دانشگاه‌ها با گفتمان‌سازی به کمک مردم بروند

۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۵۷
کد خبر: 83540604
دانشگاه‌ها با گفتمان‌سازی به کمک مردم بروند

بندرعباس- ایرنا- دانشگاه‌ها باید با گفتمان سازی و ورود به همه حوزه‌های جامعه به کمک مردم برود و با اجرای نقش‌های مهم پژوهشی و علمی به دنبال توسعه همه جانبه باشند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان روز یکشنبه در بازدید از بخش‌های علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاجی آباد اظهارداشت: باید ظرفیت‌های این شهرستان در بخش‌های کشاورزی و صنعت نخیلات به درستی شناسایی شوند.

وی افزود: بخش‌دانشگاهی با سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها می‌توان خدمات ماندگاری را به مردم این شهرستان و استان هرمزگان ارائه داد.

احسان کامرانی همچنین خواستار فعالیت‌های علمی و فرهنگی بیشتری از سوی دانشگاهیان در شهرستان حاجی‌آباد شد.

وی در بازدید از مزرعه آموزشی و تحقیقاتی پیارم دانشگاه آزاد حاجی‌آباد، افزود: در کنار توسعه این مزرعه با راه اندازی یک پژوهشکده خرمای پیارم، می‌توان ضمن آموزش‌های علمی به باغداران از فعالیت‌های تحقیقاتی درخت نخل نیز بهره بیشتری برد.

دبیرهیات امنای دانشگاه آزاد هرمزگان با اشاره به برگزاری «جشن نارنگی» از دیگر محصولات مهم باغی در حاجی‌آباد ابرازداشت: نارنگی بعد از کشت خرما بیش‌ترین محصول زیرکشت و با کیفیت‌ترین محصول این است که باید در این حوزه نیز با توسعه مراکز تحقیقاتی راه توسعه را هموار کرد.

در حاشیه بازدید رییس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان از بخش‌های مختلف دانشگاه آزاد حاجی‌آباد، عملیات ساخت مجموعه آموزشی فرهنگی سما حاجی‌آباد نیز آغاز شد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاجی آباد در این رابطه گفت: مدرسه‌های سما در حاجی آباد از سال ۹۷ با جذب ۳۰ دانش آموز کار خود را آغاز کرد و هم اکنون دارای ۱۳۰ دانش آموز پسر در مقاطع اول تا سوم دبستان است.

محمد حیدری نارمندی افزود: به دلیل استقبال مردم از این مدرسه‌ها، ۲۰ هزار متر مربع زمین به توسعه آن اختصاص یافته است.

وی بیان داشت: در مرحله نخست این مجتمع، ۳۸۵ مترمربع برای ساخت مدرسه دخترانه نیز اختصاص یافت که امیدواریم با کمک خیران این مجتمع نیز تا سال ۹۹ به بهره داری برسد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاجی آباد هم‌چنین از توسعه مزرعه آموزشی و تحقیقاتی خرمای پیارم این واحد دانشگاهی خبر داد و افزود: ۱۰ هکتار از ۳۰ هکتار مزرعه آموزشی به کشت خرمای پیارم اختصاص دارد.

محمد حیدری نارمندی افزود: یکهزار نفر(اصله) پیارم دیگر نیز به زودی به این مزرعه افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: این مرکز دارای یک چاه آب با دبی ۲۰ لیتر آب در ثانیه است که برای آبیاری ۳۰ هکتار مزرعه کافی است که با آبیاری قطره‌ای این میزان مصرف را نیز می‌توان کاهش داد.

شهرستان حاجی‌آباد شمالی‌ترین شهر استان هرمزگان و در نزدیکی استان کرمان واقع شده است که به دلیل نزدیکی به استان کرمان نسبت به بقیه شهرهای هرمزگان دوره گرمای آن کمتر است.

حاجی آباد یکی از شهرستان های خوش آب و هوای هرمزگان در محور ترانزیتی بندرعباس به سیرجان واقع شده و  در فاصله ۱۶۵کیلومتری شمال بندرعباس و در کنار جاده بندر به سیرجان با یکهزار و ۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا در شمال هرمزگان قرار دارد.
این شهرستان از شمال به شهرستان سیرجان(استان کرمان)، از شرق بخش وکیل آباد (استان کرمان)، از غرب به شهرستان داراب(استان فارس) و از جنوب به بخش فین (شهرستان بندرعباس) محدود می شود و از اهمیت جغرافیایی و ترانزیتی فراوانی برخوردار است.

حاجی‌آباد دارای تابستان های گرم و خشک و زمستان های به نسبت سرد است و اطراف شهر حاجی‌آباد به عنوان مرکز این شهرستان را کوه احاطه کرده است.
ارتفاع شهر حاجی‌آباد طبق منابع سازمان هواشناسی کشور ۹۳۱،۲ متر از سطح دریاست.
این شهرستان به دلیل شرایط آب و هوایی خاص خود در حال حاضر در تولید میوه‌های تابستانی اعم از خربزه، هندوانه، هلو، زردآلو، انگور یاقوتی و خرما بسیار مستعد و پر رونق است.
شهرستان حاجی آباد ۳۱ هزار و ۱۸۹ هکتار زمین های زیر کشت دارد که ۲۱ هزار و ۲۳۸ هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی شامل ۴ هزار و ۸۲۴ هکتار مرکبات، ۵۰ هزار و ۵۲ هکتار کشت نخل و ۸۰ هکتار نیز کشت گلخانه ای است.
در این شهرستان هم چنین ۲۴ هزار و ۷۰۰ نفر در زمینه‌های کشاورزی و گرایش های آن شامل ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش زراعت، باغبانی و صنایع مشغول به کار هستند.
محصولات باغی این شهرستان شامل خرما، لیموترش، نارنگی، پرتقال، انجیر، طالبی، زیتون، انگور، لیمو شیرین و اغلب درختان منطقه‌های سردسیری و گرمسیری است.
محصولات لیموترش، نارنگی و لیموشیرین مناطق فارغان، احمدی، سیاهک و سیرمند نیز شهرت بسیار زیادی دارد.
صیفی جات حاجی‌آباد مرغوب و برای کشاورزان و سرمایه گذاران در تولید کشاورزی سودآور است که شامل جو، ذرت،هندوانه، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، طالبی، گرمک و کمی هم حبوبات می‌باشد.
این شهرستان در تولید انواع خرما ممتاز است و یکی از محصولات با ارزش صادراتی به کشورهای آسیا و اروپا در این شهرستان خرمای پیارم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha