوغون، كاروانسرای سنگی صائین، قرمزی كورپی، بقعه كورائیم و آتشكده های باستانی از دیگر مناظر دیدنی این شهرستان است.
سرمایه گذاری در این منطقه و بهره‌گیری مناسب از قابلیت های محیطی تحول عظیمی در وضعیت اقتصادی و اجتماعی شهرستان نیر ایجاد كرده و برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و ایجاد پارك ها، هتل ها و دیگر امكانات رفاهی نقطه شروع تبدیل شهرستان نیر به یكی از مناطق نمونه گردشگری استان باشد.
مهدی احمدی فرماندار شهرستان نیر بیان كرد: گردشگران ورودی به نیر از منطقه نمونه گردشگری بولاغلار، پل تاریخی قرمیزی كورپی یا پل قرمز، بقعه امامزاده كورائیم، كاروانسرای شاه عباسی، قلعه بوینی یوغون روستای كورعباسلو، آب های گرم برجلو، قینرجه، سقزچی، ایلانجیق و قره شیران سد یامچی و غارهای صخره ای اباذر گلستان بازدید كرده و همه ساله از 28 اسفند این مناطق مورد استقبال مسافران نوروزی قرار می گیرد.
وی افزود: منطقه نمونه گردشگری بولاغلار و آبگرم قینرچه و سقزچی در ایام نوروز از بین مكان‌ها و جاذبه های گردشگری شهرستان نیر بیشترین آمار بازدید كننده را به خود اختصاص می‌دهند.
رئیس ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان نیر گفت: در این ارزیابی منطقه نمونه گردشگری بولاغلار در رتبه اول و آب‌های گرم برجلو، قینرجه، سقزچی، ایلانجیق و قره شیران به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
6016/7116