۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۱۵
کد خبر: 82094187
T T
۰ نفر

تاكید صالحی امیری بر گسترش روابط فرهنگی با تركیه

۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۱۵
کد خبر: 82094187
تاكید صالحی امیری بر گسترش روابط فرهنگی با تركیه

تهران - ایرنا - رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی با تاكید بر گسترش روابط فرهنگی میان ایران و تركیه گفت: تركیه كشوری تاریخی با هویتی تمدنی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دریا اورس رئیس سازمان عالی فرهنگ، تاریخ و زبان آتاترك، رفیق توران، رئیس بنیاد تاریخ ترك، اوغور اونال رئیس آرشیو ملی تركیه و تعدادی از مسئولان فرهنگی این كشور روز دوشنبه از سازمان اسناد و كتابخانه ملی بازدید كردند.
سالن مرمت، بخش دیجیتال ‌سازی و اسكن، مخزن اسناد سلطنتی قاجار و مهمترین اسناد بین‌المللی، از جمله بخش‌هایی بود كه این هیئت از آن بازدید كرده و در جریان روند امور آنها قرار گرفتند.
رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در این دیدار بر گسترش روابط با تركیه تاكید كرد و گفت: تركیه دارای تاریخ و هویت تمدنی است و به جز این كشور و ایران كشور دیگری در منطقه به اندازه ما تاریخ ندارد.
سید رضا صالحی امیری افزود: می توان از طریق روابط فرهنگی میان دو كشور روابط سیاسی را گسترش داد هر چند باور داریم این روابط عمیق است.
وی با بیان این كه ارتباطات فرهنگی می تواند زمینه ساز روابط سیاسی شود ادامه داد: دشمنان ترك ها و ایرانی ها مایل نیستند روابط میان این دو كشور عمیق شود، هر چند لیاقت این دو كشور برای مدیریت بر منطقه از همه بیشتر است.
مشاور رئیس جمهوری، رژیم اسرائیل را دشمن درجه یك روابط ایران و تركیه دانست و تصریح كرد: در صورتی كه بتوانیم روی مشتركات خود سرمایه گذاری ارزشمند داشته باشیم خسارت نخواهیم دید. با توسعه روابط فرهنگی خواهیم توانست اشتراكات دو ملت را افزایش دهیم، اگر گاهی مواقع بین دولت ها نیز مشكلی پیش می آید آن را با كار فرهنگی عمیق می توان برطرف كرد.
وی خاطرنشان كرد: بیشترین قرابت فرهنگی را در حوزه های منطقه ای با ترك ها داریم، جامعه ایران شیعی است، ترك ها نیز به اهل بیت (ع) علاقه مند هستند، از این رو این وجه اشتراك فرهنگی بسیار ارزشمند است.
به گفته مشاور رئیس جمهوری، ریشه های اعتقادی و عرفانی در تركیه با ریشه و باورهای ایرانی ها اشتراكات فراوانی دارد و اندیشه امام خمینی (ره) نیز نشات گرفته از عرفان محی الدین ابن عربی است.
صالحی امیری توضیح داد: اخیرا دو جلد كتاب نوشته حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی رونمایی شد كه شرحی بر زندگی محی الدین ابن عربی است و قرار است به زبان تركی ترجمه شود، از این رو این كتاب دستمایه خوبی برای گسترش روابط فرهنگی میان دو ملت است.
رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی با اشاره به علاقه ایرانی ها برای سفر به تركیه ادامه داد: مردم ایران به دلیل احساس قرابت به ترك ها، دین و فرهنگ و آرامگاه مولانا بیشتر تمایل به سفر به این كشور دارند.
وی با بیان اینكه روابط میان نخبگان فرهنگی دو كشور اندك است، اضافه كرد: سازمان های اسناد و كتابخانه ملی و فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای تعامل بیشتر میان این افراد آمادگی كامل دارند، از این رو لازم است سطح روابط را از دولت به سمت ملت و نخبگان آوریم.
صالحی امیری گفت:‌ دلیلی برای همكاری نكردن دو كشور وجود ندارد اما یكصد دلیل برای همكاری وجود دارد پس چرا باید به برخی ذهنیت های اشتباه با این مضمون كه دو دولت تهدیدی برای هم هستند، توجه كنیم، دولت و ملت ایران و تركیه تهدیدی برای یكدیگر به شمار نمی آیند.
مشاور رییس جمهوری با بیان اینكه سازمان اسناد و كتابخانه ملی با 57 كتابخانه ملی و 53 آرشیو ملی همكاری دارد، افزود: چرا ترك ها نباید شریك اول ما باشند، ما كه نیاز به ویزا هم نداریم، پس باید تركیه خانه دوم ما و ایران خانه دوم تركیه ای ها باشد.
وی بر تبلیغ بر افكار عمومی در این باره تاكید كرد و گفت:‌ باید حركتی نو آغاز كرد كه این اقدام از سوی ایران هیچ محدودیتی ندارد.
صالحی امیری با اعلام آمادگی برای تبادل اسناد تاریخی و اسكن شده میان دو كشور گفت: پژوهشگران دو طرف باید برای یافتن این اسناد به مكانی مناسب و مشخص مراجعه كنند و در این حوزه سردرگم نباشند.

** ادغام ایران و تركیه به دلیل اشتراكات عمیق
رییس بنیاد تاریخ ترك گفت: ایران و تركیه به دلیل اشتراكات عمیق تاریخی با یكدیگر ادغام شده اند و امكان جدایی آنها وجود ندارد، آنها فرزند یك رویداد بسیار مهم هستند.
رفیق توران افزود: این دو كشور در سال 1639 میلادی عهدنامه قصر شیرین را امضا و پس از آن مشكلاتی را تجربه كردند اما بعدها مرز مشترك این دو هرگز تغییر نكرد و از اواخر سال 2000 هم بیش از گذشته به یكدیگر نزدیك شدند.
وی با بیان اینكه ایرانیان شیعه هستند، اضافه كرد: مردم تركیه بیشتر اهل سنت و حنفی هستند اما هر دو یك كتاب مشترك به نام قرآن و پیامبری مشترك به نام حضرت محمد(ص) را باور دارند كه همین مشتركات برای نزدیكی دو طرف كفایت می كند.
توران كه عضو هیات علمی دانشگاه غازی تركیه است دارای آثار متعدد تالیفی در زمینه تاریخ قرون میانه، تاریخ عمومی تركان و تمدن اسلامی بویژه دوره سلجوقی است و در همایش ها و كنفرانس های مختلف داخلی و خارجی مقالات زیادی ارائه كرده است.
فراهنگ**1880**9132**1027