۵ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۱۳
کد خبر: 82087331
T T
۰ نفر
ایران در تولید مقالات علمی رتبه نخست منطقه را دارد

اردبیل - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از رتبه نخست ایران در تولید مقالات علمی و ارجاع به آنها در منطقه خبر داد.

به گزارش ایرنا، وحید احمدی سه شنبه شب در نشست خبری در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: از نظر رنكینگ دانشگاه ها 14 دانشگاه كشورمان جزو برترین دانشگاه های جهان شناخته شده و سهم ایران در تولید مقالات علمی برتر جهان از سال 2011 تا 2015 سه برابر شده است.
وی افزود: ایران در فناوری نانو نیز از رتبه نهم جهان در سال 2011 به رتبه هفتم در سال 2014 دست یافته و از نظر علوم مربوط به سلول های بنیادی نیز در دوره یاد شده از رتبه 18 به 13 ارتقا یافته است.
وی اظهار كرد: كشور ما در مهندسی شیمی پیشرفت قابل توجهی دارد و در سال 2015 از حیث شتاب علمی، رتبه چهارم جهان را احراز كرده است.
احمدی با اشاره به برحی اقدام ها در حوزه پژوهش بیان كرد: ساماندهی مراكز آزمایشگاهی از اقدام های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است وبا ایجاد شبكه آزمایشگاهی در كشور حدود 130 آزمایشگاه دانشگاهی با هدف استفاده بهینه از تجهیزات و مدیریت علمی و منطبق با اقتصادمقاومتی ساماندهی شده است.
او تداوم ساماندهی مراكز آزمایشگاهی، تدوین نظام نوین آزمایشگاهی با تاكید بر فعالیت بخش خصوصی، تدوین برنامه راهبردی و ماموریت گرایی دانشگاه ها، تعامل بین پارك های علم و فناوری و تجاری سازی فناوری ها و بررسی و احصاء الگوهای دانشگاهی پژوهش محور و كارآفرین را از برنامه های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم در سال جاری برشمرد.

** پژوهش و تحقیق بودجه مناسبی ندارد
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: پژوهش و تحقیق از نظر بودجه وضعیت خوبی ندارد و قرار بود در سال گذشته سه درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص یابد اما كمتر از 47 صدم درصد تامین شد.
احمدی افزود: در سال جاری امیدواریم با تمهیداتی كه دولت اندیشیده است بودجه این بخش از 47 صدم درصد تولید ناخالص ملی به یك درصد افزایش یابد.
وی اظهار كرد: كمبود تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه های كشور از چالش های ماست كه از 10 یا 13 سال قبل ارز متمركزی برای ورود تجهیزات آزمایشگاهی از خارج تامین نشده است و خرید های ارزی قابل توجهی نداشته ایم.
وی بیان كرد: امسال مبلغی در بودجه كل كشور برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی لحاظ شده بود كه در مجلس حذف شد و تلاش می كنیم از روش های دیگر آن را جبران كنیم.

** چهار هزار شركت و هسته فناور در كشور فعال است
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از فعالیت چهار هزار شركت و هسته فناور در كشور خبر داد.
احمدی گفت: كشور ما در تبدیل ایده به ارزش افزوده، جوان است و پارك های علم و فناوری ما بیش از 10 یا 12 سال عمر ندارند.
وی افزود: در ایران 38 پارك علم و فناوری و 167 مركز رشد داشگاهی فعال است و در حدود 30 هزار نفر فناور در مراكز رشد و پارك های علم و فناوری مشغول فعالیت هستند.
وی اظهار كرد: با توجه به تاكیدهای مقام معظم رهبری و توجه دولت به توسعه شركت ها و مشاغل دانش بنیان برای شتاب علمی و عملی و گذر از ایده به تولید و ارزش افزوده در كشور تلاش می كنیم.

** 85 میلیون دلار محصول فناوری در نیمسال گذشته صادر شده است
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، ارزش محصولات صادر شده از بخش پژوهش و فناوری كشور در نیمسال گذشته را 85 میلیون دلار اعلام كرد.
احمدی گفت: در سال گذشته بودجه پارك های علم و فناوری كشور حدود هزار و 200 میلیارد ریال اما گردش مالی آنها بالغ بر 18هزار میلیارد ریال بوده است و این نشانگر شتاب در كشور برای تبدیل ایده به ارزش افزوده است.
وی افزود: فروش حاصل از فناوری در كشور در سال 92 حدود 50 میلیارد ریال و در سال 93 در حدود 250 میلیارد ریال بوده و در سال گذشته به 420 میلیارد ریال افزایش یافته است.

** تخلف های پژوهشی و خرید پایان نامه پیگرد قانونی دارد
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: آئین نامه مقابله با تخلف های پژوهشی و خرید و فروش پایان نامه های دانشگاهی در سال گذشته تدوین و ابلاغ شده است و با متخلفان برخورد می شود.
احمدی افزود: در سال های گذشته برای جلوگیری از این تخلف ها در حوزه استاد و دانشجو، هیات انضباطی فعال بود اما ساز و كار قوی و بازدارنده نداشت كه با انجام كار حقوقی و مدیریتی لازم و با اجرای آئین نامه مربوطه با آن تخلف ها برخورد می شود.
وی اظهار كرد: برای برخورد با تخلف یادشده از ناحیه شركت های خارج از حوزه دانشگاه، خلا قانونی وجود داشت كه لایحه آن تنظیم و در دولت تصویب شد و امید می رود در مجلس جدید مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
وی بیان كرد: تلاش می شود تا مالكیت فكری افراد بر پژوهش ها، مقاله ها و پایان نامه ها حفظ شود و صاحبان ایده و فكر برای تولید محصول های خود ترغیب شوند.

** كارگروه اقتصاد مقاومتی وزارت علوم فعال است
معاون پژوهش و فناوری وزرت علوم، تحقیقات و فناوری از فعال شدن كارگروه های قوی و گسترده برای تدوین برنامه های اقتصاد مقاومتی در این معاونت خبر داد.
احمدی گفت: با تلاش این كارگروه ها ابتدا هفت طرح كلی اقتصادمقاومتی برای اجرا در مراكز علمی تدوین و سپس این طرح ها در چهار طرح ملی جمع بندی شد.
وی افزود: این طرح ها به طور كلی برای توسعه دانشگاه های كارآفرین، مهارت افزایی و ارتقا كیفیت مراكز علمی هدفگذاری شده است.

** اجلاس معاونین پژوهش و فناوری مراكز علمی هرسال دوبار برگزار می شود
احمدی گفت: اجلاس معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه ها، مراكز علمی و پارك های علم و فناوری كشور هر سال در آذر و اوایل خردادماه برگزار می شود و استان اردبیل میزبان چهل و نهمین دوره این اجلاس است.
وی افزود: این اجلاس با هدف بررسی وضعیت استان ها از نظر پژوهش و فناوری و شناسایی چالش های پیش روی توسعه آنها برگزار می شود و تاكنون در ده منطقه آموزش عالی كشور به طور دوره ای برگزار شده است.
وی اظهار كرد: شهرهایی كه تاكنون اجلاس یادشده در آنها برگزار نشده است برای میزبانی این رویداد علمی در الویت هستند.
احمدی مالیات را مشكل مهم دانشگاه ها دانست و از تبادل نظر با مسوولان امر برای رفع آن خبر داد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تشویق مولف ها، اعطای وام دانشجویی، ایجاد فرصت های مطالعاتی برای دانشجویان مقطع دكتری، توسعه مراكز رشد، برگزاری المپیاد كسب و كار دانشجویی با هدف حمایت از دانشجویان نوآور، جشنواره ایده های برتر و تمهید مقدمه برای حضور در جشنواره های بین المللی را از راهكارهای درحال اجرا برای حمایت از پژوهشگران و محققان اعلام كرد.
/6016/7124