به گزارش پلیس، براثر برخورد یك دستگاه تریلی با یك دستگاه اتوبوس در منطقه 'تیكری والا' در ایالت پنجاب كه صبح امروز به دلیل سرعت بیش از حد و عدم دقت رخ داد، 19 مسافر اتوبوس از جمله چند زن و كودك جان خود را از دست دادند.
جاده های باریك و بدون كیفیت، نقض فنی بسیاری از خودروها و عدم توجه مطلوب به قوانین راهنمایی و رانندگی در پاكستان باعث شده تا تصادفات پرتعداد و مرگبار در جاده های این كشور موضوع عجیب و تازه ای نباشد.
همچنین استفاده فراوان از موتورسیكلت در پاكستان كه گاهی تعداد سرنشینان این وسیله نقلیه دوچرخ در این كشور به پنج نفر هم می رسد، یكی دیگر عوامل آمار بالای تصادفات مرگبار است.
تنها در یكی از سوانح جاده ای سال گذشته در نزدیكی شهر كراچی كه بر اثر برخورد تانكر حامل سوخت با یك دستگاه اتوبوس رخ داد، بیش از 60 نفر جان خود را از دست دادند.
روز چهارشنبه هفته گذشته نیز برخورد یك دستگاه اتوبوس با یك دستگاه كامیون در ایالت پنجاب 18 نفر را به كام مرگ فرستاد.
روزنامه داون پاكستان اخیرا در گزارشی كه از وضعیت عبور و مرور و حوادث جاده ای در كراچی، بزرگترین شهر پاكستان، منتشر كرده بود، نوشت كه در سال 2014، بیش از یك هزار نفر از مردم این شهر بر اثر تصادفات جاده ای و تصادف با موتورسیكلت جان خود را از دست داده اند. این آمار تنها مربوط به شهر كراچی است. وضعیت در تمام پاكستان تقریبا به به همین گونه است.
آمار دقیقی از تعداد قربانیان سوانح جاده ای و تصادف ها در پاكستان در یك سال گذشته در دسترس نیست اما با توجه به آمار مربوط به سال های گذشته، تعداد كسانی كه براثر حوادث رانندگی و جاده ای در این كشور جان خود را از دست داده اند، به مراتب بیشتر از قربانیان تروریسم است.
آمار مربوط به سال 2010 میلادی حاكی از كشته شدن 12 هزار نفر در این سال براثر حوادث رانندگی و جاده ای است. رقم مربوط به قربانیان حوادث تروریستی در پاكستان در این سال بیش از هفت هزار نفر اعلام شده است.
تروریسم، شاید اول مفهومی است كه بعد از شنیده شدن نام پاكستان، به ذهن هر شنونده غیرپاكستان و حتی بسیاری از مردم این كشور خطور می كند؛ اما كمتر كسی است كه به میزان مرگ و میر ناشی از تصادف ها و سوانح جاده ای در این كشور به عنوان بلایی بزرگتر از تروریسم برای جان مردم فكر كند.
اكنون با گذشت چند سال و افزایش تعداد خودروها و موتورسیكلت ها در خیابان و جاده هایی كه اغلب كیفیت چندانی هم ندارد، وضع بدتر از گذشته است.
استفاده از موتورسیكلت به عنوان یكی از آسان ترین و ارزان ترین وسایل نقله در پاكستان به ویژه در شهرهای بزرگ این كشور، یكی از دلایل نرخ بالای تصادفات و مرگ و میر در حوادث رانندگی در پاكستان است؛ موتور سیكلت هایی كه به دلیل نبود خودروهای حمل و نقل عمومی مناسب در پاكستان و بالا بودن نسبی نرخ كرایه تاكسی، به وسیله ای برای آمد و شد خانواده های پرجمعیت تبدیل شده است.
آمار مربوط به تلفات ناشی ازحوادث تروریستی در مدت ده سال، از سال 2003 تا 2013 حاكی است در این مدت، حدود 50 هزار نفر از مردم پاكستان جان خود را در حملات تروریستی از دست دادند. این درحالی است كه آمار مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای و تصادفات در همین مدت، 130 هزار نفر اعلام شده است.
پایتخت پاكستان، با و جود اینكه از بیشترین امكانات رفاهی نسب به جمعیت كمتر از یك میلیون نفری آن برخوردار است، اما هنوز از داشتن سیستم حمل و نقل عمومی مناسب و كافی محروم است و بسیاری از خانواده های پایتخت نشین، سوار بر ترك موتور سیكلت ها، رفت و آمدهای روزمره را انجام می دهند. در شهرهای بزرگ این كشور، یك وسیله حمل و نقل كوچك سه چرخه معروف به ریكشا برای جابجایی بخش قابل توجهی ازمسافران درون شهری استفاده می شود؛ وسیله ای كه گزینه های به نام ایمنی در ساخت آن مدنظر قرار نگرفته است.
آساق** 1723
اسلام آباد - ایرنا - تنها بعد از گذشت یك هفته از برخورد مرگبار یك دستگاه تریلی با اتوبوس در ایالت پنجاب پاكستان كه 18 نفر به كام مرگ فرستاد، امروز (چهارشنبه) هم از منطقه ای دیگر از همین ایالت خبر می رسد كه 19 نفر قربانی حادثه ای مشابه شدند.