۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۱۵
کد خبر: 82086997
T T
۰ نفر
فعالیت 28 هزارمتخصص درستاد توسعه فناوری نانو/گلایه رییس ستاد ازخرید محصولات مشابه خارجی

تهران - ایرنا - دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به فعالیت بیش از 28 هزار متخصص نانو در سطح كارشناسی ارشد به بالا گفت: متاسفانه برخی از دستگاه های دولتی علی رغم وجود محصولات با فناوری بالا در زمینه نانو اقدام به خرید محصولات مشابه داخلی از خارج كشور می كنند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر سعید سركار روز سه شنبه در آیین جشنواره برترین رسانه های فناوری نانو با اشاره به اینكه گسترش فناوری های نوین در بخش نانو بین مردم و ترویج آن در بین دانشگاهیان ، صنعتگران و فناوران همواره از برنامه های اولیه ستاد بوده، افزود: خوشبختانه سند 10 ساله اول نانو را پشت سر گذاشته ایم و در این سند تمركز بر توسعه علمی و فناوری بوده و از ابتدای كار به تمام حلقه های ایده تا بازار توجه خاص شده است.
وی بیان كرد: در سند چشم انداز اول در تمام زمینه ها نیاز به آماده كردن زیر ساخت ها دیده شد و با توجه به شرایط آن زمان جایگاه كشور برای توسعه علم و فناوری و ایده تا بازار فراهم نبود و در این زمینه كارهای آموزشی و تربیت نیروی انسانی و كارهای تحقیقاتی از سوی ستاد نانو در دستور كار قرار گرفت.
سركار ادامه داد: بیش از 50 درصد فعالیت ستاد نانو در راستای فراهم سازی شرایط مطلوب برای توسعه این تكنولوژی صرف شد به طوری كه اكنون در پایان برنامه 10 ساله اول در زمینه توسعه نیروی انسانی جزء پنج كشور برتر دنیا قرار داریم.
وی گفت: در حال حاضر 28 هزار متخصص نانو در سطح كارشناسی ارشد به بالا زیر نظر این ستاد فعال هستند.
سركار با اشاره به اینكه در ابتدای فعالیت ستاد كمتر از انگشتان دست اساتید با فناوری نانو در كشور آشنا بودند، یادآور شد: جایگاه امروز ایران در فناوری نانو نتیجه همگرایی و هم سویی دستگاه های متولی در كشور است و اگر همدلی وجود داشته باشد می توانیم در همه عرصه ها همچون نانو بدرخشیم.
وی گفت: در رتبه علمی نانو در حال حاضر ایران جایگاه ششم دنیا را به لحاظ كمی و كیفی مقالات در دنیا دارد ، بدون بنیه علمی در توسعه فناوری رشد نخواهیم داشت و اگر بنیه علمی نداشته باشیم در آینده كپی كار خواهیم شد.

** پشت سر گذاشتن ژاپن و دستیابی به جایگاه ششم دنیا در حوزه فناوری نانو
دبیر ستاد فناوری نانو گفت: امسال خوشبختانه توانستیم ژاپن را پشت سر گذاشته و بعد از كشورهایی چون آمریكا ، هند ، كره جنوبی و آلمان در جایگاه ششم دنیا قرار گیریم.
سركار یادآور شد: در حال حاضر ایران در زمینه علمی در حوزه نانو پیشرفت خوبی داشته و توانسته الگویی برای توسعه و پیشرفت ارائه دهد ، در ستاد نانو توانسته ایم الگویی متناسب با توانمندی ها ، زیرساخت اجتماعی و فرهنگی كشور تدوین كنیم و با توجه به سرمایه های انسانی بر روی آن برنامه ریزی كنیم.

** تخصیص كم بودجه به فناوری نانو در مقایسه با دیگر كشورها
سركار با اشاره به اینكه در حال حاضر در فناوری نانو از دامنه كوه بالارفته ایم و در مرحله قله نوردی هستیم، افزود: كشور آمریكا سالانه بیش از دو میلیارد دلار و كشور ژاپن بیش از 1.5 میلیارد دلار در زمینه فناوری نانو سرمایه گذاری می كنند در حالی كه سرمایه ستاد نانو تنها 60 میلیون تومان معادل 20 میلیون دلار است و این بودجه قابل مقایسه با بودجه دیگر كشورها نیست.
وی بیان كرد : در حال حاضر بیش از 160 شركت فناور در حوزه نانو در كشور فعال و 320 محصول مبتنی بر نانو در بازار داریم .

** تمركز در تبدیل فناوری به محصول و رسوخ فناوری نانو در صنایع در برنامه 10 سال دوم نانو
سركار یادآور شد: از ابتدای تاسیس ستاد هدف ارتقاء كیفیت زندگی مردم و توسعه ثروت بیان شده و در حال حاضر در برنامه 10 ساله دوم نانو تولید محصول مبتنی بر فناوری و تجاری سازی محصول در نظر گرفته شده است.

** تولید 130 قلم تجهیزات حوزه نانو در كشور
سركار ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر تجیهزات پیشرفته در حوزه نانو مبتنی بر توانمندی های داخلی تولید می شود و بیشتر دانشگاه ها و پژوهشگاه ها از این تولیدات استفاده می كنند.
وی گفت: شرایط پسابرجام شرایط مطلوبی را برای ورود محصولات نانویی به بازارهای جهانی را فراهم كرده ، در یك ماه گذشته توانسته ایم یك دستگاه صنعتی در زمینه نانوالیاف به كره جنوبی صادر كنیم ، همچنین در حال حاضر محصولات ایرانی به كشورهای استرالیا و چین نیز صادر می شود.
سركار بیان كرد: متاسفانه در شرایطی كه محصولاتی با كیفیت و آخرین فناوری های روز دنیا در ایران تولید می شود ، برخی از تجهیزات توسط مدیران دستگاه های دولتی خریداری و به كشور وارد می شود.
وی با اشاره به فرموده رهبری مبنی بر اینكه خرید محصول مشابه ایرانی حرام است ، گفت: متاسفانه برخی از مدیران دستگاه های دولتی اقدام به خرید وارد كردن محصول مشابه ایرانی می كنند ، در صورتی كه خرید این محصولات به منافع ملی كشور آسیب می زند و این اقدام بر خلاف جریان اقتصاد مقاومتی در كشور است .
سركار افزود: این عمل به متخصص ایرانی و به مردم ایران ظلم است و باید رسانه ها در این زمینه وارد شوند و جلوی اقدام این مسوولان را با انتشار اخبار خود بگیرند.
سركار یادآور شد: متاسفانه یك واحد پتروشیمی كه مدت یك سال از محصولی در زمینه نانو كاتالیست ها به مدت یك سال استفاده كرده و با پرداخت 30 درصد پیش پرداخت به شركت ایرانی اقدام به خرید دوم خود از این محصول كرده ، اما متاسفانه با تغییر مدیریت ، مدیر جدید اقدام با بازگرداندن محصول ایرانی و خرید مشابه خارجی كرده است كه این كار ظلم در حق متخصص ایرانی و نیز فعالیت شركت های دانش بنیان در این زمینه است.
دراین جشنواره خبرگزاری ایرنا برای دو دوره ( سال های 93 و 94) به عنوان خبرگزاری برتر در زمینه فناوری نانو معرفی شد.
علمی **9340**1540**1440
۰ نفر