۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۰۰
کد خبر: 82047914
T T
۰ نفر
كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول دی ماه امسال برگزار می شود

دزفول - ایرنا - معاون سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری كشور از برگزاری كنگره بین المللی جندی شاپور در دی ماه امسال در دزفول خبر داد.

به گزارش ایرنا محمدحسن طالبیان روز یكشنبه در جمع خبرنگاران دزفول در محل دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود:رویداد فرهنگی كنگره جندی شاپور باید با انتشارات مختلفی در حوزه های مختلف پزشكی ،باستان شناسی و دیگر حوزه ها با نگاه ویژه به دانشگاه جندی شاپور همراه باشد.
وی با اشاره به اینكه با برگزاری این كنگره اطلاعات گذشته در دسترس پژوهشگران قرار می گیرد گفت:بزودی پژوهش هایی در این خصوص انجام و در صورت نیاز كاوش هایی تا زمان برگزاری كنگره انجام و نتایج آن در كنگره ارائه خواهد شد.
طالبیان با تاكید بر تداوم این پژوهش ها و ساماندهی وضعیت كشاورزان در محوطه جندی شاپور اشاره كرد و افزود:در تلاش هستیم زمین هایی كه در محوطه جندی شاپور قرار دارند ضمن رعایت حقوق اهالی منطقه و منابع آنها مصالحه و آزاد شوند تا هم منافع كشاورزان و اهالی منطقه و هم منافع ملی حفظ شوند.
معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری كشور جندی شاپور دزفول را افتخار ایران بویژه در حوزه پزشكی دانست و گفت: به دنبال شناخت قله های فرهنگی و تاریخی وتمدن ایران باستان هستیم لذا كمیته فرهنگ و تمدن نیز در این راستا بر پایه توسعه گردشگری با ریاست دكتر ولایتی تشكیل و فعال شد.
وی افزود:با معرفی بهتر جندی شاپور ودیگر مناطق تاریخی و ارزشمند استان خوزستان مانند مناطق تاریخی بهبهان،اهواز،آبادان ،مسجدسلیمان و ایذه به دنبال توزیع گردشگری بین شهرهای مختلف استان خوزستان هستیم تا گردشگران با ورود به این استان از این مناطق منحصر بفرد تاریخی نیز دیدن كنند.
رییس دانشگاه جندی شاپور دزفول نیز در این نشست گفت:قدمت آموزش عالی در كشورمان به یك هزار و 800 سال برمی گردد در حالی كه كشورهایی كه ادعای تولید علم دارند كمتر از 800 سال قدمت فعالیت دانشگاهی دارند لذا بایددنیا را از فرهنگ ایرانی و این سابقه تولید علم آگاه كرد.
محمدرضا عصاری افزود:باید كشاورزان را از وضعیت این محوطه تاریخی آگاه كرد تا بصورت آگاهانه منافع ملی را بر منافع شخصی برتر دانسته و با میل و رغبت اراضی ملی را تحویل دهند.
وی افزود:دانشگاه جهت حفظ میراث وتمدن و فرهنگ منطقه به وظیفه خود عمل كرده و اقدام به احیای این میراث فرهنگی می كندضمن اینكه در حوزه بین المللی نیز پیشینه و افتخارات جندی شاپور توسط باستان شناسان و دانشمندان خارجی بیان می شوندكه در این مدت منابع عظیم علمی در سطح جهانی در خصوص جندی شاپور جمع اوری شده است.
رییس دانشگاه جندی شاپور دزفول به تهیه 2 كتاب تاریخی در خصوص جندی شاپور خبر داد و گفت:با معرفی جندی شاپور در سطح بین المللی این ظرفیت فرهنگی تاریخی احیا می شود.
مدیر كل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان نیز برگزاری كنگره جندی شاپور را یك فرصت فرهنگی برای گفت وگو و ارتباط بیشتر با دنیا دانست و گفت:با نشستی كه با حضور مسوولان دزفول برگزار شد مقرر گردید به بهانه برگزاری كنگره جندی شاپور موزه تاریخی در دزفول راه اندازی شود تا این فرصت به یك اندوخته ماندگار تبدیل شود.
خسرو نشان افزود:كنگره جندی شاپور محركی برای جمع آوری ظرفیت ها و توسعه گردشگری منطقه می باشد كه می توان با استفاده از این ظرفیت ها استان خوزستان را به كانون توجه گردشگران خارجی تبدیل كرد.
وی اظهار كرد:استان خوزستان با دارا بودن اقلیم متنوع،تنوع طبیعت و تنوع اقوام در چهار فصل سال امكان گردشگری دارد كه باید از این ظرفیت ها استفاده كرد.
نشان به وجود 9 رودخانه پرآب در استان خوزستان اشاره كرد و گفت:خوزستان از نظر ذخایر میراث فرهنگی استان اول كشور می باشد.
طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور دزفول ، نخستین نظام نامه آموزش عالی در 1800 سال پیش در دانشگاه جندی شاپور شكل گرفت.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور دزفول در عصر خود معتبرترین مركز علمی جهان بود كه رشته هایی چون پزشكی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
7278/6068