۴ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۳۱
کد خبر: 82085937
T T
۰ نفر
عقاب طلایی زخمی پس از مداوا به دامن طبیعت بانه بازگشت

سنندج- ایرنا- یك عقاب طلایی زخمی پس از مداوا توسط دامپزشكی بانه در طبیعت این شهرستان رهاسازی شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی محیط زیست كردستان، محمد دلسوز میرزایی رئیس اداره محیط زیست شهرستان بانه در این مورد گفت: در پی گزارش افراد محلی مبنی بر زخمی شدن یك قطعه عقاب طلایی، ماموران اجرایی این واحد با مراجعه به محل، عقاب طلایی زخمی را جهت درمان به اداره دامپزشكی بانه منتقل كردند.
وی اظهار كرد: پس از مداوا ، عقاب طلایی در طبیعت زیبای بانه رهاسازی شد.
وی گفت: همچنین هفته گذشته نیز یك كبك در اسارت توسط یكی از دوستداران طبیعت بانه ای رهاسازی شد.
در شهرستان بانه به دلیل حضور انجمن سبز پاژین این شهر و همكاری اداره محیط زیست، بارها شاهد درمان و رهاسازی كبك یا پرندگان زخمی بعد از درمان بوده ایم.
چند سالی است در استان كردستان شكارچیان با ابراز ندامت از شكار، ابزار و آلات شكار خود را از بین می برند و پرندگان در قفس را رها می كنند.
یك زوج جوان و تحصیلكرده مریوانی به نام 'شادمان كامران' و 'نگین فتاحی' علاوه بر شغل اصلی خود كه در یك كارواش اجاره ای كار می كنند نیز از حیوانات و پرندگان زخمی نیز پرستاری كرده و بعد از درمان، آنها را در طبیعت رها سازی می كنند.
انها تا كنون جانوران و پرندگان زیادی را مداوا و رها سازی كرده اند و در حال حاضر نیز از یك سگ، یك شاهین، دو عقاب، سه سنجاب، یك كبك، دو كبوتر و دو اردك در خانه و محل كار خود مراقبت و پرستاری می كنند.
بانه در 242 كیلومتری غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
كوه های پوشیده از جنگل و تنوع گونه های مختلف گیاهی این شهر موجب شده تا شهرستان بانه یكی از مكان های مناسب برای گونه های جانوری باشد.
80 درصد از 70 هزار هكتار جنگل های بانه را درختان جنگلی از گونه های بلوط ( بلوط ایرانی و مازوج) تشكیل داده است.
در گذشته انواع حیوانات وحشی از قبیل گرگ، خرس، گراز، خرگوش، روباه، كفتار، سگ آبی، بز و گوسفند كوهی به وفور در منطقه یافت می شدند كه به علت ازدیاد جمعیت و شكار بی رویه این حیوانات و همچنین جنگ تحمیلی تعداد آنها بسیار كم و انگشت شمار شده است.
1904/6108