۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰:۴۱
کد خبر: 82108822
T T
۰ نفر
بازديد وزير صنعت از چند پروژه صنعتي در خراسان رضوي

مشهد – ايرنا – وزير صنعت، معدن و تجارت در سفر يكروزه خود به استان خراسان رضوي از روند اجرايي چند پروژه صنعتي و معدني در شهرستان هاي خواف، تربت جام و فريمان ديدن كرد.

به گزارش ايرنا، محمدرضا نعمت زاده شنبه در اين سفر روند اجرايي طرحهاي فولادي و معادن منطقه سنگان خواف، واحد صنايع شيشه آذرميناجام در تربت جام و واحد شيشه فلوت كاويان فريمان را از نزديك بررسي كرد.

*شركت معادن سنگ آهن خواف، نمونه بارز اقتصاد مقاومتي
وزير صنعت، معدن و تجارت در بازديد از پروژه هاي شركت معادن سنگ آهن احياي سپاهان سنگان خواف و بهره برداري از يك واحد كنسانتره آن، اين شركت را مصداق بارز اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي دانست.
نعمت زاده گفت: يكي از سياست هاي اقتصاد مقاومتي جلوگيري از خام فروشي مواد معدني است كه شركت احياي سپاهان با ايجاد واحد كنسانتره، تامين زيرساخت ها و فرآوري سنگ آهن با ظرفيت توليد يك ميليون تن كنسانتره آهن در سال از اين خام فروشي جلوگيري كرده است.
وي با بيان اينكه واحد كنسانتره اين شركت با طراحي مهندسان خارجي به بهره برداري رسيده، اظهار كرد: بخش عمده اي از تجهيزات اين واحد از داخل كشور تامين شده و بخش كمي از اين تجهيزات كه امكان ساخت آن در داخل نبود از اروپا تامين شده است.
نعمت زاده افزود: ماده اوليه واحد كنسانتره احياي سپاهان، سنگ آهن پلاسري با عيار پايين چهار تا 10 درصد است كه عيار آن در مرحله فرآوري به 67 درصد مي رسد و قابل عرضه در بازارهاي بين المللي است.
وزير صنعت اشتغالزايي اين واحد كنسانتره را 124 نفر به صورت مستقيم و سرمايه گذاري آن را 400 ميليارد ريال ذكر و بيان كرد: محصول اين واحد هم به خارج از كشور و هم به كارخانه ذوب آهن اصفهان صادر مي شود.
وي گفت: شركت معادن احياي سپاهان دو خط توليد ديگر را در دست راه اندازي دارد كه گامي براي تكميل زنجيره توليد فولاد در اين منطقه است.
وي اضافه كرد: مصرف انرژي در واحد احياي سپاهان بسيار پايين است و همچنين اين واحد اقدام به ايجاد خط راه آهن نموده تا مسير حمل و نقل سنگ آهن را آسان سازد.
نعمت زاده ادامه داد: در منطقه سنگان خواف، سنگ آهن خام توسط واحدهاي توليدي فرآوري و به علت كمبود آب بخشي از آن به ساير نقاط كشور ارسال مي شود تا به فولاد تبديل شود.
وي گفت: هر آنچه در منطقه سنگان خواف بر روي سنگ آهن انجام مي گيرد در راستاي اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي است.
به گزارش ايرنا، وزير صنعت پس از سنگان به تربت جام و سپس فريمان سفر كرد و از برخي پروژه هاي بزرگ اين مناطق ديدن كرد.
ايجاد واحد صنايع شيشه آذرميناجام با ظرفيت توليد 200 هزار تن شيشه در سال با سرمايه گذاري چهار هزار ميليارد ريال توسط بخش خصوصي در شهرك صنعتي تربت جام در سال 92 آغاز شده كه بيش از 80 درصد پيشرفت اجرايي دارد و پس از بهره برداري از آن براي 523 نفر به صورت مستقيم اشتغالزايي مي شود.
پروژه شيشه كاويان فلوت فريمان نيز به عنوان پنجمين خط توليد شيشه در شمال شرق ايران در شهرك صنعتي كاويان فريمان به اجرا درآمده كه اين واحد نيز مراحل پاياني ساخت خود را مي گذراند و پس از بهره برداري توانايي توليد 220 هزار تن شيشه فلوت را در سال دارد.
اين خط توليد در نوع خود از مهمترين خطوط توليد اين محصول بوده و عرضه محصولات اين كارخانه ها به غير از ايران شامل بازار عراق- هند- پاكستان- تركيه- مصر- كشورهاي آسياي ميانه- اروپاي غربي- عربستان و امارات مي شود.
7489/5132