۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۵۵
کد خبر: 82074668
T T
۰ نفر

پايايي حيات با پويايي حياط

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۵۵
کد خبر: 82074668
پايايي حيات با پويايي حياط

سمنان-ايرنا-كودك سرشار از انرژي در حال دويدن است كه ناگهان مادر جلويش ظاهر مي شود و مي گويد اينقدر ندو الان از طبقه پايين تذكر مي دهند، آنوقت دست كودك را مي گيرد، روي زمين مي نشاند و تبلتي دستش مي دهد و مي گويد بنشين با همين بازي كن.

آپارتمان هاي كوچك و بازي هاي كامپيوتري كافي است كودكان امروز را از تحرك بيندازد، اين كم تحركي در كودكان تا آنجا پيش رفته كه امروزه از هر چهار كودك ايراني يك كودك ، اضافه وزن دارد، يعني حدود 30 درصد كودكان گرفتار چاقي هستند .
يك كارشناس تغذيه با بيان اين كه در سنين بزرگسالي 43 درصد مردان و 57 درصد زنان ايراني اضافه وزن دارند گفت : سونامي بيماري هاي قلبي و عروقي و پوكي استخوان كه در كشور پديد آمده ريشه در دوران كودكي افراد دارد.
نادر حميدي در گفت و گو با ايرنا افزود : چاقي دركودكي منجر به افزايش تعداد سلول هاي چربي مي شود و چاقي كودكي در بزرگسالي هم ادامه دار خواهد بود.
سير صعودي پديده چاقي در كودكان باعث شد با توجه به جمعيت 13 ميليون نفري دانش آموزي كشور ، افزايش تحرك در مدارس در قالب طرح حياط پويا حيات پايا ' مورد توجه قرار گيرد.
در طرح حياط پويا حيات پايا ، حياط و فضاي مدرسه با رشته هاي مختلف ورزشي شاداب سازي مي شود.
ديگر لازم نيست زنگ ورزش فرا برسد تا دانش آموز بتواند در فرصت بدست آمده بازي كند بلكه مي تواند در زمان كوتاه زنگ تفريح با انواع بازي هاي لي لي ، دو ، توپ و تور ، دوز ، وسطي و بازي هاي ايستگاهي و پرش با نشاط بيشتر به كلاس بعدي برود.
به گفته معاون تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش ، حدود 25 هزار مدرسه در سال تحصيلي 95-94 طرح حياط پويا را اجرا كردند و اجراي اين طرح آثار بسيار خوبي هم داشته است.
مهرزاد حميدي افزود : فعاليت‌هاي حركتي مختلفي براي رويارويي با پديده چاقي در مدارس پيش‌بيني شده بود كه در ميان آن ها حياط پويا به خاطر فرم اجرا و ترغيب دانش آموزان با اشكال و طرح هاي ورزشي در حياط مدرسه مورد توجه زياد دانش آموزان قرار گرفت و بيشتر آن ها را به انجام فعاليت هاي ورزشي ترغيب كرده است.
رزيتا مرادي دانش آموز كلاس پنجم از شهرستان سمنان مي گويد : گاهي ساعت ورزش به جبران عقب افتادگي دروسي مثل رياضي ، علوم اختصاص پيدا مي كند و همان اندازه وقتي كه براي بازي و آموختن يك رشته ورزشي داريم از ما گرفته مي شود اما با اجراي طرح حياط پويا ، كل حياط مدرسه تبديل به يك زمين بازي گسترده شده كه روزانه در سه يا چهار زنگ تفريح 10 تا 15 دقيقه اي مي شود از آن استفاده كرد.
شماري از دانش آموزان در گفت و گو با ايرنا خواستار مشاركت مديران و معلمان مدارس در اجراي اين بازي ها شدند و گفتند : رغبت دانش آموزان با نظارت و حضور مديران و معلمان در اين بازي ها بيشتر مي شود.
مديركل آموزش و پرورش استان سمنان با بيان اينكه 110 هزار دانش آموز اين استان از طرح بانشاط سازي مدرسه بهره مند شده اند، گفت : با اجراي اين طرح علاوه بر شاداب سازي مدرسه ، سواد حركتي دانش آموز نيز افزايش مي يابد.
محمدرضا جهان طرح حياط پويا را نياز ضروري مدارس برشمرد.
كارشناسان امر اجراي طرح حياط پويا را در استعداد يابي ورزشي و حركتي در دانش آموزان بسيار موثر مي دانند.
منا آزاديان يكي از دبيران ورزش معتقد است : در طرح حياط پويا ، دانش آموزان علاوه بر بازي و تحرك، استعداد خود را در يكي از بازي ها و رشته ها نشان مي دهند و اين راهي منطقي، كوتاه و مقرون به صرفه براي حضور موفقيت آميز آن ها در صحنه هاي جدي ورزش است.
وي بيان داشت : اين طرح در عين سادگي و هزينه كم ، دانش آموزاني كه شرايط لازم جسماني، مهارتي و رفتاري براي موفقيت در يك ورزش يا بازي خاص را دارند به مربيان ورزش معرفي مي كند.
از اين رو شايد بتوان گفت فعاليت دانش آموزان در حياط پوياي مدرسه شان مقدمه اي است براي حضور آن ها در پايگاه هاي استعداد يابي و ورزش هاي قهرماني.
امري كه مديركل دفتر استعداد يابي و توسعه ورزش هاي قهرماني و حرفه اي وزارت ورزش و جوانان هم به آن صحه مي گذارد.
رامين طباطبايي در سمنان گفته است : بر اساس تفاهم نامه هاي بين 2 وزارتخانه ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش، مديران مدارس سراسر كشور دانش آموزان داراي استعدادهاي ورزشي را به اداره هاي ورزش و جوانان شهرستان ها معرفي مي كنند.
طباطبايي نقش بازي هاي ورزشي در مدارس را در اين گونه استعداد يابي ها موثر دانسته و مي گويد : هدف اصلي پايگاه هاي ورزش قهرماني ، شناسايي كودكان و نوجوانان مستعد ورزش و ارائه آموزش هاي تخصصي بر روي آن براي افزايش عمر قهرماني در رشته خاص است.
صمد رسولي مدرس ورزش دانشگاه آزاد واحد تهران در اين ارتباط گفت : اين طرح در مدارس كشور نبايد مقطعي و بدون نظارت و برنامه ريزي شده انجام گيرد.
وي تاكيد كرد : براي نهادينه كردن ورزش در بين دانش آموزان ابتدا بايد معلمان و مديران مدارس فضاي آموزشگاه ها را از هر جهت براي اجراي بازي هاي دانش آموزان آماده كنند.
اين مدرس سمناني دانشگاه آزاد با اشاره به معضل روز افزون چاقي در جامعه به ويژه در بين كودكان و نوجوانان تصريح كرد : بايد نظير طرح حياط پويا را براي همه افراد جامعه در نظر گرفته شود.
وي با هدف بررسي معضل چاقي در بين دانش آموزان ، انجام كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي را درفرايند اجراي طرح حياط پويا از سوي آموزش و پرورش را ضروري مي داند.
رسوليدر عين حال يادآور شد : برايندها نشان مي دهد كه در جامعه شاد و با نشاط در آن زندگي و خلاقيت و پويايي جريان دارد و اين گونه جوامع تمدن ساز خواهد شد.
نهادينه كردن ورزش‌ در سنين پايه ، حلقه گمشده ورزش كشور است و اجراي طرح هايي نظير حياط پويا ، از زنگ هاي تفريح و ورزش به جاي ساعت هايي براي دويدن هاي بيهوده و حتي كلاس جبراني براي دروس نظري ، ساعاتي براي جبران ناهنجاري هاي بدني نظير چاقي، كشف استعدادها و جهت دهي به علاقمندي هاي جسماني دانش آموز مي سازد.
7340/6026/