۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۰۷
کد خبر: 82069158
T T
۰ نفر

ماخذشناسي توصيفي تحليلي جنبش جنگل منتشر شد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۰۷
کد خبر: 82069158
ماخذشناسي توصيفي تحليلي جنبش جنگل منتشر شد

رشت - ايرنا - كتاب ماخذ شناسي توصيفي تحليلي جنبش جنگل به قلم عباس پناهي عضو هيات علمي گروه گيلان شناسي دانشگاه گيلان و به كوشش انتشارات اين دانشگاه منتشر شد.

به گزارش عصر سه شنبه خبرنگار ايرنا، اين كتاب با رويكرد تحليلي آثاري كه از سال 1304 تا 1394 خورشيدي درباره اين رخداد تاريخي نگارش شده را مورد پژوهش تحليلي و انتقادي قرار داده است.
به گفته نويسنده كتاب، نوشتار و پژوهش حاضر تلاش دارد تا با استفاده از امكانات موجود و در حد توان همه اسناد مقالات و نوشته هايي را كه درباره جنبش جنگل نوشته شده اند نخست به صورت توصيفي - تحليلي مورد پژوهش و بررسي قرار دهد.
پناهي ادامه داد: در كتاب ياد شده به گردآوري ساير نوشته ها و مقالات اعم از علمي - پژوهشي و پايان نامه و نيز مقالات روزنامه اي كه تا سال 94 خورشيدي در ايران و خارج از ايران چاپ و منتشر شده اند، در اختيار پژوهشگران قرار گرفته است.
وي بيان كرد: در نگارش كتاب يادشده تاكيدي از سوي نگارنده لحاظ شده كه جنبه نوآوري كتاب محسوب و اين تاكيد موجب مي شود تا محققان با مراجعه به كتاب حاضر، بتوانند به مطالب تاريخي درباره جنبش جنگل دسترسي داشته باشند.
ميرزا يونس معروف به ميرزا كوچك در سال 1298 در رشت متولد شد. با توجه به آنكه پدرش به ميرزابزرگ معروف بود، به وي ميرزا كوچك لقب دادند. در نوجواني براي تحصيل علوم ديني قدم به مدارس مذهبي گذاشت و مدارج علمي را طي كرد و در سال 1326 در گيلان به صفوف آزاديخواهان پيوست و براي مقابله با محمدعلي شاه قاجار روانه تهران شد.
در تاريخچه مبارزات آزاديخواهانه مردم ايران ، قيام ميرزا كوچك خان جنگلي از جمله نهضت هايي است كه با انديشه اسلامي و ضداستعماري شكل گرفت و روز 11 آذرماه سال 1300 هجري شمسي ميرزا كوچك خان جنگلي پس از سال ها مبارزه عليه خيانت هاي قاجار و استبداد رضاخاني، به شهادت رسيد.
آرامگاه ميرزا كوچك خان جنگلي معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سليمان داراب واقع است.
1881/2007