۸ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۵۰
کد خبر: 82090634
T T
۰ نفر
خرماي پيارم و نارنگي سياهوي هرمزگان ثبت ملي مي شود

بندرعباس - ايرنا - مديركل دفتر مالكيت صنعتي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خرماي پيارم و نارنگي سياهوي هرمزگان كه از محصولات مهم كشور به شمار مي روند، پس از كارشناسي هاي لازم ثبت ملي مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، جمعه شب سيدمهدي ميرصالحي در نشست ثبت جغرافياي ملي و بين المللي خرماي پيارم و نارنگي سياهوي هرمزگان در بندرعباس اظهار داشت: ميزان توليد، سطح زيركشت، ميزان صادرات، اشتغالزايي و منطقه كشت از مهمترين معيارهاي ثبت ملي و بين المللي محصولات كشاورزي به خصوص خرماي پيارم و نارنگي هرمزگان است.
وي افزود: ثبت ملي و بين المللي اين دو محصول مهم هرمزگان براي افزايش و انحصاري كردن صادرات آن و افزايش ارزآوري در دستور كار اين وزارتخانه است.
ميرصالحي خاطرنشان كرد: در تلاش هستيم تا پس از ثبت اين دو محصول در كشور، خرماي پيارم به نام شهرستان حاجي آباد و نارنگي به نام دهستان سياهوي هرمزگان در سطح بين المللي ثبت شود.
اين مقام مسئول تصريح كرد: ارسال پرونده خرماي چهار استان كشور از جمله سيستان و بلوچستان ، بوشهر ، كرمان و هرمزگان براي ثبت بين المللي از مهمترين برنامه هاي اين دفتر در سال 95 است.
مديركل دفتر مالكيت صنعتي وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: انحصار در صادرات محصول و كالاي ثبت شده، افزايش ارزش افزوده محصول و حفظ حريم كالا به نام منطقه ثبت شده از مهمترين مزايايي ثبت بين المللي محصولات است.
خرماي پيارم هرمزگان با سطح زيركشت 2 هزار و 500 هكتار از مهمترين ارقام صادراتي خرماي كشور است.
شهرستان حاجي آباد در استان هرمزگان كه در 175 كيلومتري شمال بندرعباس مركز اين استان قرار گرفته، به علت داشتن آب و هواي گرم و خشك تنها منطقه كشت پيارم در ايران است.
اين خرما به صورت تازه و يا فرآورده هاي آن به كشورهاي اروپايي، ژاپن و حاشيه خليج فارس صادر مي شود.
از ابتداي سالجاري تا پايان ارديبهشت ماه 460 تن خرماي پيارم حاجي آباد به خارج از كشور صادر شد كه در همسنجي با سال گذشته 12 درصد افزايش داشته است.
پيارم مرغوب ترين و گران ترين خرماي جهان است كه به خرماي شكلاتي معروف بوده و به علت خشك بودن و قابليت نگهداري طولاني مدت طرفداران زيادي در بازارهاي داخلي و خارجي دارد.
از دو هزار و 500 هكتار نخلستان‌هاي پيارم در حاجي آباد 70 درصد آن معادل 6 هزار تن در سال به امارات متحده عربي ، ايتاليا ، اسپانيا ، فرانسه ، روسيه ، ارمنستان ، تاجكستان و آسياي مركزي صادر مي شود.
استان هرمزگان با برداشت سالانه 148 هزار تن خرما از 38 هزار هكتار، مقام چهارم توليد و مقام سوم سطح زير كشت را دارد.
دهستان سياهو نيز در 75 كيلومتري شمال بندرعباس با دارابودن آب و هوايي مناسب بهترين منطقه براي كشت نارنگي به شمار مي رود و نارنگي آن از شهرت بالايي برخوردار است.
سطح زيركشت نارنگي در هرمزگان هفت هزار هكتار با توليد سالانه 60 هزار تن است.
7198/ 6048