۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۰۳
کد خبر: 82116931
T T
۰ نفر
تجاوز به بستر رودخانه ها عامل اصلي خسارت سيلاب در گناباد و بجستان

گناباد- ايرنا- مسئول امور آب گناباد و بجستان تجاوز به بستر رودخانه ها را مهمترين عامل تشديد خطر و خسارت سيلاب در اين شهرستانها دانست.

احمد تمامگر روز شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: در بيشتر روستاهاي گناباد و بجستان شاهد تجاوز به بستر رودخانه ها، ساخت و ساز، گسترش مزارع كشاورزي و تخريب بستر قناتها هستيم.
وي افزود: با تجاوز به بستر روخانه ها و كاهش حجم آنها آبهاي حاصل از بارش شديد باران و تگرگ به صورت سيلاب منجر به وقوع خسارتهاي بسيار به مزارع و باغهاي كشاورزي و منازل مسكوني مردم مي شود.
وي اظهار كرد: بيشترين تجاوز به بستر رودخانه ها در شهرستانهاي گناباد و بجستان مربوط به روستاهاي سنو، گيسور، صلح آباد و جزين است.
رئيس جهاد كشاورزي گناباد هم گفت: تجاوز به بستر رودخانه ها و انحراف مسير آب آنها موجب ورود سيلاب به مزارع و تخريب باغهاي كشاورزي اين منطقه شده است.
عليرضا حسين زاده افزود: تگرگ و سيل از ابتداي سال زراعي جاري تاكنون در مجموع 175ميليارد ريال به بخشهاي زراعي و باغي شهرستان گناباد خسارت وارد كرده كه بيشترين آنها ناشي از تخريب بستر قناتها و تجاوز به بستر رودخانه هاست.
حوزه آبريز دشتهاي شهرستانهاي گناباد و بجستان شامل دشتهاي بيمرغ، بجستان -يونسي، گيسور و گناباد داراي 2106 چاه آب كشاورزي، قنات و چشمه است.
همچنين بخشهايي از شهرستانهاي رشتخوار و خواف هم زيرپوشش حوزه آبريز و منابع آب گناباد و بجستان قرار دارد.
شهرستانهاي گناباد و بجستان در فاصله 287 و 278 كيلومتري مشهد و جنوب استان خراسان رضوي واقع است.
2095/7545/ 6053