۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۳۴
کد خبر: 82049190
T T
۰ نفر

پيش بيني حدود 120 هزار بيمار مبتلا به ديابت در گلستان

۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۶:۳۴
کد خبر: 82049190
پيش بيني حدود 120 هزار بيمار مبتلا به ديابت در گلستان

گرگان - ايرنا - رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني گلستان با اشاره به شناسايي افزون بر 15 هزار بيمار مبتلا به ديابت درقالب طرح هاي غربالگري در استان ، گفت: پيش بيني مي شود كه حدود 120 هزار نفر گلستاني به اين بيماري مبتلا باشند.

به گزارش ايرنا تقي رياحي روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار هفته سلامت سال جاري با عنوان غلبه بر ديابت، اظهار داشت: براساس آمارهاي موجود شش درصد جمعيت كشورها مبتلا به بيماري ديابت هستند.
وي همچنين علت عمده مرگ و ميرها در استان را بيماري هاي قلبي و عروقي بيان كرد و افزود: 50 درصد بيماران مبتلا به ديابت به بيماري قلبي و عروقي مبتلا مي شوند.
دكتر رياحي ادامه داد كه از حدود هشت هزار مرگ و مير سالانه در استان سه هزار و 200 فوت براثر بيماري هاي قلبي و عروقي است.
وي در خصوص انجام اقدامات براي شناسايي و درمان افراد مبتلا به ديابت، گفت: سن بررسي و غربالگري اين بيماري در كشور ما 45 سال است، اما در گلستان تست اين بيماري براي افراد بالاي 30 سال انجام مي شود و تاكنون اين اقدام در روستاها و برخي از شهرهاي زير 20 هزار نفر اجرايي و در ديگر شهرها نيز انجام خواهد شد.
رئيس علوم پزشكي گلستان اضافه كرد: در سطح روستاهاي استان تاكنون 15 هزار نفر بيمار مبتلا به ديابت شناسائي شده اند و در غربالگري كه در حدود يك سوم شهرهاي زير 20 هزار نفر با 49 هزار نفر جمعيت انجام شد ،در مجموع 870 بيمار شناسائي شدند.
رياحي پيش بيني كرد كه در غربالگري ديابت در شهرها افزون بر 30 هزار نفر مبتلا به اين بيماري شناسائي شوند.
وي ادامه داد: همچنين براساس بررسي هاي انجام شده عدد قند خون 20 هزار نفر از مردم اين مناطق هم طبيعي نيست و اين درحالي بوده كه بيماري ديابت و قند خون بالاي برخي از مردم استان به دليل مراجعه نكردن به مراكز درماني، مشخص نمي شود.
اضافه وزن و چاقي، افزايش فشار خون، مصرف بي رويه مواد قندي و رژيم غذايي نامناسب، كم تحركي و استرس از علل رشد ابتلا به بيماري ديابت در جامعه است.
رياحي گفت: در همه شهرهاي استان گلستان كلينيك هاي ديابت فعال است كه در گرگان و كردكوي اين مراكز به خوبي كارهاي مربوط به شناسائي بيماران مبتلا را انجام داده اند و اين رويه در ديگر شهرها نيز ادامه مي يابد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان در ادامه افزود: امسال 'كمپين بيماري هاي غيرواگير' به منظور آگاه سازي مردم در حوزه سلامت و از جمله ديابت راه اندازي شده است.
به گفته وي سياست هاي وزارت بهداشت نيز در جهت جلوگيري از گسترش اين بيماري است و در گلستان هم اينك مرحله اول اطلاع رساني و آموزش در دستور كار قرار داشته و توسط مراكز بهداشتي و درماني انجام مي شود.
رياحي از اجراي مرحله دوم غربالگري در روستاها نيز خبر داد و گفت: در قالب اين طرح اگر فردي با چربي و فشار خون بالا شناسايي شود و احتمال ابتلاي او به ديابت وجود داشته باشد، اقدامات لازم درماني انجام مي گيرد.
وي تصريح كرد: در قالب اين طرح غربالگري ديابت، چربي و فشار خون افراد بررسي مي شود و در صورت ابتلا، مراحل درماني پيگيري مي شود كه در بحث درمان پزشكان عمومي، كارشناسان تغذيه و كلينيك هاي تخصصي درمان فعاليت دارند.
ديابت يا بيماري قند (Diabetes يا Diabetes Mellitus)،يك اختلال متابوليك (سوخت و سازي) در بدن است، در اين بيماري توانايي توليد انسولين در بدن از بين مي‌رود و يا بدن در برابر انسولين مقاوم شده و بنابراين انسولين توليدي نمي‌تواند عملكرد طبيعي خود را انجام دهد.
نقش اصلي انسولين پايين آوردن قند خون توسط مكانيزم‌هاي مختلفي است، ديابت دو نوع اصلي دارد 'در ديابت نوع يك تخريب سلولهاي بتا در پانكراس منجر به نقص توليد انسولين مي‌شود و در نوع دو مقاومت پيشرونده بدن به انسولين وجود دارد كه در نهايت ممكن است به تخريب سلول‌هاي بتاي پانكراس و نقص كامل توليد انسولين منجر شود.
در ديابت نوع دو مشخص است كه عوامل ژنتيكي، چاقي و كم‌تحركي نقش مهمي در ابتلاي فرد دارند.
در ديابت، سرعت و توانايي بدن در استفاده و سوخت و ساز كامل گلوكز كاهش مي‌يابد از اين‌رو ميزان قند خون افزايش يافته كه به‌آن هايپرگليسمي مي‌گويند.
وقتي اين افزايش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، مي‌تواند اعضاي مختلف بدن همچون كليه، چشم و اعصاب را درگير كنند.
همچنين ديابت با افزايش ريسك بيماري‌هاي قلبي و عروقي ارتباط مستقيمي دارد، لذا غربالگري و تشخيص زودرس اين بيماري در افراد با خطر بالا مي‌تواند در پيشگيري از اين عوارض مؤثر باشد.
تشخيص و همچنين غربالگري ديابت با انجام آزمايش قند خون ميسر است.
آمارهاي كشوري نشان مي دهد در ايران 5 ميليون نفر به ديابت مبتلا و ميليونها نفر نيز در معرض ابتلا به اين بيماري هستند.
افراد مبتلا به ديابت مي توانند بيماري خود را مديريت كنند به گونه اي كه آنها حتما بايد صبحانه بخورند و در روز نيز 5 وعده غذا ميل كنند.
براي پيشگيري از ابتلا به ديابت افراد بايد روزانه حداقل 30 دقيقه به گونه اي پياده روي كنند كه ضربان قلب آنها تند شود و با تعريق بدن همراه باشد.
در ايران25 ميليون نفر از افراد 15 تا 64 سال دچار اضافه وزن و چاقي هستند كه مي تواند زمينه اي براي بروز بيماري ديابت باشد.
بخشي از پيشگيري از بيماري ها به ويژه ديابت به همت مردم براي مراجعه به مراكز بهداشت شهري و روستايي بر مي گردد و اتفاقا ارائه خدمات اين مراكز نيز رايگان است.
افراد ديابتي بايد در سال حداقل 4 بار به اين مراكز مراجعه كنند تا فشار، قند و چربي خون و وزن آنها كنترل شود تا منجر به از دست دادن اعضاي بدن مانند چشم، كليه و پا نشود.
افراد داراي اضافه وزن و چاقي، فشار خون بالا، افراد كم تحرك، مادري كه فرزند بيشتر از 4كيلوگرم به دنيا آورده و مادري كه چندين بار سقط و يا مرده زايي داشته و همچنين افرادي كه در فاميل درجه اول خود فرد ديابتي و يا سابقه سكته مغزي و قلبي دارند،بيشتر در معرض ابتلا به ديابت هستند.
3014/1648
۰ نفر