۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۴۵
کد خبر: 82073079
T T
۰ نفر
شاهنامه فردوسی سند قومیت ایران و زبان فارسی است

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: شاهنامه فردوسی سند قومیت ایران و زبان فارسی است و این حكیم نامدار 30 سال از بهترین دوران عمر خود را برای آفرینش این اثر گذاشت.

به گزارش ایرنا علیرضا رشیدیان عصر جمعه در همایش 'شاهنامه پس از شاهنامه' در سخنانی افزود: زبان فارسی یكی از مولفه‌های اصلی هویت و موجودیت ایران پس از مسلمانی است و پایندگی زبان فارسی حاصل تلاش فرهنگ دوستان حوزه ادب و هنر است كه حكیم فردوسی پیشقراول آنان بوده است.
وی خاطرنشان كرد: فردوسی زمانی كتاب ماندگار خود را به نظم درآورد كه موجودیت زبان فارسی و فرهنگ ایرانی از هر سو مورد تاخت و تاز و آسیب بود و می رفت كه در معرض فنا قرار گیرد.
وی ادامه داد: حكیم ابوالقاسم فردوسی شاعر نامدار ایرانی، با درك عمیق نیاز زمانه خود و خلق اثر شاهنامه با محتوای فرهنگی و حماسی، فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی را از آسیب خطر و سقوط و زوال نجات داد.
استاندار خراسان رضوی در ادامه گفت: ثمرات تلاشهای فردوسی باعث شد كه امروز هر یك از ما به زبان و هویت ایرانی خود افتخار كنیم و با زبان شیرین و با شكوه فارسی سخن بگوییم.
به گفته وی، از سوی دیگر دهها شاعر نامدار ایرانی نظیر حافظ، مولوی، سعدی، خیام، عطار و نظامی نیز از زبان فارسی كه فردوسی بنای آن را پی افكند، سیراب شدند.
رشیدیان با بیان اینكه راز ماندگاری اثر سترگ فردوسی ریشه داشتن در بنیان اندیشه اسلامی است، گفت: رسالت و وظیفه امروز ما شناساندن هر چه بهتر و بیشتر اثر فاخر و ارزشمند فردوسی توسط هنرمندان و فرهیختگان علمی و هنری به مردم است.
وی اظهار امیدواری كرد كه بتوان حركت شاهنامه و فردوسی شناسی را به جریانی پویا در كشور، منطقه و جهان به خصوص كشورهای همزبان تبدیل كرد.
رشیدیان با اشاره به رویداد بزرگ فرهنگی مشهد 2017 اظهار كرد: امید است با برنامه ریزی مناسب و شایسته‌ در راستای دعوت از عموم علاقه مندان بویژه اندیشمندان و فرهیختگان، برای آشنایی با ظرفیت‌های فرهنگی مشهد مقدس گام بزرگی برداشته شود.
دبیر علمی همایش شاهنامه پس از شاهنامه، ویژه بزرگداشت حكیم ابوالقاسم فردوسی نیز در سخنانی گفت: باعث افتخار است كه هم اكنون شاهد برگزاری این همایش با حضور علاقه مندان و فردوسی شناسان برجسته از داخل و خارج كشور هستیم.
محمدجعفر یاحقی افزود: در این همایش فردوسی پِژوهان و فردوسی شناسان از كشورهای مختلف نظیر تركیه، لهستان، تاجیكستان و گرجستان حضور دارند.
وی خاطرنشان كرد: 130 عنوان مقاله در زمینه فردوسی و شاهنامه به دبیرخانه همایش 'شاهنامه پس از شاهنامه' ارسال شده كه از آن میان 25 مقاله به صورت سخنرانی در طول سه روز برپایی همایش در تالار فردوسی دانشكده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد ارائه می شود.
وی بیان كرد: بقیه مقالات در قالب كتاب خلاصه مقالات چاپ شده است و بخشی نیز به صورت لوح فشرده انتشار یافته و تعدادی نیز در مجله جستارهای ادبی بزودی چاپ خواهد شد.
به گفته وی، به طور كلی از بین كل مقالات ارسال شده به همایش مزبور، 75 مقاله چاپ و انتشار یافته و یا در قالب سخنرانی ارائه می شود.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با تشكر از استقبال مهمانان داخلی و خارجی از همایش شاهنامه پس از شاهنامه گفت: در طول هزاران سال پیش حكیم فردوسی با اندیشه انسانی و زیبای خود، جان علمی خویش را در قالب كلمات زیبای دری انباشت و عصاره پندار پاكش را به میراث برای جویندگان به یادگار گذاشت.
سعید سرابی افزود: حكیم فردوسی با خلق اثرش كاری كرد تا هر كس با فرهنگ قوم ایرانی پیوندی داشته باشد، به گونه ای از این خانه گنج استاد بهره مند شود و بر مایه مباهات و امتیاز پارسی زبانان بیفزاید.
وی اظهار امیدواری كرد كه در طول برگزاری همایش مزبور،‌ شاهنامه فردوسی، این كتیبه شعر ناب را فراتر از گذشته در یابیم و دل جامعه را به اشعار دلارایش به شوق برانگیزانیم.
در این آیین نشان فرهنگی فردوسی به جمعی از پژوهشگران حوزه فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی كشورمان در زمینه فردوسی پژوهی از جمله دكتر ژاله آموزگار، پروفسور خدایی شریف زاده، بهروز غریب پور و رجبعلی لباف خانیكی اعطا شد.
همچنین در آیین همایش شاهنامه پس از شاهنامه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از كتاب‌های شاهنامه و شعر زبان فارسی تالیف خدایی شریف زاده ، دیباچه پنجم فردوسی، ترجمه تركی شاهنامه تالیف پروفسور'نعمت یلدروم' و فصلنامه پاژ رونمایی شد.
همایش شاهنامه پس ازشاهنامه تا 26 اردیبهشت ماه در مشهد ادامه دارد.
5132/3027