۱۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۱۶
کد خبر: 82099788
T T
۰ نفر
خطیبان نماز جمعه: امام خمینی( ره) روح خودباوری و خداباوری را احیا كرد

استانها - ایرنا- همزمان با 14 خرداد سالروز بیست و هفتمین سالگرد ارتحال ملكوتی امام خمینی (ره) خطیبان جمعه در سراسر كشور یاد و خاطره بنیانگذار انقلاب اسلامی را گرامی داشتند و روحیه استكبار ستیزی، تدبیر، خودباوری، خداباوری، اخلاص، توحید، شجاعت، غیرت، روحیه جهادی، بصیرت و مردم گرایی امام (ره) را یادآور شدند.

محور خطبه های امامان جمعه در سراسر كشور زنده نگهداشتن خط و مسیر امام راحل، اقدام درست مجلس خبرگان برای انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای بعد از رحلت امام و رهبری حكیمانه، مدبرانه و شجاعانه معظم له در طول این 27 سال بود.
خطیبان نماز جمعه:
**حجت الاسلام حسین دشتی امام جمعه موقت بوشهر گفت: امام خمینی (ره) استكبار ستیز بود و برای مبارزه در این زمینه استثنایی قائل نبود.
وی با بیان اینكه هدف بنیانگذار انقلاب اسلامی از تشكیل حكومت اسلامی نجات امت اسلام و نجات همه مستضعفان عالم بود، افزود: نیاز امروز جامعه نیز زنده نگهداشتن خط و مسیر امام راحل و گام برداشتن در آن مسیر است.
وی افزود: امام خامنه‌ای نیز امروز نعمتی الهی برای ملت ایران است و با تدبیر و شجاعت امروز توانسته كشتی انقلاب را هدایت كند و امیدواریم با عمر طولانی همچنان پرچم انقلاب را به دست بگیرند.
** نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان نیز اظهار كرد كه تدبیر و رهبری حكیمانه، مدبرانه و شجاعانه حضرت آیت الله خامنه ای قدرت نظام جمهوری اسلامی را به نقطه قابل اتكایی رسانده است.
آیت الله سیدكاظم نورمفیدی در خطبه های نماز جمعه گرگان افزود: بعد از رحلت امام خمینی عده ای منتظر بودند كه اوضاع كشور به هم بریزد كه انتظار دوری هم نبود اما مجلس خبرگان رهبری با هوشیاری و درایت كامل بلافاصله فرزند خلف معمار كبیر انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای را انتخاب كرد.
** حجت الاسلام و المسلمین احمد عبدالله زاده امام جمعه موقت رشت نیز گفت: پس از ارتحال ملكوتی و جانگداز امام راحل عظیم الشأن، انتخاب آیت الله امام خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب، انتخاب درست مجلس خبرگان بود.
وی با اشاره به دلبستگی های مردم به حضرت امام خمینی (ره) و ناراحتی وصف ناپذیر امت ایران بعد از رحلت امام افزود: مجلس خبرگان با انتخاب امام خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب، دل مردم را تسلا داد.
** نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه اردبیل نیز گفت:امام خمینی(ره) در داخل كشور حاكمیت ملی، عزت و اقتدار و غرور مقدس ملت را احیا كرد و در خارج از كشور نیز موجب بزرگترین بیداری اسلامی و احیاگر اسلام ناب محمدی شد.
آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های نماز جمعه اردبیل افزود:رمز موفقیت آن مرد بزرگ الهی اخلاص، توحید، شجاعت، غیرت، روحیه جهادی، بصیرت و مردم گرایی بود و این عوامل باعث خلق انقلاب عظیم اسلامی در ایران شد.
**آیت الله مصطفی علما امام جمعه كرمانشاه نیز به ویژگی های برتر امام خمینی (ره) اشاره كرد و اظهار داشت: بنیانگذار كبیر انقلاب واقعیت اسلام را به درستی درك كرده بود.
وی، امام راحل را انسانی بی نظیر توصیف كرد و گفت: امروز تمامی مردم وظیفه حفاظت از تفكر امام را دارند و باید این تفكر برای جوانان بازگو شود.
** خطیب جمعه بندرعباس نیز در جمع نمازگزاران بیان كرد كه امروز در موضع گیری های سیاسی خود نباید از آرمان های امام (ره) عبور كنیم.
حجت الاسلام محمدحسن فروزان نژاد اظهار داشت با توجه به اندیشه و مكتب امام خمینی (ره) هر حركتی كه به اعتماد مردم به نظام و وحدت در جامعه خدشه وارد كند، حرام است.
وی با بیان اینكه یكی از ویژگی بارز امام (ره) مردمی بودن ایشان است، خاطرنشان كرد: امام به مردم و مردم هم به او اعتماد داشتند و امروز هم مسئولان باید به مردم اعتماد و آنها را در تصمیم گیری های خود شریك كنند.
** نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری نیز گفت: درایت و جهان بینی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب همواره در 37 سال گذشته موجب شكست دشمنان شده است .
آیت الله نور الله طبرسی از رهبر معظم انقلاب به عنوان خلف صالح امام راحل و بزرگ ترین آمر به معروف و ناهی منكر یاد و تاكید كرد: فرمایشات ایشان حكم رساله عملیه را دارد.
** نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: جهان معاصر امروز امام خمینی (ره) را به عنوان یك شخصیت برجسته سیاسی و تاثیر گذار می شناسد و از ایشان با عظمت یاد می كنند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدنقی لطفی اظهار كرد: شخصیت های سیاسی جهان و اندیشمندان غربی اذعان دارند كه امام خمینی (ره) با اندیشه های تابناك خود توانستند قدرت های جهانی را در عرصه های مختلف به چالش بكشند.
**نماینده ولی فقیه در استان مركزی و امام جمعه اراك هم گفت: امام خمینی( ره) با اندیشه های خود روح خودباوری و خداباوری را در میان ملت ایران و جامعه بشریت احیا كرد.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: امام خمینی(ره) با تكیه بر خودباوری دینی در برابر استكبار و ایادی ظلم و زور ایستادگی كرد و این سرمایه ای مهم است.
وی ادامه داد: احیای روح خودباوری و اتكا به داشته های خود برای انجام فعالیت های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و صنعتی بزرگترین سرمایه و نعمت یك ملت و كشور است كه این مهم به بركت انقلاب و امام راحل در كشور ایران گسترش یافت.
- امام جمعه اهواز نیز با گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) و قیام خونین 15 خرداد گفت:بالاترین یادگار امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی است كه به عنوان امانت گرانبهایی از ایشان به یادگار مانده است.
آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری در خطبه های این هفته نماز جمعه اهواز در مصلای مهدیه امام خمینی (ره) این شهر از انقلاب اسلامی به عنوان امانتی بزرگی یاد كرد و افزود:عمل كردن به احكام الهی و زنده نگهداشتن آنها خدمت به انقلاب است.
وی افزود: بعد از گذشت سالها، جمعیت زیادی با برگزاری برنامه های مختلف در شهرستان ها و مناطق مختلف كشور، یاد امام خمینی (ره) را گرامی می دارند.
آیت الله جزایری ادامه داد:سخن گفتن از علم، فقاهت، عدالت، شجاعت، صراحت، انقلابی بودن، بینش،بصیرت سیاسی و اخلاص و عرفان امام راحل دریا و اقیانوس است.
نماینده ولی فقیه در خوزستان تصریح كرد:رهبر معظم انقلاب نیز در این روز بزرگ از ترسیم خطوط انقلاب سخن می گوید چون عزیزترین چیز در نزد امام راحل، انقلاب اسلامی بود.
- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: دشمنان و فتنه گران درصدد ایجاد شبهه در بخش متشابهات نظرات امام(ره) هستند تا آن را مطابق میل خود تبیین كنند.
آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در نماز جمعه این هفته اصفهان در مسجد امام (ره) اصفهان با تاكید براینكه اصول امام (ره) اصول انقلاب است، افزود: امام یا هر مرد الهی دیگر مانند قرآن دارای دو وجه محكمات و متشابهات هستند و هدف دشمنان ایجاد شبهه در بخش متشابهات است اما ما نباید چنین اجازه ای بدهیم.
وی یادآور شد: برگزاری مراسم ارتحال امام تنها برای سالروز درگذشت یك بزرگمرد نیست بلكه برای زنده نگه داشتن مبانی اسلامی و اصول امام خمینی(ره) و آموزش این اصول به جوانان است.
آیت الله طباطبایی نژاد افزود: رهبر معظم انقلاب نیز امسال به نحوی به این اصول اشاره كردند.
وی با بیان اینكه برای تداوم انقلاب اسلامی نیاز است محكمات و اصول امام حفظ و زنده نگه داشته شود، افزود: یكی از اصول امام خمینی(ره) اثبات اسلام ناب محمدی و نهی اسلام آمریكایی(جدایی دین از سیاست) است.
وی تصریح كرد: اعتماد به خداوند از اصول اعتقادی امام راحل است و تمام بیانات ایشان حتی در موضوع سیاست نیز عین قرآن بود.
امام جمعه اصفهان گفت: اعتماد به نیروی مردم و سپردن امور به مردم، طرفداری جدی از مستضعفان جهان و فقرا، مخالفت با نابرابری اقتصادی و افراطی گری و تجمل گرایی و مخالفت با تسلط كفار از دیگر اصول اجتماعی و اعتقادی و سیاسی بنیانگذار انقلاب اسلامی است.
- حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی امام جمعه موقت قم در خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس با بیان اینكه امام راحل(ره) با تكیه بر خداوند متعال و خروش ملت ایران، انقلابی عظیم در جهان بشریت بپا كرد، افزود: یوم الله 15 خرداد یك نقطه عطف در تاریخ ایران اسلامی و الگویی نوین برای انقلاب های جهان بود كه منطق مبارزه را از مكاتب دروغین به سمت مكتب اسلام هدایت كرد.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: 15 خرداد فقط یك حادثه سیاسی نبود و جهان را وارد یك عرصه نو و جدید كرد و ملت ایران در این روز بزرگ، بدون چشم داشت به هیچ ابرقدرتی جز اسلام حركتی عظیم را آغاز كرد و جبهه ای مستحكم در برابر مستكبران غربی بنا كرده و به سمت آرمان های بزرگتر به حركت افتاد.
وی با بیان اینكه پس از امام راحل(ره)، رهبر معظم انقلاب مسیر بالنده و ارزشمند انقلاب اسلامی را به خوبی هدایت می كنند، اظهار داشت: امروز در صفوف نماز جمعه با شهدا و امام شهدا و رهبر انقلاب میثاق می بندیم كه برای دفاع از ارزش ها و آرمان های انقلاب همراه با رهبر خود ایستاده و هرگز از این آرمان ها در هیچ عرصه ای كوتاه نخواهیم آمد.
اعرافی با بیان اینكه ملت ایران همواره هوشیار هستند تا از عنصر انقلابی بودن خود صیانت كنند، گفت: ما باید در برابر دشمنان اسلام و انقلاب و برای حفظ و حراست از تمدن اسلامی و انقلابی خود بر بصیرت و انقلابی بودن تكیه كنیم و در برابر تحریف آرمان ها و اندیشه های امام راحل(ره) حساس باشیم.
- نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه كرج با تاكید براینكه امام خمینی (ره) وارث اهل بیت (ع) است، گفت: امام (ره) و راه او هویت انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی در بیست و هفتمین سالروز رحلت جانگداز رهبر كبیر انقلاب اسلامی در خطبه های این هفته نماز جمعه كرج بیان داشت: امام خمینی (ره) تربیت شده ی مكتب اهل بیت (ع) بود و در مدار حركت آن بزرگواران حركت می كرد.
وی با تاكید بر اینكه امام خمینی (ره) با تقوای مثال زدنی خود حق را از باطل تشخیص و درست عمل می كرد، اظهار داشت: امام (ره ) بر اساس تكلیف الهی بر طاغوت زمان قیام كرد و با امداد الهی و پشتیبانی مردم پیروز شد.
نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینكه امام خمینی معمار كبیر انقلاب اسلامی بود، تصریح كرد: امام راحل دین، فقه، اسلام و علم را خوب فهمید و بسیار خوب برای برقراری انقلاب اسلامی و هدایت جامعه اقدام كرد و در نهایت راه صحیح را در صحنه ی اجتماع ایران پیاده سازی كرد.
حسینی همدانی با اشاره به اینكه شخصیت، آرمان و اهداف امام خمینی (ره ) باید به نسل كنونی شناسانده شود، گفت: دشمنان داخلی و خارجی سعی در تحریف چهره ی امام دارند و سال هاست در این مسیر اقدام كرده اند.
- نماینده ولی فقیه در اذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با بیان اینكه انقلاب اسلامی ایران پاسخی به كسانی بود كه دین را افیون توده ها می دانستند، گفت: امام خمینی (ره) با این انقلاب كه با همراهی مردم به ثمر نشست ، پویایی اسلام را ثابت كرد.
آیت الله محسن مجتهد شبستری در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به اینكه در 15 خرداد سال 42 بیش از 10 هزار نفر از مردم قم , تهران و ورامین به دلیل اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) به دنبال سخنرانی افشاگرانه علیه رژیم پهلوی به شهادت رسیدند ، یاد شهدای این قیام را گرامی داشت.
وی با اشاره به اینكه پس از رحلت امام خمینی (ره) انتصاب خلف و جانشین صالح ایشان در عصر 14 خرداد مرهمی بر جراحت قلوب ارادتمندان امام و پیروان اسلام بود ، اظهاركرد: انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب انتخاب احسنی بود كه با هدایت ملائكه الله همراه بود .
امام جمعه تبریز با بیان اینكه رهبری در صلابت و شجاعت و استكبارستیزی جانشین اصلح امام خمینی است ، خاطرنشان كرد: با انتحاب ایشان خواب دشمنان كه انتظار از بین رفتن انقلاب را داشتند، تعبیر نشد .
وی با اشاره به اینكه امام خمینی (ره) در صحیفه خود از آیت الله خامنه ای به عنوان سربازی فداكار در جبهه و جنگ ، خطیبی توانا و راهنمایی دلسوز در صحنه انقلاب و عالم به دین و سیاست یادكرده است، افزود: رهبر كبیر انقلاب آورده است: ' شما اگر گمان كنید در تمام دنیا یكی را مثل آقای خامنه ای می توانید پیدا كنید نمی توانید، من ایشان را سال های طولانی می شناسم در تمامی صحنه ها حاضر بوده و نعمتی است كه خدای تعالی به ملت ایران داده است .'
1042/1596
۰ نفر