۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۳
کد خبر: 82106521
T T
۰ نفر
آبيدر را در سوز و گرماي تابستان از آتش سوزي حفظ كنيم

سنندج- ايرنا- فصل گرما كه از راه مي رسد نگراني ها براي وقوع آتش سوزي در جنگل ها و مراتع استان كردستان نيز بيشتر مي شود در اين ميان برخي از تفرجگاه ها و كوه هاي مشرف به شهرهاي استان كه سابقه آتش سوزي در آن وجود دارد بيشتر جاي نگراني دارد، كوه آبيدر سنندج يكي از اين نقاط است.

به گزارش خبرنگار ايرنا آتش سوزي هاي عمدي و غيرعمدي در پارك جنگلي آبيدر و مراتع پرپشت اين منطقه هر سال صدمات بسياري بر اين زيست بوم وارد مي كند و با وجود تلاش ها و فعاليت هاي گسترده فعالان زيست محيطي در كنار مسوولان، تاكنون حركتي منسجم براي جلوگيري از تكرار اين مشكلات صورت نگرفته است.
متولي اصلي كنترل آتش سوزي ها از سويي شهرداري سنندج و از سوي ديگر منابع طبيعي است و هر سال هم اين دو نهاد با آوردن دلايلي قانوني، توپ را به زمين ديگري انداخته اند.
سيدغريب رييس شوراي اسلامي شهر سنندج در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهار كرد: امروز در همه جهان كارهاي زيست‌ محيطي به مهمترين دغدغه جامعه تبديل شده و بخش عمده‌ اي از برنامه ريزي ها حول محور محيط زيست مي چرخد.
وي افزود: چند سال است كه در مناطق جنگلي و مراتع شهر سنندج آتش‌سوزي هايي را شاهد هستيم كه موجب نگراني مردم و مسوولان اين شهر شده است.
رئيس شوراي اسلامي شهر سنندج خاطرنشان كرد: متاسفانه تاكنون نتوانسته ‌ايم اقدام پيشگيرانه ‌اي انجام دهيم و راهكاري عملي براي جلوگيري از آتش ‌سوزي در مراتع به ويژه در آبيدر پيدا كنيم.
سجادي افزود: آبيدر يكي از نمادهاي فرهنگي، هويتي و تاريخي شهر سنندج و استان كردستان است و اهميت اين مكان بركسي پوشيده نيست لذا براي حفظ اين سرمايه ملي بايد اقدامات اساسي انديشيده شود.
وي اظهار داشت: با توجه به بارندگي‌هاي مطلوبي كه امسال در استان داشتيم پوشش گياهي مناسبي در آبيدر ايجاد شده و همين امر بخشي از آسيب ‌هايي را كه سال گذشته بر اثر آتش ‌سوزي‌ ها به اين كوه زيبا وارد شده بود را جبران كرد است اما همين امر زمينه ساز پوشش گسترده مرتعي و مهيا كردن آتش سوزي هاست.
سجادي خواستار استقرار آتش‌ كوب در چند نقطه از اين جاذبه گردشگري و طبيعي سنندج شد و افزود: مديريت منسجم و واحد در آبيدر يكي از نيازهاي ضروري براي مقابله با مبحث آتش سوزي و جلوگيري از خطرات زيست محيطي در اين منطقه است اما بايد قبول كنيم در بحث مسووليت‌ پذيري مشكل داريم.
وي افزود: مردم در بحث مديريت آبيدر از شورا و شهرداري انتظار دارند و ما را در اين حوزه مسوول مي‌ دانند لذا اگر شهرداري احساس مسووليت مي ‌كند انتظار داريم ساير ادارات نيز از زير بار مسووليت آبيدرشانه خالي نكنند.
منوچهر فخري شهردار سنندج نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: مديريت بحران استان كردستان بايد براي جلوگيري از آتش‌سوزي آبيدر طرحي تدوين كند تا در پيشگيري از وقوع هر نوع حادثه ‌اي از تمام امكانات و ظرفيت ‌ها استفاده شود.
وي افزود: شهرداري سنندج تنها متولي پارك جنگلي آبيدر نيست و تنها هزار و 400هكتار از محوطه بيش از 20هزار هكتاري آبيدر در اختيار شهرداري است و مابقي در اختيار منابع طبيعي استان است.
فخري خاطرنشان كرد: بايد متولي بحران آتش‌ سوزي در آبيدر مشخص شود و وظايف هر دستگاهي به صورت كامل و تفكيك شده مشخص شود.
شهردار سنندج افزود: بايد برمبناي تجربيات علمي حركت كنيم تا خروجي مد نظر و مطلوب را شاهد باشيم و در زمان بحران اجازه ندهيم افرادي كه آموزش ‌هاي لازم را نديده ‌اند به صحنه ورود پيدا كنند چرا كه اين كار موجب هدر رفتن فرصت ‌هاي طلايي در مهار بحران خواهد شد.
مرتضي سنندجي مديرعامل سابق آتش ‌نشاني سنندج نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به مشكلات و محدوديت هاي اين سازمان در خصوص مهار آتش سوزي هاي آبيدر اشاره كرد و گفت: گشت دايمي آتش ‌نشاني با هدف پيشگيري از وقوع آتش ‌سوزي بايد هرچه زودتر در كوه آبيدر سنندج فعال ‌شود.
وي افزود: برخي از نقاط كوه آبيدر سنندج همچون «گويزه كور» به دليل حضور معتاان و فعاليت قليان فروشي هر ساله با آتش‌ سوزي هاي عمدي مواجه مي شود و اگر براي اين مبحث چاره اي انديشيده نشود نمي توانيم در مسير مهار و جلوگيري از بروز آتش سوزي هاي گسترده موفق باشيم.
سنندجي همچنين استفاده از گشت‌ هاي موتوري و خودرويي آتش ‌نشاني به منظور اطلاع‌ رساني به موقع در سنندج به عنوان عاملي ديگر در راستاي مهار به موقع آتش سوزي مراتع و مناطق جنگلي نام برد و خواستار توجه متوليان امر در اين خصوص شد.
وي افزود: مهم ‌ترين اولويت ما بايد پيشگيري از وقوع حريق باشد چرا كه نمي ‌توان تمام نيروها و امكانات آتش ‌نشاني را به كوه جنگلي آبيدر اختصاص داد و ساير مناطق شهر را ناديده گرفت.
فريد زرنگارنماينده سازمان هاي مردم نهاد زيست محيطي سنندج نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: سال گذشته 88 فقره آتش ‌سوزي در منابع طبيعي و جنگل‌هاي شهر سنندج روي داد كه مهم‌ ترين مشكل در مهار اين آتش ‌سوزي ‌ها مربوط به امكانات و ماشين‌ آلات مورد نياز بوده است.
وي افزود: بيشتر مراتع و مناطق جنگلي سنندج صعب العبور هستند و ماشين آلات سنگين نمي توانند براي مهار آتش سوزي اين مناطق اقدامي موثر انجام دهند و تنها راهكار استفاده از آتش كوب و نيروي انساني آموزش ديده است.
زرنگار اظهار داشت: سازمان هاي مردم نهاد استان توانسته اند بيش از 250 نفر را براي اين مبحث آموزش دهند كه مي‌ توان از ظرفيت اين نيروها در بحث مديريت بحران استفاده كرد.
محمد ناصر محمدي معاون آبخيزداري منابع طبيعي استان كردستان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: مراقبت از جنگل كاري هاي آبيدر و مراتع آن بايد توسط شهرداري سنندج كه به عنوان دستگاه بهره بردار شناخته مي شود با جديت دنبال شود.
وي افزود: قبل از اينكه پارك جنگلي آبيدر به شهرداري سنندج واگذار شود اين اداره كل با درنظر گرفتن چند نيروي ثابت كه امور اطفا حريق و مراقبت هاي لازم را از مراتع و مناطق جنگلي اين محوطه طبيعي عهده دار بودند از بسياري آتش سوزي ها جلوگيري مي شد.
محمدي خاطرنشان كرد: متاسفانه از زماني كه مديريت محدوده پارك جنگلي آبيدر به مساحت هزار و 500هكتار به شهرداري سنندج واگذار شده است شاهد بروز آتش سوزي هاي متعددي بوديم كه اين مهم با مديريت و برنامه ريزي درست قابل كنترل است.
معاون آبخيزداري منابع طبيعي استان كردستان اظهار داشت: با به كارگيري 30 كارگر به مدت پنج ماه مي ‌توان مراقبت‌ هاي لازم را از آبيدر به عمل آورد و با مراقبت از مناطق جنگلي و مراتع آن مي توان از وقوع آتش سوزي جلوگيري كرد.
وي افزود: بايد به اين مهم توجه كرد كه بيش از 80 درصد مراتع كردستان مستعد آتش سوزي هستند و تنها راهكار مقابله با آتش سوزي جنگل ها و مراتع احساس مسووليت همگاني و انسجام در بين دستگاه هاي متولي امر است.
7351/1904
گزارش از خبات ساعدي