به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی زاده روز چهارشنبه در جلسه مدیران و مسئولان سوادآموزی شهرستان های مختلف استان گلستان در گنبدكاووس با بیان اینكه قالب خاصی برای مكان این مراكز وجود ندارد، گفت: اولویت برای راه اندازی این مراكز، مدارس هستند ولی می تواند در مساجد و یا مكان هایی كه از فضای مناسب برخوردار باشند به صورت استیجاری هم استفاده شود.
وی با تشریح تجربه موفق فعالیت مراكز یادگیری محلی در كشورهای مختلف از جمله تایلند، چین و بنگلادش، خاطرنشان كرد: راه توسعه جوامع از مسیر این مراكز و گسترش فعالیت آنها می گذرد.
وی به تاریخچه فعالیت مراكز یادگیری محلی در كشورمان نیز اشاره كرد و گفت: در سال 69 برای نخستین بار فعالیت این مراكز با حمایت سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسكو) در دو استان ایلام و فارس به صورت آزمایشی آغاز شد كه تجربه بسیار موفقی بود و با گسترش آن، به 1500مركز در سطح كشور رسید.
مهدی زاده خاطرنشان كرد: این مراكز به دلیل كمبود اعتبار و نیز پیش بینی نشدن آن در مقررات و ساختار اداری، در سال 83 تعطیل شدند و از سال گذشته با مصوبه دولت، موظف به راه اندازی مجدد آن در كشور شدیم.
وی گفت: راه اندازی مجدد مراكز یادگیری محلی در كشور از اواخر سال گذشته آغاز و پارسال 82 مركز در مناطق مختلف كشور راه اندازی شد و امسال نیز راه اندازی 500 مركز در دستور كار است كه در صورت وجوداستقبال تا یك هزار مركز نیز قابل افزایش است.
معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی كشور افزود: اعتبارات راه اندازی این مراكز در قالب اعتبارات سوادآموزی دیده شده و در سه قالب مدیریت دولتی با مدیریت نیروهای رسمی آموزش و پروش، مشاركتی با مشاركت و همكاری دستگاه های دیگری همچون فنی و حرفه ای و بهزیستی و مردمی با پرداخت هزینه های اداره این مراكز به سازمان های مردم نهاد قابل راه اندازی است.
مهدی زاده تصریح كرد: رویكرد فعالیت این مراكز، مشاركت هرچه بیشتر مردم در اداره آنها و سوق دادن آن به سمت استقلال مالی و اجرایی از دولت و در نهایت واگذاری آنها به مردم است.
معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی، وظیفه این سازمان را هماهنگی و حمایت از راه اندازی مراكز یادگیری محلی اعلام و تصریح كرد: مدیریت مردمی، تنوع در آموزش و توجه به نیازهای مخاطبین از جمله ویژگی های این مراكز است.
وی افزود: پارسال در پنج استان كشور آموزش كاربرد كامپیوتر (ICDL) به 500 نفر در مراكز یادگیری محلی ارائه شد كه در سه استان بسیار موفق بود و بعد مسافت و انتخاب مكان نامناسب برای ارائه آموزش ها از دلایل عدم موفقیت این آموزش ها در دو استان دیگر بود.
مهدی زاده گفت: در حال حاضر اصل بر پذیرش بی سوادان و كم سوادان در مقطع پایینتر از پنجم ابتدایی در این مراكز است و حداقل ظرفیت مورد نیاز برای راه اندازی یك مركز یادگیری محلی 70 نفر پیش بینی شده است.
در این نشست معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش استان گلستان هم در سخنانی گفت: سهمیه در نظر گرفته شده برای سوادآموزی به بیسوادان استان در سالجاری 10 هزار و 500نفر است كه سهمیه هر شهرستان به تفكیك در سه دوره سوادآموزی ، تحكیم و انتقال مشخص شده است.
ستاربردی فجوری با بیان اینكه برنامه ریزی لازم برای تحقق صد درصدی سهمیه در نظر گرفته شده، به عمل آمده است، خاطرنشان كرد: فعال كردن شورای پشتیبانی سودآموزی شهرستان ها و استان و توانمندسای نیروی انسانی دو رویكرد جدیدی است كه در حوزه سوادآموزی در استان گلستان در پیش گرفته شده است.
وی با اشاره به اهمیت مراكز یادگیری محلی در توانمندسازی آحاد جامعه به ویژه بیسوادان و كم سوادن، گفت: آموزش سواد پایه، مهارت های زندگی، حقوق شهروندی و فعالیت های فرهنگی، اعتقادی و دینی از جمله كاركردهای این مراكز می تواند باشد كه با استفاده از ظرفیت دستگاه های دیگر همچون بهداشت و درمان ، بهزیستی و فنی و حرفه ای می توان آنها را محقق كرد.
در ادامه این نشست، جلسه مدیران مراكز یادگیری محلی، شوراهای اسلامی و دهیاران منتخب شهرستان های استان گلستان نیز به منظور تشریح رئوس فعالیت ها و برنامه های كاری این مراكز با حضور معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی كشور برگزار شد.
1860
گنبدكاووس - ایرنا - معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی كشور از راه اندازی 500مركز یادگیری محلی در مناطق مختلف كشور در سالجاری خبر داد و گفت: در این مراكز علاوه بر سوادآموزی، مهارت های زندگی، آموزش های پایه و آموزش هایی كه در جهت بهبود زندگی و شغل افراد باشد، ارائه می شود.