دهم اردیبهشت ماه آخرین مهلت ارسال مقاله به همایش ملی فردوسی است

مشهد-ایرنا- دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: دهم اردیبهشت ماه آخرین مهلت ارسال مقاله‌ها به این همایش با موضوع "بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی" است.

فرزاد قائمی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه در دانشگاه فردوسی مشهد و آرامگاه حکیم فرزانه توس به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور و دانشگاه فردوسی مشهد، همزمان با بزرگداشت سالانه فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی برگزار می شود.

وی بیان کرد: همایش «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی» در سه سطح تلاش دارد تا سهم شاهنامه فردوسی را در تحکیم و تثبیت هویت ملی در ایران تاریخی و معاصر تبیین کند، تداوم این نقش را در متون حماسی فارسی اعم از حماسه‌های ملی، تاریخی و دینی یا حماسه‌های عامیانه) و همچنین نسبت هنرهای معماری، موسیقی، نقاشی، خوشنویسی، هنرهای تجسمی، سینما و نمایش را با این مفاهیم محل مداقه پژوهشگران قرار دهد.

قائمی بررسی نقش شاهنامه فردوسی در تحکیم هویت ملی در طول هزار سال پس از سرایش اثر، تبیین گفتمان ملی «فرهنگ حماسی» در تاریخ سیاسی- فرهنگی ایران بزرگ و تحلیل نقش خراسان- طوس و مشهد در این گفتمان، تبیین و شناخت «هنر حماسی»، در کنار ادبیات حماسی و بررسی نقش هنر حماسی در ترویج اجتماعی وحدت ملی و تشویق و ترغیب پژوهشگران به تحقیق در زمینه‌های سیاسی- اجتماعی مطالعات شاهنامه‌ را از جمله اهداف برگزاری این همایش برشمرد.

دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: محورهای ارسال مقالات در ۲ بخش ویژه و عام نظیر نقش تاریخی شاهنامه‌ فردوسی در تحکیم هویت ملی، تبیین گفتمان فرهنگ حماسی، بررسی نقش اقوام مختلف ایران در رواج فرهنگ حماسی و جایگاه نقالان و حماسه‌های شفاهی در این زمینه، تحلیل جایگاه شاهنامه در نظام طبقاتی جامعة ایرانی در ادوار مختلف و نقد سیاسی- اجتماعی ارتباط شاهنامه فردوسی با دیگر آثار حماسی فارسی و نقش شاهنامة فردوسی در رشد و بالندگی زبان فارسی ارائه شده است.

وی بیان کرد: مقاله ها باید از طریق سامانه http://rfsn.richt.ir یا به ایمیل epic.study۹۲@um.ac.ir به صورت کامل و حداکثر در قالب هشت هزار کلمه ارسال شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha