۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۵۳
کد خبر: 82079497
T T
۰ نفر

توقع هگمتانه براي جهاني شدن

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۵۳
کد خبر: 82079497
توقع هگمتانه براي جهاني شدن

همدان - ايرنا - در حالي كه مديريت ارشد استان همدان و اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي براي ثبت تپه باستاني هگمتانه مصمم شده اند، اما برخي طرح هاي توسعه شهري در پيرامون اين محوطه باستاني، ثبت جهاني آن را با اما و اگر مواجه مي كند.

اين نظريه را معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي استان همدان مطرح مي كند و معتقد است كه هويت و ساختار آثار تاريخي در هر شهري بايد به هر وسيله حفظ شود چرا كه اين آثار بخشي از هويت هاي اين مرز و بوم است و نگاه بخش خصوصي و دولتي بايد بر حفظ اين آثار باشد.
بهرام توتونچي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با وجود ظرفيت غني اين آثار و بناهاي شگرف، مي توانيم ساختار فرهنگي خود را به رخ جهانيان بكشانيم و اين پيشينه ارزشمند را به نسل آينده انتقال داد.
وي با اشاره به اينكه جمعي از هنرمندان و روزنامه نگاران به تازگي در نامه اي به مسئولان استان، گلايه خود را مبني بر ايجاد ' پارك سوار خودرو ' در محوطه تاريخي هگمتانه از متوليان شهرداري همدان اعلام كرده بودند، تصريح كرد: ميراث فرهنگي و گردشگري نقطه نظر موافقي با دغدغه تهيه كنندگان اين نامه دارد و اين توقع و تفكر را تاييد مي كند.
معاون ميراث فرهنگي همدان ادامه داد: دغدغه حفظ آثار تاريخي تفكر و زبان مشتركي است كه از سوي جمعي از هنرمندان، نويسندگان و روزنامه نگاران مطرح و در اين راستا مكاتبه اي با شهرداري همدان انجام شده است.
وي با اشاره به اينكه طرح ايجاد ايستگاه اتوبوس ( پارك سوار ) در موقعيت مكاني تپه هگمتانه، آثار مخربي را براي اين اثر بزرگ تاريخي به دنبال خواهد داشت، افزود: در مكاتبه با شهرداري اين اداره كل نگراني خود را به اينكه اين محل به ايستگاه اتوبوس تبديل شده و پايانه يا پارك سوار نيست، اعلام داشته است.
توتونچي ادامه داد: تردد اتوبوسها در اين منطقه موجب آلودگي محيطي شده و به ساختار هگمتانه ضربه مي زند و اين موضوع نمره منفي در روند ثبت جهاني اين اثر خواهد داشت كه نتواند امتياز و نمره قابل قبولي از داوران براي ثبت جهاني در يونسكو دريافت كند.
وي تصريح كرد: اين اداره كل نظريه خود را به شهرداري و شورا اعلام كرده اما شهرداري تاكنون پاسخي نداده است.
معاون ميراث فرهنگي ، گردشگري و صنايع دستي همدان همچنين با اشاره به اينكه زورخانه قديمي ' همه كسي ' يكي از قديمترين زورخانه هاي همدان است ادامه داد: اين زورخانه در كوچه اي تنگ و باريك قرار دارد كه شهرداري همدان قصد داشت با تعريض اين كوچه و احداث دسترسي مناسب براي شهروندان پل بزند و خيابان شهدا را به خيابان پشتي كه « سرگذر » ناميده مي‌شود، وصل كند.
توتونچي تصريح كرد: شهرداري به منظور حفظ اين اثر فرهنگي و ورزشي، براي راه تردد شهروندان تغيير رويه داد تا دسترسي را از پل چالگي براي تسهيل عبور عابر پياده فراهم كند.
وي همچنين با اشاره به تخريب برخي بناهاي تاريخي كه مالك خصوصي دارند نيز گفت: مالكان عمارت جواهري كه توسط مالكان تخريب شده است راضي به ثبت اثر نبودند.
وي افزود: تلاش هاي زيادي انجام شد كه بناي عمارت جواهري آزاد شود و در مالكيت شهرداري قرار گيرد اما به دليل محدوديتهاي ملكي و بالا بودن ارزش آن ، توان مالي آزاد سازي براي شهرداري نبود و مالكان آن را براي كاربري مورد نظر خود تخريب كردند.
وي همچنين درباره عمارت بديع الحكما شهر همدان نيز توضيح داد و گفت: اين عمارت در فهرست آثار ملي قرار گرفته و در قطعه باغي 2 هزار متري واقع است كه تخريب نشده و اكنون نيز مورد استفاده يكي از نهادها است.
شهردار منطقه سه شهر همدان گفت: طرح پايانه و ايستگاه اتوبوس در حاشيه تپه باستاني هگمتانه براساس نظريه شهرداري ستاد، بررسي و تصويب شده است.
رحيم الوندي با بيان اينكه شهرداري منطقه سه فقط به عنوان مجري در راستاي بهسازي، جدول گذاري و آسفالت منطقه اقداماتي انجام داده است ، توضيح ديگري ارايه نداد.
پيگيري خبرنگار ايرنا براي دريافت توضيح بيشتر مسئولان شهرداري همدان در اين باره بي نتيجه ماند.
مطالعات اوليه ثبت جهاني تپه باستاني هگمتانه در يونسكو انجام شده است. اين تپه با قدمتي سه هزار ساله به دوران مادها برمي‌گردد كه شهري زيرزميني را در دل خود جاي داده است.
مساحت اين تپه حدود 30 هكتار است كه در قسمت شمالي و در بافت قديمي شهر همدان و در انتهاي خيابان اكباتان قرار دارد.
هگمتانه به معني محل تجمع بوده و در منابع باستاني نام آن به صورت هگمتانه، اكباتان، امدانه و همدان ثبت شده كه اين محوطه باستاني در سال 1310 به شماره 28 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
اين محوطه باستاني با توجه به اشاره‌هاي تاريخي و برداشت‌هاي اوليه باستان‌شناسان و پژوهشگران به عنوان هگمتانه باستاني و دربرگيرنده آثار دوران تاريخي بويژه دوره ماد، هخامنشي و اشكاني معرفي شده است.
7523/6993